اخبار روز

چرا همه طلا می‌خرند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

قیمت طلا روز سه‌شنبه (۲ آوریل) به بالاترین حد خود یعنی ۲۲۶۶.۶ دلار در هر اونس رسید. افزایش نااطمینانی ژئوپلیتیکی، به ویژه پس از حمله اخیر اسرائیل به سفارت ایران در سوریه، بار دیگر سرمایه گذاران را به سمت دارایی امن یعنی طلا سوق داده است.

به گزارش سرگرمی روز، خرید طلا توسط برخی بانک های مرکزی بزرگ مانند فدرال رزرو آمریکا، بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا که در تلاش برای کاهش نرخ بهره هستند، افزایش قابل توجهی داشته است.

عوامل موثر بر قیمت طلا

پیرو سینگاری، تحلیلگر بنزینگا می گوید که علیرغم نگرانی ها در مورد تورم بالاتر از حد انتظار در ماه های اخیر، فدرال رزرو ایالات متحده همچنان متعهد به کاهش 25 واحد نرخ بهره در سه مرحله است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، اظهارات جدیدی مبنی بر کاهش نرخ بهره تا اوایل ژوئن ارائه کرد.

هیئت مدیره بانک انگلستان در نشست ماه مارس خود برخلاف جلسات قبلی به افزایش نرخ بهره رای نداد.

رئیس سرمایه گذاری ای جی بل، راس مولد، گفت: عوامل مختلفی می توانند بر قیمت طلا تأثیر بگذارند، از جمله «نرخ تورم در ایالات متحده یا بانک های مرکزی خرید طلا و همچنین سرمایه گذارانی که به بازار طلا سرازیر می شوند».

وی افزود: واگرایی قیمت طلا با نرخ بانکی آمریکا حیرت آور است و نشان می دهد که بازارهای کالایی و اوراق قرضه با نرخ تورم در حال رشد هستند، پیامی که با بازارهای سهام خوشایند نیست.

آقای مولد همچنین اذعان داشت: این موضوع ممکن است برخی سرمایه گذاران را مجاب کند که دوباره به سرمایه گذاری در بازار طلا روی بیاورند.

جستجوی طلا در چین و هند

چین و هند بزرگترین مصرف کنندگان طلا به خصوص برای جواهرات هستند. در سال 2023، بانک خلق چین حدود 225 تن طلا خریداری کرد و مجموع ذخایر آن را به 2235 تن رساند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، در سال 2023 تقاضا برای خرید جواهرات طلا در هند به حدود 562.3 تن رسیده است.

راس نورمن، مدیرعامل MetalsDaily گفت: با توجه به سقوط بازار سهام، طلا یکی از معدود سرمایه گذاری های مطمئن و سالم است.

این کارشناس گفت: در ماه ژانویه 271 تن طلا از بورس طلای شانگهای خارج شد، علاوه بر محموله های بزرگ از غرب به شرق، اما هیچ یک به تنهایی نمی توانست باعث افزایش قیمت طلا در ماه های اخیر شود.

آقای نورمن می گوید: «سطح تقاضا برای طلا در چین نامشخص است و گزارش ها اغلب حکایتی است. برخی از مبادی ورودی برای واردات به چین، مانند هنگ کنگ، به شدت کنترل می شوند، اما مسیرهایی نیز وجود دارند که سطح کنترل در آنها کمتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا