سبک زندگی

چرا هیچ وقت یادمان نمی‌ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟

خرید فالوور از سایت اینبو

دانشمندان یک قدم به درک اینکه چرا برخی چیزها را به خاطر می آوریم و برخی دیگر را فراموش می کنیم، نزدیکتر شده اند.

به گزارش روزیاتو، محققان دانشگاه رایس در آمریکا مطالعه ای انجام داده اند که نشان می دهد ما جنبه های خاصی از یک تجربه مانند شرایط عمومی را به جای جزئیات کوچکتر به خاطر می آوریم.

به همین دلیل است که احتمال دارد تجربیات جزئی و پیش پا افتاده تری مانند قفل کردن یا قفل نکردن در خانه را فراموش کنید.

برای درک بهتر نحوه عملکرد حافظه انسان، محققان دانشگاه رایس تصاویری را به شرکت کنندگان در مطالعه نشان دادند.

در این تست حافظه، برخی از تصاویری که برای شرکت کنندگان نمایش داده می شد، تکراری و برخی جدید بود.

برخی از تصاویر بسیار شبیه به یکدیگر بودند، اما در برخی دیگر تشخیص تفاوت آنها از یکدیگر دشوارتر بود. هدف از نمایش چنین تصاویری برهم زدن حافظه با شبیه سازی تجربیات روزمره مانند قفل کردن در خانه بود.

محققان دریافتند که به یاد ماندنی‌ترین تصاویری که شرکت‌کنندگان به احتمال زیاد به خاطر می‌آورند، تصاویر رنگارنگ با افراد حاضر در تصویر است. به عبارت دیگر تصاویری که درهم و برهم نیستند خاطره انگیزتر هستند.

اگرچه شرکت کنندگان به درستی به یاد ماندنی ترین تصاویر را به خاطر آوردند، اما این اثر پس از 24 ساعت ناپدید شد. این امر به ویژه در مورد یادآوری تجربیات مثبت صادق بود، که نشان می‌داد چنین تجربیاتی در ابتدا به یاد می‌آمدند اما احتمال فراموشی آنها بیشتر بود.

اگرچه عموماً اعتقاد بر این است که احساسات می‌توانند پردازش حافظه را تقویت کنند، مردم اغلب جنبه اصلی یک تجربه یا به عبارت دیگر «خلاصه» را به‌جای جزئیات اضافی به یاد می‌آورند. به گفته محققان، گذر زمان اغلب این مشکل را تشدید می کند.

به عنوان مثال، اگر بخواهیم کارهایی را که سال گذشته انجام دادیم به یاد بیاوریم، احتمالاً چیزهای بسیار متفاوتی را به یاد می آوریم. با این حال، ما احتمالا فقط برخی از این خاطرات را با جزئیات زیاد به یاد داریم. شاید یادمان باشد که به یک سفر رفته بودیم، اما احتمالاً یادمان نمی آید که هر روز از سفر چه فعالیت هایی انجام می دادیم.

نتایج این مطالعه نشان داد که محتوای عاطفی، مدت زمان گذشته یک تجربه و ویژگی‌های ادراکی حافظه، همگی در به خاطر سپردن یا عدم به خاطر سپردن جزئیات یک رویداد تأثیر دارند.

به گفته محققان دانشگاه رایس، این مطالعه نشان می دهد که تجربیاتی که برای یک فرد فراموش نشدنی است، مانند جشن تولد، مرگ عزیزان و غیره، احتمالا برای فرد دیگری فراموش نشدنی خواهد بود. اینها اغلب تجربیات مثبت یا منفی هستند.

این محققان می گویند که ما اغلب فکر می کنیم که خاطرات عاطفی بهتر به خاطر سپرده می شوند، اما در واقع ویژگی های اصلی حافظه به خاطر سپرده می شوند، اما ممکن است جزئیات آن فراموش شود.

یکی از دلایلی که نمی توانیم تمام تجربیات خود را به خاطر بسپاریم این است که مغز ما ظرفیت محدودی دارد.

به گفته محققان، مغز ما احتمالاً نمی‌تواند هر چیزی را که تجربه می‌کنیم به خاطر بیاورد، بنابراین مجبور می‌شویم به طور انتخابی بخش‌هایی از اطلاعات را که مهم نیستند فراموش کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا