اخبار روز

چرا خانه‌های کلنگی طرفدار بیشتری پیدا کرده‌اند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

تورم مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در سال های اخیر منجر به افزایش سهم خانه های کلنگی در کل معاملات مسکن شده است. این تورم روند سنتی خرید مردم در بازار مسکن را مختل کرد و باعث شد خریداران به خانه های قدیمی رفته و نسبت به نوسازی آن واحدها اقدام کنند. این گزارش نگاهی دارد به روند افزایشی خرید مسکن در کلنگی.

آپارتمان های قدیمی جذاب شده اند

به گزارش تجارت نیوز، بررسی گزارش های بانک مرکزی از بازار مسکن تهران حاکی از آن است که سهم خانه های نوساز از کل واحدهای مسکونی معامله شده در اسفندماه ۹۷، یعنی. سال آخر ریاست جمهوری حسن روحانی 38.4 درصد و سهم خانه های بالای 20 سال 14 درصد است.

روند رو به رشد خرید کلبه در ایران / چرا خانه های قدیمی محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند؟

در اسفند ماه سال بعد، یعنی. در سال 1400 و سال اول ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، سهم خانه های دارای حداقل عمر پنج ساله از کل معاملات 32.5 درصد و سهم واحدهای با طول عمر بالای 20 سال 20.5 درصد بوده است.

این معادله در سال بعد نیز به همین ترتیب ادامه یافت و سهم خانه های نوساز در اسفند 1402 معادل 3/35 درصد و سهم خانه های قدیمی 3/22 درصد برآورد شد.

آخرین ماه 1402 اسفندماه علیرغم رفع ترمزهای رشد زمستانی معاملات مسکن، تعداد معاملات خانه های زیر پنج سال 31.4 درصد و سهم خانه های کلنگی 25.5 درصد افزایش یافت. .

اگرچه در نیمه دوم سال گذشته، سهم خرید مسکن ضعیف بیشتر از خریدهای کمتر از پنج سال بود، اما در اسفندماه در مقایسه با سهم این واحدها از معاملات در سال 2019، نزدیک به دو برابر شد.

عمر ساختمان ها در ایران 25 سال، در اروپا 100 سال!

افزایش تقاضا برای خانه های بالای 20 سال در ایران نسبت به سال های گذشته در حالی افزایش یافته است که به گفته کارشناسان میانگین عمر ساختمان های مسکونی در ایران از حدود 30 سال در دهه 1350 به 25 سال در سال های جاری کاهش یافته است. این در حالی است که عمر ساختمان ها در برخی کشورهای غربی به 100 سال می رسد.

بر اساس این آمار تعداد قابل توجهی از مردم حق انتخاب برای خرید خانه با کیفیت را از دست داده اند و باید با توجه به بودجه خود نزدیک ترین گزینه مسکن را بدون توجه به شرایط آن انتخاب کنند.

از سوی دیگر پس از مدتی این تغییر تقاضا باعث شده تا قیمت این خانه ها به قیمت خانه های نوساز با عمر حداقل پنج ساله نزدیک شود و چنین شرایطی ممکن است خرید ضعیف را برای متقاضیان سخت کند. خانه ها در آینده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا