سبک زندگی

چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری

خرید فالوور از سایت اینبو

رنگ چشم ما رازهای بیشتری از آنچه که تصور می کنیم در خود دارد و می تواند نکات و هشدارهای مهمی را در مورد سلامت کلی ما آشکار کند.

به گزارش سرگرمی روز، اگر شما هم علاقه دارید بدانید کدام رنگ چشم بیشتر در معرض کدام بیماری است، مطلب زیر را بخوانید:

1) چشم آبی

مشکلات قند خون

یک مطالعه اروپایی در سال 2011 نشان داد که ترکیب چشمان آبی و پوست روشن فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 قرار می دهد البته برای تایید کامل این نتیجه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

ویتیلیگو

جذام یا ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که در آن با از بین رفتن رنگ پوست یا رنگدانه ها، نواحی مختلف بدن سفیدتر یا روشن تر شده و به صورت لکه هایی ظاهر می شوند. معمولا این لکه ها روی دست ها، ساعد یا پاها و صورت ظاهر می شوند. اگر چشمان آبی دارید، احتمال کمتری برای ابتلا به این بیماری وجود دارد. محققان بر این باورند که ژن‌های خاصی که در رنگ چشم آبی نقش دارند نیز خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند.

وابستگی به الکل

بر اساس یک مطالعه در سال 2015، اگر چشمان آبی دارید، احتمال مصرف الکل و حتی بیشتر از سایر افراد به آن معتاد خواهید شد. به گفته محققان، این مشکل ممکن است مربوط به ملانین باشد. زیرا ملانین در اتصالات الکتریکی بین سلول های مغز نقش دارد. در نتیجه اگر میزان ملانین چشم با میزان ملانین مغز مرتبط باشد، افرادی که رنگ چشم تیره دارند حساسیت بیشتری به محرک هایی مانند الکل دارند و بنابراین تمایل کمتری به مصرف آن دارند.

اندومتریوز

در آندومتریوز، بافتی که به طور معمول در داخل رحم رشد می کند، در خارج از آن گسترش می یابد و در فضای بیرونی رحم رشد می کند. اگر این بافت به اندام هایی مانند مثانه و روده حمله کند، فرد دچار اندومتریوز عمیق نفوذی (DIE) می شود. طبق آمار کمی، بسیاری از زنان مبتلا به DIE چشم آبی دارند.

2) چشمان قهوه ای

اختلال شنوایی

مطالعات نشان می دهد افرادی که چشمان قهوه ای دارند در محیط های پر سر و صدا شنوایی ضعیف تری نسبت به افرادی که چشمان روشن تری دارند، دارند. تصور می‌شود افرادی که چشم‌های قهوه‌ای دارند ملانین (رنگدانه) بیشتری در چشم‌ها و گوش‌های خود دارند و زمانی که سطح سر و صدا زیاد باشد، این ملانین‌ها محافظت کمتری می‌کنند و مقاومت چندانی ندارند.

آب مروارید

یک مطالعه استرالیایی نشان می دهد که صاحبان چشم های قهوه ای تیره بیشتر مستعد ابتلا به آب مروارید هستند. آب مروارید یک بیماری چشمی با علل مختلف است که با کدر شدن عدسی چشم شروع می شود و با افزایش تیرگی و تیرگی عدسی بینایی چشم را مختل می کند. هر کسی بدون توجه به رنگ چشم‌هایش ممکن است به آب مروارید مبتلا شود، اما طبق تحقیقات، افرادی که چشم‌های قهوه‌ای دارند دو برابر بیشتر از رنگ‌های دیگر در معرض آب مروارید هستند.

خوشبختانه، بیماری آب مروارید چشم را می توان با جراحی ظریف در بیشتر موارد و زمانی که باعث اختلال بینایی شود، برطرف کرد.

آستانه درد پایین

مطالعات زنان در حال زایمان نشان می دهد که زنان با چشمان تیره در هنگام زایمان بیشتر از درد و ناراحتی رنج می برند. بنابراین زنان در این مطالعات با درد از خواب بیدار می شوند، در هنگام استراحت یا حرکت درد بیشتری احساس می کنند و بنابراین بیشتر مستعد افسردگی هستند.

3) چشمان سبز

سرطان چشم

اگر چشمان سبز، خاکستری یا حتی آبی دارید، احتمال ابتلا به سرطان چشم (ملانوم uveal) بیشتر است. عنبیه های تیره تر، مانند چشم های قهوه ای، خطر ابتلا به ملانوم را تا حدودی کاهش می دهند. در افرادی که چشمان سبز و روشن تری دارند، میزان رنگدانه های جذب کننده نور کمتر است و این عاملی است که خطر ابتلا به سرطان چشم را افزایش می دهد. هر ساله 2500 نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می شوند.

4) چشم های چند رنگ

در برخی موارد، افرادی با چشمان عمدتا قهوه ای ممکن است لکه های آبی در چشمان خود داشته باشند. این می تواند نشانه ای از سندرم واردنبورگ باشد. این اختلال ژنتیکی می تواند باعث از بین رفتن رنگدانه در مو، پوست و چشم شود. علاوه بر رنگ پریدگی چشم، در بسیاری از موارد فرد مبتلا به سندرم واردنبورگ ممکن است چشم هایی با رنگ متفاوت داشته باشد. این پدیده به نام هتروکرومی عنبیه یا هتروکرومی شناخته می شود. البته برخی از افراد هتروکرومی بدون سندرم واردنبورگ دارند.

5) چشم روشن (عسلی، فندقی و غیره)

شایع ترین علت نابینایی در افراد مسن دژنراسیون ماکولا است. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که در این بیماری ماکولا از بین می رود. یک مطالعه استرالیایی نشان می دهد افرادی که چشم های روشن و مسی رنگ دارند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن هستند. زیرا عنبیه (قسمت رنگی چشم) این افراد نمی تواند اشعه ماوراء بنفش خورشید را به اندازه کافی جذب کند. بنابراین مقدار زیادی از این تابش به شبکیه می رسد و باعث آسیب می شود. این بیماری می تواند منجر به کاهش بینایی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا