سبک زندگی

چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

تخم‌مرغ‌های پخته شده را تقریباً در هر جای کره زمین می‌توان یافت. اما یک جا وجود دارد که این امکان وجود ندارد، حتی اگر فر داشته باشید. این نقطه قله اورست یا بلندترین نقطه روی زمین است.

به گزارش سرگرمی روز، این لحظه به خودی خود ممکن است برای هیچکس مشکلی ایجاد نکند، اما قوانین ترمودینامیک پشت این مشکل به ظاهر ساده، بر تهیه غذا و نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان تأثیر می گذارد. قوانینی که نمی توان آنها را دور زد. اما چه چیزی در اورست وجود دارد که شما نمی توانید یک تخم مرغ را در آنجا بجوشانید؟ باید گفت که مشکل آنجا از فشار هوا است.

تخم‌مرغ‌های پخته شده را تقریباً در هر جای کره زمین می‌توان یافت. اما یک جا وجود دارد که این امکان وجود ندارد، حتی اگر فر داشته باشید. این نقطه قله اورست یا بلندترین نقطه روی زمین است.

این نکته به خودی خود ممکن است برای کسی نگران کننده نباشد، اما قوانین ترمودینامیک پشت این موضوع به ظاهر ساده، بر تهیه غذا و نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان تأثیر می گذارد. قوانینی که نمی توان آنها را دور زد.

اما چه چیزی در اورست وجود دارد که شما نمی توانید یک تخم مرغ را در آنجا بجوشانید؟ باید گفت که مشکل آنجا از فشار هوا است.

در سطح دریا، آب در 100 درجه سانتیگراد می جوشد. این به اصطلاح نقطه جوش آب است اما باید دانست که نقطه جوش برخلاف اسمش فقط یک نقطه نیست. در واقع وقتی آب تحت فشارهای مختلف قرار می گیرد، نقطه جوش آن تغییر می کند.

هر چه از سطح دریا بالاتر باشید دمای لازم برای جوشیدن آب کمتر می شود. می توانید از ماشین حساب برای تعیین نقطه جوش دقیق در محل خود استفاده کنید. در واقع به ازای هر 300 متر ارتفاع، نقطه جوش 1 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

به عنوان مثال، در شهر La Rinconada، مرتفع ترین سکونتگاه مسکونی دائمی جهان در ارتفاع حدود 5052 متری، آب در دمای 82.8 درجه سانتیگراد می جوشد.

این نقطه جوش هنوز به اندازه کافی برای جوشاندن یک تخم مرغ خوب است، اما کمتر از دمای ایده آل برای تهیه قهوه است. با این حال، شما هنوز هم می توانید آن را انجام دهید.

قله اورست به طور قابل توجهی بالاتر از شهر Larinconada است. ارتفاع آن از سطح دریا 8849 متر است و فشاری در حدود یک سوم فشار اتمسفر دارد. به همین دلیل دمای جوش آب در آنجا به 68 درجه سانتیگراد کاهش می یابد. این دما هنوز آنقدر زیاد است که باعث سوختگی شدید شود، اما آنقدر بالا نیست که تخم مرغ کاملاً بپزد.

هم سفیده و هم زرده تخم مرغ از مواد مختلفی ساخته شده اند و پروتئین ها در دماهای مختلف منعقد می شوند. سفیده تخم مرغ از 54 درصد آلبومین تشکیل شده و تا دمای 80 درجه سانتیگراد منعقد نمی شود. از طرفی زرده برای سفت شدن حداقل 70 درجه نیاز دارد.

اگر در بالای قله اورست هستید و واقعاً می خواهید یک تخم مرغ آب پز بخورید، تنها راه حل این است که به قوانین ترمودینامیک تعظیم کنید و از زودپز استفاده کنید. این روش پخت به دلیل افزایش فشار داخل محفظه، نقطه جوش را بالا می برد.

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، جوشاندن تخم مرغ در ارتفاع بالا یکی از دلایلی است که شما نمی توانید ترمودینامیک را شکست دهید، فقط می توانید از آنها همانطور که هستند اطاعت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا