سبک زندگی

چرا پنجره هواپیما کوچک و گرد است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا تمام پنجره های هواپیما کوچک هستند؟ اگر هواپیما به دلایلی نمی تواند پنجره بزرگ داشته باشد، پس پنجره کابین چقدر بزرگ است؟

دلیل گرد و کوچک بودن شیشه پنجره چیست؟

به گزارش روزیاتو، دلیل گرد و کوچک بودن آن و شکل و اندازه کلی یک پنجره هواپیما، اختلاف فشار داخل و خارج کابین است. اگر پنجره بزرگتر باشد، نیروی فشار وارده افزایش یافته و احتمال خطر افزایش می یابد.

از آنجایی که شیشه هواپیما از سه لایه ویژه تشکیل شده است و افزایش آن هزینه بیشتری دارد، بهتر است از منظر هزینه پنجره های کوچکتری داشته باشید.

یکی دیگر از دلایل کوچک شدن پنجره های هواپیما، داشتن حداقل یک پنجره در کنار هر ردیف است. اما چرا شکل پنجره هواپیما را تغییر نمی دهند؟

پس از سقوط دو هواپیما در دهه 1950، کارشناسان پس از بررسی های فراوان متوجه شدند که شیشه های شکسته دلیل این سقوط ها بوده است.

شیشه های این دو هواپیمای سانحه دیده مربعی شکل بود و با توجه به اینکه فشار بیرون هواپیما بسیار بیشتر از فشار داخل کابین است، فشار در گوشه های شیشه ایجاد می شد و به سرعت باعث شکستن آنها می شد.

البته به زودی شاهد پنجره های بزرگ تری در هواپیماهای لوکس خواهیم بود و سپس باید منتظر باشیم تا آنها به هواپیماهای معمولی راه پیدا کنند.

اما هنوز امکان زاویه دار شدن پنجره های هواپیما وجود ندارد. مگر اینکه طراحان و کارشناسان به فکر حل این مشکل باشند.

چرا در شیشه پنجره هواپیما سوراخ هایی وجود دارد؟

اگر تا به حال روی صندلی پنجره هواپیما نشسته اید، متوجه سوراخ های کوچک پنجره شده اید.

همانطور که گفته شد فشار هوای خارج از هواپیما بسیار زیاد است و بالعکس فشار هوای داخل کابین بسیار پایین است. این اختلاف فشار از نظر فیزیکی فشار زیادی به شیشه های هواپیما وارد می کند. البته ساختار هواپیما برای تنظیم فشار هوای داخل کابین طراحی شده است.

سوراخ های پنجره فشار هوا را متعادل می کند و از له شدن و شکستن شیشه هواپیما جلوگیری می کند. علاوه بر این، این سوراخ ها رطوبت را از شکاف خارج می کنند و از یخ زدگی و مه شدن شیشه جلوگیری می کنند.

جنس شیشه هواپیما چیست؟ اصلا خراب میشه؟

سرعت و ارتفاع زیاد هواپیما فشار زیادی به بدنه و همچنین شیشه های هواپیما وارد می کند.

بنابراین منطقی است که شیشه های هواپیما از مواد مقاوم تری ساخته شده و با شیشه های دیگر متفاوت باشد.

در پاسخ به این سوال که آیا شیشه هواپیما ممکن است بشکند یا خیر، پاسخ مثبت است، ممکن است و ممکن است چند بار این اتفاق افتاده باشد، اما بسیار بعید است.

با شکستن شیشه هواپیما:

هوا به سرعت وارد کابین می شود.

بقیه شیشه را شکست.

باعث شکستن قسمت های مختلف بدن می شود.

تنفس و شنوایی را به شدت دشوار می کند.

تعادل هواپیما را کاملا به هم می زند.

کنترل هواپیما را دشوار می کند.

شیشه ای که در کابین مسافران می بینید معمولا از دو لایه به اضافه یک لایه برای جذب نور خورشید ساخته شده است.

اما جنس شیشه کابین خلبان متفاوت است و بسیار بادوام تر است. زیرا فشار بسیار بیشتری را تحمل می کند و اصلا نباید بشکند. برخی از مواد مورد استفاده برای ساخت شیشه کابین خلبان عبارتند از:

پلاستیک

کربن

شیشه

اکریلیک

اندازه بزرگترین پنجره هواپیما چقدر است؟

اندازه پنجره همه هواپیماها بسیار کوچک است، البته تفاوت جزئی در اندازه آنها وجود دارد. اما بوئینگ اخیراً پنجره هایی با ارتفاع حدود 4.5 فوت (137 سانتی متر) توسعه داده است و تاکنون فقط بر روی هواپیماهای این شرکت نصب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا