سبک زندگی

چرا زنان بیشتر از مردان به سیگار کشیدن اعتیاد پیدا می‌کنند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

دانشمندان آمریکایی به کشف عجیبی دست یافتند که نشان می دهد زنان بیشتر از مردان به سیگار اعتیاد دارند.

به گزارش روزیاتو، علیرغم این واقعیت که محققان دانشگاه کنتاکی دریافتند که تعداد مردان سیگاری بیشتر از تعداد سیگاری های زن در ایالات متحده است، اما این واقعیت دارد.

بر اساس CDC، از هر 100 مرد بالغ، تقریبا 13 نفر سیگار می کشند. این عدد حدود 10 نفر در هر 100 زن بالغ است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که استروژن، هورمون جنسی زنانه، می تواند مغز افراد را نسبت به اثرات نیکوتین موجود در سیگار حساس کند و در نتیجه زنان بیشتر به سیگار اعتیاد پیدا می کنند.

با این حال، مطالعات نشان می دهد که مردان بیشتر تمایل به سیگار کشیدن دارند، که تا حدی نشان دهنده افزایش تعداد مردان سیگاری نسبت به زنان است.

سالی پاوس، دانشجوی دکترای زیست شناسی مولکولی در کالج پزشکی کنتاکی در لکسینگتون، گفت:

مطالعات نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان به نیکوتین معتاد می شوند و عموماً زنان در ترک سیگار کمتر موفق هستند.

پاوس که این مطالعه را رهبری کرد، سعی کرد دلیل این تفاوت جنسیتی را بیابد. او تحقیقات خود را در نشست سالانه انجمن بیوشیمی و بیولوژی مولکولی آمریکا ارائه کرد.

مردان استروژن کمی در بدن خود دارند. اما بدن زنان این هورمون را در سطوح بسیار بالاتری تولید می کند که هر 28 روز در مراحل چرخه قاعدگی تغییر می کند.

پاوس در مطالعه جدید خود دریافت که استروژن اثر پروتئین‌هایی به نام اولفاکتومدین‌ها را افزایش می‌دهد که بر پاسخ لذت مغز به نیکوتین تأثیر می‌گذارند.

هورمون استروژن، اولفاکتومدین ها را فعال می کند. سپس این پروتئین‌ها بخشی از مغز را که با اعتیاد مرتبط است فعال می‌کنند و پاداش می‌دهند و میل به مصرف نیکوتین را در زنان القا می‌کنند.

مصرف نیکوتین منجر به کاهش مقدار اولفاکتومدین ها می شود و این اثر ممکن است با کاهش میزان استروژن مرتبط باشد.

این تحقیق نشان داد که افزایش استروژن، مانند زمان تخمک گذاری، منجر به افزایش الفکتومدین ها در بدن می شود.

پاوس و همکارانش این پروتئین را با غربال کردن پایگاه‌های اطلاعاتی عظیم ژنتیکی و جست‌وجوی ژن‌هایی که هم تحت‌تاثیر استروژن و هم از مواد شیمیایی مغز هستند، شناسایی کردند.

آنها تنها یک گونه از ژن را یافتند که با معیارهای آنها مطابقت داشت. ژنی که اولفکتومدین ها را تولید می کند.

پس از انتخاب ژن مورد نظر، محققان آن را به موش های آزمایشگاهی منتقل کردند و یک سری آزمایش را برای درک نحوه تعامل استروژن، آلفکتومدین ها و نیکوتین با یکدیگر انجام دادند.

به گفته پاوس، دانشمندان می‌توانند داروهایی بسازند که این پروتئین‌ها را هدف قرار داده، اثرات آنها را مسدود کرده و به افراد در ترک سیگار کمک کند.

اگر بتوانیم نشان دهیم که استروژن بر مصرف نیکوتین از طریق آلفکتومدین ها تأثیر می گذارد، می توانیم داروهایی ایجاد کنیم که از این اثر جلوگیری کنند.

امید است که این داروها ترک نیکوتین را برای زنان آسان تر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا