سبک زندگی

چند ترفند تربیتی کاربردی برای جلوگیری از لجبازی کودک

خرید فالوور از سایت اینبو

کودکان به دلایل زیادی بد رفتار می کنند، اما شایع ترین دلیل آن بی حوصلگی است. آنها رفتار خود را موثر می دانند، به خصوص اگر بتوانند از آن برای رسیدن به آنچه می خواهند استفاده کنند. گاهی میل به قدرت دلیل رفتار بد آنهاست، زیرا راهی است که کودک سعی می کند قدرت کنترل خود را ثابت کند. به همین دلیل مهم است که بدانید چگونه این رفتارها را به درستی مدیریت کنید.

به گزارش روزیاتو، راه حل هایی که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، زندگی شما را به عنوان والدین آسان تر می کند.

1- با او آرامتر و خونسردتر رفتار کنید

کودکان اغلب رفتار والدین خود را تقلید می کنند، بنابراین باید با آموزش رفتار خونسرد و خونسرد، رفتار کودک خود را الگو برداری کنید. اگر زمانی که او شروع به فریاد زدن می کند سر او فریاد بزنید، این رفتار عادی و طبیعی می شود. بنابراین در عوض، راه دیگری برای مدیریت احساساتش به او نشان دهید.

۲- به او حق انتخاب بدهید تا بتوانید تصمیم بگیرید که دوست دارد چه کار کند

دادن حق انتخاب به کودک به ارضای نیاز به قدرت و کنترل بر امور کمک می کند. برای مثال، اگر نیاز دارد اسباب بازی هایش را کنار بگذارد و دندان هایش را مسواک بزند، از او بپرسید که دوست دارد ابتدا چه کاری انجام دهد.

3- همیشه تنقلات همراه داشته باشید

رفتار بد کودک اغلب ناشی از گرسنگی اوست، بنابراین اگر مجبورید با کودک خود بیرون بروید، می توانید با آوردن تنقلات برای او از جیغ زدن او جلوگیری کنید و حال او را خوب نگه دارید.

4- او را از عواقب منفی احتمالی اعمالش آگاه کنید

“چون من می گویم!” پاسخ خوبی به کودکی که می خواهد بداند چرا نباید کاری را انجام دهد، نیست. همیشه سعی کنید با فرزندتان صحبت کنید و توضیح دهید که در صورت بدرفتاری چه اتفاقی می افتد و چرا نباید برخی کارها را انجام دهد. او را از عواقب اعمال خود آگاه سازید تا در آینده یاد بگیرد و تصمیمات بهتری برای خود بگیرد.

5- برنامه روزانه ای برای او تنظیم کنید و به خاطر رعایت آن به او پاداش دهید

به کودک خود کمک کنید تا برنامه روزانه مناسبی برای خود داشته باشد، مانند عدم تماشای تلویزیون از ساعت معینی به بعد، کمک در شستن ظروف، مسواک زدن و رفتن به رختخواب در ساعت معین. و اگر می‌خواهید خلاق باشید، می‌توانید برنامه‌ای برای کل ماه تعیین کنید و به فرزندتان بگویید که اگر برنامه را برای کل ماه (یا هفته یا دو هفته) رعایت کند، می‌تواند به انتخاب خود پاداشی دریافت کند.

6- تعیین مجازاتهای معقول برای تخلف از قانون

چند تنبیه معقول برای رفتار نادرست فرزندتان در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر کودک شما در برابر خوردن سبزیجات مقاومت می کند، به او اجازه ندهید تنقلات بخورد. یا اگر نمی خواهد اسباب بازی هایش را بردارد، اجازه ندهید تا آخر روز با آنها بازی کند. این روش برای کودکانی که انجام برخی کارها برایشان مشکل است مناسب است. با این حال، از اعمال مجازات های غیر منطقی خودداری کنید. مثلاً اگر نمی‌خواست غذایش را بخورد، او را مجبور نکنید که لباس‌هایش را بشوید.

7- حواسش را پرت کنید

کودکان گاهی اوقات بدرفتاری می کنند زیرا بی حوصله یا بی حوصله هستند یا کار بهتری برای انجام دادن ندارند. به همین دلیل، اگر چیزی برای او پیدا کردید، به خصوص چیزی که او را سرگرم و درگیر کند، خوب است که حواس او را پرت کنید و از بدرفتاری دست بردارید.

8- از او نظر و راه حل مشکلات را بخواهید

وقتی فرزندتان شروع به بدرفتاری کرد، از او بپرسید که آیا مشکلی وجود دارد یا چیزی او را آزار می دهد. اگر مشکلی وجود دارد و فرزندتان آن را به اشتراک می‌گذارد، وقت بگذارید و در مورد آن با او صحبت کنید. از فرزند خود بپرسید که آیا نظری دارد یا فکر می کند چگونه می توان مشکل را حل کرد. اگر پاسخی نداشت، کمی به او کمک کنید، اما به یاد داشته باشید که باید به او این احساس را بدهید که مشکل را حل می کند و باید او را حمایت و تشویق کنید.

9- احساسات او را بپذیرید و سعی کنید به او کمک کنید

به جای اینکه به فرزندتان بگویید بچه بدی است یا بد رفتار می کند، می توانید به او نشان دهید که او را درک می کنید و احساسش را درک می کنید. از آنجایی که احساسات نقش مهمی در رفتار کودک دارند، همیشه پذیرای آنها باشید. به عنوان مثال، یک جمله ساده مانند این می تواند کمک زیادی به فرزند شما کند: “می فهمم از اینکه امروز نمی توانیم به پارک برویم ناراحت هستید، اما هوا خوب نیست.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا