سبک زندگی

چند الگوی غذایی سالم برای افزایش طول عمر

خرید فالوور از سایت اینبو

بر اساس یک مطالعه جدید، تنها با تنوع بیشتر غذا خوردن و انتخاب بیشتر از چهار الگوی غذایی “سالم”، می توانید خطر مرگ زودرس به هر علتی را تا حدود 20 درصد کاهش دهید.

به گزارش سرگرمی روز، این تحقیق که در مجله پزشکی بین المللی JAMA منتشر شده است، نشان می دهد افرادی که هر یک از الگوهای تغذیه سالم را با دقت بیشتری دنبال می کنند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان، بیماری های قلبی عروقی و همچنین بیماری های تنفسی و عصبی هستند.

بر اساس این مطالعه، افراد باید روی مصرف بیشتر غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات تمرکز کنند. دکتر فرانک هو یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: مردم معمولاً از یک روش غذا خوردن خسته می شوند و این خبر خوبی است. زیرا باعث می شود الگوهای غذایی مختلفی را انتخاب کنیم. حال، اگر این الگوها با ترجیحات غذایی سالم همراه باشد، این می تواند پیامدهای سلامتی مثبتی داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنید و بعد از چند ماه می خواهید رژیم غذایی متفاوتی را امتحان کنید، می توانید رژیم DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) را انتخاب کنید، فرانک هو، استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد. یا می توانید یک رژیم غذایی نیمه گیاهی را امتحان کنید.

یک مطالعه رژیم غذایی طولانی مدت

این مطالعه عادات غذایی 75000 زن و بیش از 44000 مرد را بررسی کرد و 36 سال به طول انجامید. هیچ یک از مردان یا زنان در ابتدا بیماری قلبی عروقی نداشتند و تعداد کمی سیگار می کشیدند. آزمودنی های این مطالعه هر چهار سال یک بار پرسشنامه های غذایی را تکمیل کردند.

فرانک هو گفت: “این یکی از بزرگترین و طولانی ترین مطالعات کوهورت برای بررسی الگوهای غذایی توصیه شده و خطر طولانی مدت مرگ زودرس و مرگ ناشی از بیماری های رایج است.”

هو و تیمش شرکت کنندگان را در مورد اینکه تا چه حد از چهار سبک تغذیه سالم پیروی می کردند که با دستورالعمل های رژیم غذایی فعلی ایالات متحده سازگار بود، ارزیابی کردند.

وی درباره این رژیم های غذایی مناسب گفت: یکی رژیم مدیترانه ای است که بر مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، ماهی و روغن زیتون فراوان تاکید دارد. وی در ادامه افزود: این الگوی غذایی علاوه بر غذاهای گیاهی بر چربی های سالم به ویژه چربی های تک غیراشباع تاکید دارد.

رژیم بعدی رژیم غذایی گیاهی سالم نامیده می شود که همچنین بر مصرف بیشتر غذاهای گیاهی تمرکز دارد اما محصولات حیوانی را کم اهمیت جلوه می دهد. هو می‌گوید این رژیم غذایی حتی گزینه‌های نسبتاً سالم مانند ماهی یا برخی محصولات لبنی را ممنوع می‌کند. بنابراین می توانید تصور کنید که گیاهخواران احتمالاً در انتهای این رژیم غذایی قرار دارند و افرادی که مقدار زیادی محصولات حیوانی یا غذاهای بسیار فرآوری شده کربوهیدرات می خورند در انتهای رژیم غذایی قرار دارند.

این متخصص تغذیه تاکید می کند: کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای فراوری شده در کنار کاهش مصرف قند و چربی های ناسالم در کنار پرهیز از مصرف الکل می تواند از عوامل کلیدی در بهبود سلامت افراد باشد.

یافته های مبتنی بر بیماری

پس از ارزیابی الگوی غذایی هر فرد، شرکت کنندگان به پنج گروه تقسیم شدند که در بین آنها رعایت یک یا چند الگوی غذایی از بالاترین به کمترین مشاهده شد.

کاتز، رئیس و مؤسس سازمان غیرانتفاعی True Health Initiative، مجموعه ای جهانی از تحقیقات سلامت و تغذیه، در این رابطه می گوید: گروهی که بالاترین امتیاز را داشتند، تقریباً 20 درصد کمتر از مرگ و میر یا بیماری های شایع رایج در مقایسه با کمترین میزان، داشتند. علت مرگ انسان

به عبارت دیگر، افرادی که بیشتر به این رژیم های غذایی سالم پایبند بودند، 20 درصد کمتر دچار بیماری هایی مانند سکته قلبی، بیماری های تنفسی، سرطان و مواردی از این قبیل بودند. هو گفت: این مطالعه همچنین نشان داد که اگر افراد رژیم غذایی خود را در طول زمان بهبود بخشند، خطر مرگ در اثر برخی بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد.

این استاد دانشگاه هاروارد ادامه می دهد: شرکت کنندگانی که رژیم غذایی سالم خود را 25 درصد بهبود بخشیدند می توانند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را 6 تا 13 درصد و مرگ ناشی از سرطان را 7 تا 18 درصد کاهش دهند. علاوه بر این، خطر مرگ ناشی از بیماری های عصبی مانند زوال عقل نیز 7 درصد کاهش یافت.

هو همچنین گفت: کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی بسیار بیشتر بوده و بین 35 تا 46 درصد خطر را کاهش داده است.

این مطالعه بر گزارش‌های خود شرکت‌کنندگان در مورد ترجیحات غذایی تکیه داشت و بنابراین فقط ارتباط بین عادات غذایی و پیامدهای سلامتی را منعکس می‌کند.

هیچ وقت برای اصلاح دیر نیست

هو می گوید: «هیچ وقت برای اتخاذ الگوهای تغذیه سالم دیر نیست و مزایای پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند از نظر کاهش کلی مرگ و میر زودرس و علل مختلف مرگ زودرس قابل توجه باشد.

این تحقیق همچنین توصیه می کند که افراد سعی کنند در هر رژیمی که دارند از برخی اصول کلی بهداشتی پیروی کنند، مانند مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، کاهش بخشی از گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده، و کاهش قند و سدیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا