فناوری و تکنولوژی

چرا عمل پیوند کلیه خوک به انسان موفق نبود؟

خرید فالوور از سایت اینبو

اوایل فروردین امسال خبر پیوند کلیه خوک به یک آمریکایی منتشر شد. ریک اسلایمن، یک مرد 62 ساله در ایالات متحده، که به گفته پزشکان در وضعیت “عادلانه” است و به زودی بیمارستان را ترک خواهد کرد. پس از دریافت کلیه خوک، وی به دلیل خطر رد پیوند در بیمارستان تحت نظر قرار گرفت.

به گزارش سرگرمی روز، جراحان اعلام کرده اند که امکان ماندگاری کلیه خوک پیوندی در بدن این مرد حداقل دو سال وجود دارد. اما عمر دو ماهه این کلیه نشان داد که چنین تلاش‌های پیوندی که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود، هرگز موفقیت‌آمیز نبود، به‌ویژه که سال گذشته خبر ناامیدکننده پیوند قلب خوک به انسان نیز منتشر شد.

بر این اساس، دیوید بنت 57 ساله که پیوند قلب خوک دریافت کرده بود، دو ماه پس از پیوند درگذشت.

در آن زمان اعلام شد که یک ویروس حیوانی در بدن خوکی که قلبش پیوند زده شده بود وجود دارد، هرچند گفته می شد هنوز مشخص نیست که آیا این ویروس عامل مرگ این مرد بوده است یا خیر.

کمتر از یک سال پیش در سال 1402 خبر مرگ دومین فرد پیوند قلب خوک منتشر شد. دلیل موفقیت آمیز نبودن جراحی های “پیوند بین گونه ها” نیز واضح به نظر می رسد زیرا سیستم ایمنی بدن انسان بلافاصله بافت حیوانی خارجی را از بین می برد.

در واقع، رد کردن بزرگترین مانع در پیوند عضو خوک به انسان است، جایی که بدن گیرنده در حالی که با عفونت مبارزه می کند، به عضو خارجی پیوند شده حمله می کند، که بزرگترین مانع عملی برای پیوند بین گونه ها است. در این مقاله تاریخچه طولانی جفت گیری بین گونه ای را به اختصار بررسی کرده ایم.

اولین تلاش ها

پیوند بین گونه ای (پیوند اعضا از حیوان به انسان) چشم انداز عرضه نامحدودی از اندام ها و سلول ها را برای پیوند بالینی با هدف رفع کمبود حیاتی بافت های انسانی ارائه می دهد.

نگاهی به ارتباط بین اعضای بدن حیوان و انسان چرا پیوند کلیه خوک به انسان ناموفق بود؟

با این حال، انتقال خون سابقه طولانی تری نسبت به پیوند بین گونه ای دارد. بین قرن‌های 17 و 20، خون از گونه‌های مختلف جانوری به بیماران مبتلا به شرایط پاتولوژیک مختلف تزریق شد. در قرن نوزدهم پیوند پوست از حیوانات مختلف انجام شد که محبوب ترین آنها قورباغه بود. در دهه 1920 سرژ ورونوف فرانسوی که یکی از جراحان مشهور زمان خود به شمار می رفت، برش هایی از بیضه شامپانزه را به مردان بالغ پیوند زد. او معتقد بود که هورمون های تولید شده توسط بیضه ها باعث جوان شدن بیمارانش می شود.

اولین پیوند کلیه از شامپانزه

در سالهای 1963-1964، زمانی که اعضای بدن انسان در دسترس نبود و دیالیز هنوز مورد استفاده قرار نمی گرفت، دکتر کیت ریمتسما کلیه شامپانزه را به 13 بیمار پیوند زد که یکی از آنها تقریباً نه ماه بعد به سر کار بازگشت، اما ناگهان به دلیل اختلالات الکترولیتی جان خود را از دست داد. .

اولین پیوند قلب حیوان به انسان توسط دکتر جیمز هاردی جراح مشهور آمریکایی در سال 1964 با استفاده از قلب شامپانزه انجام شد اما بیمار در عرض 2 ساعت جان خود را از دست داد.

توماس استارلس اولین پیوند کبد انسان را از یک شامپانزه در سال 1966 انجام داد.

با ظهور فناوری های مهندسی ژنتیک و شبیه سازی و با وجود موانع و چالش های فراوان، خوک ها در حال حاضر به عنوان یکی از مطلوب ترین گزینه ها برای پیوند بین گونه ها در دسترس هستند.

جراحان امیدوارند بتوانند بر چالش تخریب بافت‌های عضو خوک در برابر پاسخ ایمنی بدن انسان غلبه کنند و در نتیجه بقای اعضای خوک پیوندی را در بدن انسان افزایش دهند.

البته با وجود خبرهای روابط ناموفق؛ هنوز امیدهای زیادی برای پیوند اعضا و سلول های خوک های اصلاح شده ژنتیکی به انسان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا