فناوری و تکنولوژی

چرا دفعات رؤیت پلنگ در کشور بیشتر شده است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

در پی افزایش انتشار اخبار مشاهده پلنگ در کشور، کارشناس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سوال به نوع منطقه ای که پلنگ در آن مشاهده شده بستگی دارد. مشاهده بیشتر آن در مناطق مسکونی نشانه درگیری است و دیدن این گونه در مناطق حفاظت شده به معنای افزایش جمعیت آنهاست.

به گزارش سرگرمی روز، مرضیه موسوی درباره آمار پلنگ در ایران اظهار کرد: متأسفانه آمار دقیقی از جمعیت پلنگ در کشور نداریم، زیرا آمار گوشتخواران مانند پلنگ با علفخواران یکسان نیست که می توان این آمار را به دست آورد. از طریق سرشماری به دست آمده است. آنها در یک منطقه وسیع حرکت می کنند و رفتار گونه ها به راحتی با چشم قابل مشاهده نیست و تنها در زمان های خاصی زیستگاه را ترک می کند.

وی افزود: برای دیدن پلنگ به تجهیزات خاصی مانند دوربین تله فوتو نیاز است. به عنوان مثال، حدود 30 تا 40 دوربین باید در یک منطقه مستقر شوند تا به طور سیستماتیک زیستگاه را پوشش دهند.

این کارشناس خدمات حفاظت از حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره زیستگاه اصلی پلنگ در ایران گفت: زیستگاه اصلی پلنگ کوهستان و غذای اصلی آن گاو و بز است. وقتی وضعیت شکار خوب باشد جمعیت پلنگ نیز افزایش می یابد، البته پلنگ در نقاط مختلف ایران دیده می شود زیرا گونه ای همه کاره است در حالی که زیستگاه یوزپلنگ دشت است و بیشتر مناطق را پوشش می دهد. فلات مرکزی ایران

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعداد پلنگ به معنای افزایش جمعیت است؟ وی توضیح داد: این سوال بستگی به نوع منطقه ای دارد که پلنگ در آن دیده شده است. اگر این گونه در اطراف مناطق مسکونی مانند روستاها مشاهده شود، نشان دهنده وجود درگیری انسان و پلنگ است. هنگامی که گونه ای به دلایلی مانند کمبود طعمه از زیستگاه خود حرکت می کند، احتمال دیده شدن آن بیشتر می شود.

کارشناس خدمات حیات وحش سازمان محیط زیست ادامه داد: گاهی پلنگ پیر است. در این حالت قادر به شکار طعمه های قوی نیست، بنابراین امکان نزدیک شدن به زیستگاه های انسانی وجود دارد.

وی تاکید کرد: احتمال نزدیک شدن مداوم پلنگ به مناطق مسکونی برای شکار بسیار کم است. در صورت مشاهده پلنگ در چنین مناطقی، وجود گونه گزارش می شود و عوامل سازمان محیط زیست برای احیای آن اقدام می کنند.

موسوی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از ادارات محیط زیست استان ها برای کاهش درگیری پلنگ و مردم در حال آموزش جوامع محلی و برگزاری کارگاه های آموزشی در مناطقی هستند که درگیری زیاد است تا مردم در صورت مشاهده رفتار کنند. یک پلنگ

این کارشناس دفتر حفاظت از حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از ادارات کل محیط زیست فعال در این منطقه می توان به اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد. برخی از استان ها نیز با توجه به قرارداد و اعتباری که سازمان محیط زیست در اختیار آنها قرار می دهد، کارهای آموزشی برای مردم محلی انجام می دهند.

موسوی با اشاره به آموزش مدیریت پسماند به مردم محلی گفت: زمانی که زباله در روستا باشد حیوانات وحشی می توانند به آن محل نزدیک شوند. در شهرها نیز شهرداری ها باید زباله ها را مدیریت کنند تا از تجمع حیوانات وحشی مانند گرگ در محل زباله جلوگیری شود.

وی مشاهده و ثبت تعداد بیشتر پلنگ در مناطق حفاظت شده را به معنای روند افزایشی این گونه عنوان کرد و گفت: جمعیت پلنگ در برخی مناطق حفاظت شده افزایش یافته است. از آن جمله می توان به پارک ملی گلستان، تندورا، تنگ صیاد و دنا اشاره کرد که حفاظت فیزیکی مطلوب و جمعیت طعمه خوبی را در این مناطق نشان می دهند.

موسوی در پایان با اشاره به نقش تلفن همراه در ثبت مشاهده بیشتر پلنگ، گفت: پلنگ در حال حاضر در برخی مناطق وجود دارد، حتی اگر ثبت نشده باشد. یکی از دلایل عدم ثبت نام آنها نبود امکانات بوده است، اما اکنون هر فردی موبایل دارد و محیط بانان نیز این دستگاه را دارند و در فضای مجازی تصاویر پلنگ را منتشر می کنند و مردم این تصاویر را می بینند، بنابراین یکی از دلایل افزایش ثبت نام بیشتر- بخش بزرگی از دید پلنگ پیشرفت تلفن های همراه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا