سبک زندگی

چرا نباید از افتضاح به نظر رسیدن بترسید!

خرید فالوور از سایت اینبو

بعد- همه ما رازهایی داریم که ترجیح می دهیم با اطرافیان خود در میان نگذاریم. زندگی شخصی پشت یک نمای صیقلی این می تواند یک اشتباه جدی باشد، زیرا همین آسیب پذیری ها می توانند فرصت های غنی را برای ارتباط ما با اطرافیانمان فراهم کنند. این گاهی اوقات به عنوان “اثر هرج و مرج زیبا” شناخته می شود و یکی از بارزترین نمونه های آن در حوزه عمومی در زندگی پرنسس دایانا دیده می شود.

به گزارش گاردین، در طول زندگی‌اش، حتی سخت‌گیرترین منتقدان او اذعان داشتند که دایانا توانایی عجیبی در برقراری ارتباط با مردم دارد و به نظر می‌رسد که تحسین گسترده او بیشتر از آسیب‌پذیری‌هایش ناشی می‌شود تا نقاط قوتش. به عنوان مثال، دایانا در مصاحبه ای با بی بی سی در سال 1995 در مورد خیانت های همسرش و همچنین تلاش های او برای بهبود سلامت روان و رابطه عاشقانه اش صحبت کرد. بسیاری از مخالفان دایانا معتقدند که او مواد لازم را برای کشتن قهرمان خود فراهم کرده است! محبوبیت دایانا در روزهای پس از مصاحبه افزایش یافت، به طوری که میرور در آن زمان گزارش داد که 92٪ از مردم بریتانیا از شرکت او در مصاحبه حمایت کردند.

تعداد فزاینده ای از تحقیقات در روانشناسی اجتماعی نشان می دهد که “اثر درهم ریختگی زیبا” یک پدیده رایج است. ما تمایل داریم بیش از حد از واکنش های منفی نسبت به کاستی ها و شکست های خود ترس داشته باشیم، در حالی که میزان تحسین دیگران را برای صداقت یا شجاعت خود دست کم می گیریم. به طور کلی، درک دیگران از آسیب پذیری های ما بسیار مثبت تر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم.

برخی از اولین شواهد علمی و آکادمیک در مورد این موضوع از یک آزمایش کمی سادیستی بر روی دانشجویان کرنل در ایالات متحده بدست آمد. از شرکت کنندگان در این آزمایش خواسته شد تا پرسشنامه ای در مورد تجربیات مختلف زندگی خود پر کنند. باید می گفتند که آیا تا به حال به یک شهر خارجی سفر کرده اند، اما در میان سؤالات و از همه مهمتر باید بگویند آیا تا به حال ادرار کرده اند و رختخواب را خیس کرده اند یا نه! بلافاصله پس از آن، به شرکت کنندگان گفته شد که یک کامپیوتر در حال تهیه بیوگرافی خودکار از آنها است. محتوای متن نیز به گونه ای از پیش نوشته شده بود که باعث ایجاد حس آشفتگی حاد شود.

در متن نوشته شده بود: «اگرچه این دانش آموز بی عیب نیست، اما گاهی اوقات در خیس کردن تخت خود دچار مشکل می شود. با این حال، او یک دانشجوی ممتاز در دانشگاه است و فردی اجتماعی و دلسوز به حساب می‌آید.» نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان ترجیح می‌دهند با کسی که به چیزی مشکوک اعتراف می‌کند قرار بگذارند تا کسی که عمداً از حقیقت اجتناب کرده است.

اطلاعات مزاحم بسیار بیشتر از آنچه که انتظار داشتند تفسیر مثبت شد و فرد صادق از 100 امتیاز 69 را دریافت کرد که پاسخ بسیار مثبتی تلقی شد.

سایر یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که مردم اغلب اعتراف به آسیب‌پذیری را نشانه‌ای از اصالت یک فرد می‌دانند. «دانا گرومت» و «امیلی پرونین» از دانش آموزان پرینستون خواستند تا چند جمله را انتخاب کنند که بتواند ابعاد درونی زندگی آنها را به یک غریبه نشان دهد. از برخی از آنها خواسته شد فهرستی از نقاط ضعف مانند بدخلقی، تکانشگری و ذهن بسته را برای توصیف خود انتخاب کنند. از گروه دیگری از دانش‌آموزان خواسته شد تا نقاط قوت را با چندین توصیف مناسب، از جمله صبر، پشتکار، و نگرش باز فهرست کنند.

یک بار دیگر به شرکت کنندگان گفته شد که این عبارات سپس به دانش آموز بعدی داده خواهد شد و از آنها خواسته شد تا پیش بینی کنند که آن شخص چقدر آن ویژگی ها را دوست دارد. به طور متوسط، دانش آموزانی که نقاط ضعف را انتخاب کردند، نسبت به کسانی که نقاط قوت را انتخاب کردند، کمتر مورد علاقه بودند. با این حال، برداشت از آنها به طور کلی بسیار بهتر از حد انتظار بود. در واقع، افرادی که صفات را می خوانند، به افرادی که صفات بد خود را فهرست کرده اند، امتیاز کمی بالاتر می دهند. همه این موارد مربوط به برداشت از اصالت بود. نتایج این مطالعه نشان داد که صادق بودن در مورد آسیب پذیری ها باعث می شود افراد دوست داشتنی تر به نظر برسند.

تحسین افرادی که نقاط ضعف خود را می پذیرند به قدری قوی است که مردم ترجیح می دهند با کسی که اعتراف می کند قرار ملاقات بگذارند تا کسی که عمداً از گفتن حقیقت اجتناب می کند.

در مطالعه دیگری که توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد انجام شد نتایج نشان داد افرادی که صادقانه در مورد پیشینه خود صحبت می کردند بالاترین امتیاز را از دیگران دریافت کردند و افرادی که از پاسخ دادن امتناع کردند بدترین رتبه را گرفتند.

نتایج آزمایش ها نشان می دهد که «اثر آشوب زیبا» را می توان به همه زمینه ها تعمیم داد. بیان آسیب پذیری ممکن است حتی به نفع کسانی باشد که در قدرت هستند و ممکن است احساس کنند نیاز به ارائه تصویری بی عیب و نقص به پیروان خود دارند. این علیرغم اینکه رهبرانی که به ضعف‌های بالقوه شرم‌آور، مانند اضطراب سخنرانی در جمع یا ترس از پرواز اعتراف می‌کنند، در رتبه‌بندی بالاتری کسب می‌کنند و از طرفداران خود وفاداری بیشتری می‌خواهند.

در عصری که پرتره‌های کاملاً انتخاب‌شده فیدهای اینستاگرام ما را پر می‌کنند، «افکت آشفته زیبا» ارزش توجه دارد. اعتراف به آسیب‌پذیری‌هایتان ممکن است در دنیای دیجیتال امروزی سخت به نظر برسد، اما اگر بتوانید منتقد درونی خود را آرام کنید و متوجه شوید که ناامنی و ناامیدی بخشی از تجربه جهانی بشر است، برای شما بسیار آسان تر خواهد بود که کاستی های درک شده خود را با دیگران در میان بگذارید و پاسخ های همدلانه آنها را به عنوان مرهمی برای درد خود دریافت کنید. چیزهایی که ما را شرمنده می کنند، به جای اینکه ما را منزوی کنند، اغلب نشانه انسانیت ما و منبع صمیمیت و ارتباط هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا