سبک زندگی

چرا تخته سنگ مرموز النسلا در عربستان دو نیم شد؟!

خرید فالوور از سایت اینبو

سازند صخره ای النسلا یک نقطه عطف در صحرای عربستان سعودی است که از دو بلوک بزرگ ماسه سنگی تشکیل شده است که توسط شکافی مرموز و نازک به اندازه مداد به دو نیم تقسیم شده اند. این شکاف تقریباً کاملاً مستقیم و مسطح است و سنگی عظیم را به دوقلوهای متقارن تقسیم می کند.

به گزارش فرادید، سازند النسلاء تقریباً 6 متر ارتفاع و 9 متر عرض دارد. دانشمندان نمی دانند که چگونه شکاف عجیب بین این دو بلوک سنگی ایجاد شده است.

اما به گفته Geology Science، وب‌سایتی که اخبار و روندهای زمین‌شناسی را پوشش می‌دهد، به نظر می‌رسد این ترک منشأ طبیعی داشته باشد. محققان چندین نظریه برای توضیح شکاف بین این دو بلوک سنگی ارائه کرده اند که طبق یکی از آنها این شکاف در نتیجه تکتونیک صفحه باز ایجاد شده است.

النسا در منطقه ای دورافتاده و خشک در شمال غربی عربستان سعودی قرار دارد که هر از گاهی دستخوش تغییرات زمین ساختی می شود.

محققان بر این باورند که حرکت ناگهانی پوسته زمین ممکن است باعث جابجایی و ترک خوردن النسلا شده باشد. ال نسلا از ماسه سنگ ساخته شده است، به این معنی که سنگ لایه لایه و نسبتا شکننده است، اما چیزی باید شکاف را صیقل داده باشد، زیرا شکاف ناشی از حرکت صفحات در زیر سنگ بعید است که صاف باشد.

محققان پیشنهاد می کنند که هزاران سال پس از شکافتن سنگ، باد و آب بر این دو نیمه تأثیر گذاشته است. شکاف تازه تشکیل شده ممکن است کانالی برای بادهایی ایجاد کرده باشد که ماسه و سایر ذرات ساینده را حمل می کند که به تدریج فرسایش می یابد و دو طرف سنگ را صاف می کند.

نظریه دیگر این است که این شکاف توسط یک مفصل ایجاد شده است، یعنی زمانی که یک سنگ به طور طبیعی، اما بدون حرکت مستقیم، به دو نیم تقسیم می شود.

به گفته مؤسسه فناوری فدرال سوئیس زوریخ (ETHZ)، این ترک‌ها ممکن است نتیجه تکتونیک‌های منطقه‌ای (از جمله فرآیندهایی که پوسته زمین را فشرده می‌کنند و رشته‌کوه‌ها را تشکیل می‌دهند) یا سرد شدن سنگ‌ها باشد.

مفاصل اغلب سنگ ها را در خطوط مستقیم می شکنند، اما همانطور که قبلاً تئوری شد، فرسایش ممکن است به صاف شدن گسل کمک کرده باشد.

نظریه سوم این است که النسلا در نتیجه یخ زدگی آب و گسترش شکاف های کوچک در سنگ به دو نیم شد. این شکاف‌های کوچک ممکن است در نهایت به هم متصل شده باشند تا شکاف مستقیمی را که امروز می‌بینیم، تشکیل دهند.

در این مورد، ال نسلا به دو سنگ مجزا تبدیل شد، زیرا دوره سرد شدن هزاران یا میلیون ها سال پیش به پایان رسید و آب موجود در گسل را ذوب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا