سبک زندگی

چه میکروب‌هایی در مایکروویو زندگی می‌کنند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

باکتری ها می توانند با طیف وسیعی از محیط ها سازگار شوند. اکنون، محققان باکتری هایی را کشف کرده اند که ممکن است با یکی از خطرناک ترین و بالقوه کشنده ترین مکان های قابل تصور سازگار شوند: اجاق های مایکروویو.

دانیل تورنت، محقق ارشد موسسه داروین در پاترنا، اسپانیا گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که اجاق‌های مایکروویو خانگی میکروبیوم سازگارتری شبیه به سطوح آشپزخانه دارند، در حالی که اجاق‌های مایکروویو آزمایشگاهی حاوی باکتری‌هایی هستند که در آشپزخانه رایج‌تر هستند. آنها در برابر تشعشعات مقاومت بیشتری دارند.”

برای هدف این مطالعه، محققان نمونه‌های میکروبی را از 30 اجاق مایکروویو – 10 مورد در آشپزخانه‌های تک‌خانواده، 10 مورد در فضاهای مشترک مانند کافی‌شاپ و محل کار، و 10 مورد از آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی مولکولی و میکروبیولوژی برداشتند.

محققان این سویه ها را نابود کردند و توالی ژنتیکی میکروب ها را انجام دادند و 747 گونه مختلف را در 24 خانواده باکتریایی شناسایی کردند.

آنها دریافتند که جوامع میکروبی معمولی بین اجاق‌های مایکروویو خانگی و آنهایی که برای گرم کردن غذا در محل کار استفاده می‌شوند همپوشانی دارند. این باکتری ها مشابه باکتری هایی هستند که در سطوح معمولی آشپزخانه یافت می شوند.

تورنت گفت: “برخی از گونه های موجود در اجاق های مایکروویو خانگی، مانند کلبسیلا، انتروکوکوس و آئروموناس، ممکن است برای سلامتی انسان خطرآفرین باشند.” با این حال، توجه به این نکته مهم است که جمعیت میکروبی در مایکروویوها در مقایسه با سایر سطوح معمول آشپزخانه، خطر منحصر به فرد یا افزایش یافته ای را ایجاد نمی کند.

مایکروفرهای آزمایشگاهی بیشترین تنوع میکروبی و مایکروفرهای خانگی کمترین تنوع را دارند.

به گفته محققان، میکروبیوم موجود در امواج مایکروویو بسیار شبیه میکروب های موجود در صفحات خورشیدی است.

محققان این فرضیه را مطرح کردند که شوک حرارتی ثابت و تشعشعات الکترومغناطیسی تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی احتمالاً همان تأثیر امواج مایکروویو را بر روی باکتری‌ها دارد و همه میکروب‌ها به جز مقاوم‌ترین میکروب‌ها را از بین می‌برد.

تورنت در بیانیه‌ای اعلام کرد: هم برای عموم مردم و هم برای پرسنل آزمایشگاه، توصیه می‌کنیم به طور منظم اجاق مایکروویو را با محلول سفیدکننده رقیق شده یا اسپری ضدعفونی‌کننده موجود در بازار ضدعفونی کنند. همچنین، مهم است که سطوح داخلی را بعد از هر بار استفاده با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا بقایای آن پاک شود و فوراً نشت ها تمیز شوند تا از رشد باکتری جلوگیری شود.

تورنت خاطرنشان کرد: گونه‌های باکتریایی که می‌توانند در امواج مایکروویو زنده بمانند ممکن است در فرآیندهای صنعتی که به میکروب‌های مقاوم نیاز دارند مفید باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا