چرایی اختلال در یک پیامرسان داخلی و توضیح وزیر ارتباطات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از خرابی پیام رسان داخلی در روزهای گذشته در این خصوص توضیح داد که در حال ایجاد مرکز داده دوم برای این پیام رسان ها هستند تا دیگر چنین مشکلاتی وجود نداشته باشد.
به گزارش سرگرمی روز، هفته دوم فروردین ماه سال 1403 با خبر سقوط یک پیام رسان داخلی آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که برخی از کاربران در فضای مجازی از نقص در پیام رسان ایتا خبر دادند و امکان ارسال و دریافت پیام در آن وجود نداشت. مدتی پس از اعلام این خبر، روابط عمومی این پیام رسان با تایید این خبر دلیل اینکه به دلیل مشکلات فنی در تجهیزات سخت افزاری شبکه، ارتباط کاربران با قطع و وصل است را تشریح کرد.
موضوعی که عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در حاشیه جلسه هیات دولت به آن اشاره کرد و توضیح داد: در حال ایجاد مرکز داده دوم برای این پیام رسان ها هستیم تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.
وی در خصوص تعداد اختلالات پیام رسان گفت: طی چند روز گذشته یک پیام رسان خارجی برای چند ساعت قطع شد. گاهی اوقات ناراحتی طبیعی است، اما باید سعی کنیم آن را تکرار نکنیم و آن را به حداقل برسانیم. زیرساخت این پیام رسان ها توسط وزارت ارتباطات تامین می شود و تلاش ما بر این است که هر روز کیفیت زیرساخت ها را ارتقا دهیم.
مسدود شدن استفاده رایگان از اینترنت در اپراتور سوم همراه از دیگر اخبار منتشر شده در این هفته بود. در واقع بر اساس مصوبه شماره 5-237 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مشترکین تلفن همراه توجه داشته باشند که در صورت استفاده از این سرویس بدون خرید بسته اینترنت یا پس از اتمام بسته اینترنت، تعرفه اینترنت آنها باز محاسبه می شود. نرخ خواهد بود
لذا ارائه دهندگان خدمات اینترنت همراه موظفند پایان مدت اعتبار بسته یا استفاده از اینترنت با تعرفه باز را در قالب پیامک قبل از پایان اعتبار (اعتبار حجمی یا اعتبار زمانی) به مشترکین اطلاع دهند. . «بستههای اینترنتی یا اگر مشترکین بدون داشتن بسته تبلیغاتی از آن استفاده کنند.
در همین راستا، بر اساس اعلام مدیرکل حمایت از حقوق نظارتی مصرف کنندگان، امکان مسدودسازی استفاده رایگان از اینترنت برای مشترکان اپراتور رایتل فراهم شده است.
همچنین مهلت اجرای دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی مصرف کنندگان هفته گذشته تمدید شد. در پایان سال گذشته بخشنامه جدیدی مبنی بر حفاظت از اطلاعات مردم در پلتفرم ها و سامانه ها از سوی رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد که بر اساس آن کلیه سرویس دهندگانی که از طریق سامانه ها و بسترهای فضای مجازی به مردم خدمات آنلاین ارائه می کنند، ملزم شدند. حداکثر دو نفر را برای اجرای این دستورالعمل در نظر بگیرند و در صورت عدم اقدام، مجوز ادامه یا گسترش فعالیت آنها صادر نخواهد شد.
با این حال، تقریباً دو ماه پس از این موضوع، سخنگوی مرکز ملی سایبری از تمدید مهلت اجرای دستورالعملهای حفاظت از حریم خصوصی کاربران خبر داد. به گفته وی، جلسات متعددی برای نظارت بر اجرای آن در پلتفرمها و سامانهها برگزار شده است و در فرآیند نظارت و پیگیری، سامانهها و کسبوکارهای بخش خصوصی از مرکز ملی فضای مجازی درخواست کردهاند تا با توجه به فنی این بخشنامه، بتوانند این بخشنامه را اجرا کنند. و ابعاد اجرایی از حداکثر 2 ماه پس از ابلاغ به حداکثر 4 ماه پس از ابلاغ افزایش یابد تا نسبت به جنبه های فنی و برنامه ای اجرای یک بخشنامه به موقع اقدام لازم را انجام دهند.
از دیگر اخبار مهم منتشر شده در این هفته می توان به بهبود 23 درصدی خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد.
بیتا کیامر، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در مجموع 23 درصد از خدمات شناسه این سازمان به صورت هوشمند ارائه می شود. البته خدمات دیگری نیز با ایجاد دسترسی آسان و برابر به کلیه علاقه مندان ارائه می شود که از لحظه ثبت درخواست در کمترین زمان در نظر گرفته شده و ارائه می گردد. به عنوان مثال خدمات گواهی مالکیت نرم افزار و خدمات گواهی سلامت و اصالت نرم افزار از جمله خدماتی هستند که در کمتر از سی روز صادر می شوند.