سبک زندگی

چگونه از خواب آلودگی حین رانندگی جلوگیری کنیم؟

خرید فالوور از سایت اینبو

سفرهای جاده ای برای بسیاری از خانواده ها یک سنت تابستانی است، اما برخی از رانندگان آنقدر روی رسیدن به مقصد تمرکز می کنند که نیاز بدن خود به خواب را نادیده می گیرند.

به گزارش سرگرمی روز، دکتر فیلیپ آلاپات از کالج پزشکی بیلور اهمیت خواب کافی برای اطمینان از سفرهای ایمن را توضیح می دهد.

آلاپات، استادیار پزشکی و متخصص اختلالات خواب، خاطرنشان می کند که کمبود خواب می تواند قبل از شروع سفر مشکل ساز باشد.

وی گفت: ممکن است فرد یا افرادی که در سفر رانندگی می کنند دچار مشکل کم خوابی شوند زیرا شب قبل تا دیروقت بیدار می مانند و می خواهند برای سفر آماده شوند.

آلاپات گفت که کم خوابی می تواند در سفرهای جاده ای نیز رخ دهد، زیرا افراد سعی می کنند بیدار بمانند و به جای خوابیدن تا دیروقت یا برای مدت زمان طولانی رانندگی کنند.

آلاپات گفت: همه این موقعیت‌ها می‌تواند منجر به کمبود خواب قابل توجهی شود که به ناچار منجر به خواب‌آلودگی و خستگی مفرط می‌شود که می‌تواند در هنگام رانندگی و تلاش برای حفظ تمرکز در جاده خطرناک باشد.

رانندگی در اواخر شب یا در شرایط آب و هوایی نامساعد زمانی که افراد دچار کمبود خواب هستند به طور فزاینده ای خطرناک می شود.

آلاپات گفت: برای جلوگیری از خواب آلودگی پشت فرمان باید نسبت به علائم خواب آلودگی از جمله افتادگی چشم و ناتوانی در هوشیاری در حین رانندگی آگاه باشید و آنها را نادیده نگیرید.

آلاپات همچنین پیشنهاد می کند که اگر مسافران در طول مسیر متوجه علائم خستگی راننده شدند، باید راننده را تعویض کنند یا در ایستگاه استراحت توقف کنند.

او هشدار داد که کافئین فقط باید برای افزایش هوشیاری برای دوره های زمانی کوتاه استفاده شود، زیرا دوزهای زیاد کافئین می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

آلاپات تاکید کرد بهترین راه پیشگیری از کم خوابی خواب است.

وی افزود: به نیاز بدن خود به خواب احترام بگذارید و سعی کنید در برابر آن مقاومت نکنید. استراحت و سالم رسیدن بهتر از نرسیدن است.

بر اساس آخرین به روز رسانی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تصادفات جاده ای که در کشورهای مختلف جهان رخ می دهد سالانه حدود 1.19 میلیون نفر را می کشد و مجروحان زیادی را بر جای می گذارد.

این اشتباهات شامل مواردی مانند عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، رانندگی به خصوص با خستگی و خواب آلودگی و سرعت زیاد است. اما کارشناسان علاوه بر عامل انسانی، ایمنی جاده ها و کیفیت خودروها را از مولفه های مهم تصادفات جاده ای می دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا