سبک زندگی

چگونه فرزند خود را مسئولیت پذیر بار آوریم؟

خرید فالوور از سایت اینبو

پدر و مادر شدن سفری پر از تجربیات مختلف است، به خصوص برای والدینی که اولین بار هستند. بسیار مهم است که از فشارهای اجتماعی که با اصول فرزندپروری اشتباه گرفته می شود، پرهیز کنید.

به گزارش روزیاتو، ما باید مراقب رفتار و گفتار خود باشیم زیرا می تواند عواقبی برای بلوغ فرزندانمان داشته باشد.

1- اعتماد داشته باشید که او می تواند کار خودش را انجام دهد

برای افزایش عزت نفس فرزندتان کافی است به توانایی های او ایمان داشته باشید. اگرچه والدین به راهنمایی و آموزش فرزندان خود عادت دارند، اما به همان اندازه مهم است که به نقاط قوت و آرزوهای فرزند خود ایمان داشته باشید.

2- به او بیاموزید که چگونه می تواند کارش را بهتر انجام دهد

از آنجایی که والدین اولین معلمان کودکان هستند، این مسئولیت شماست که به فرزندتان نشان دهید چگونه کارها را انجام دهد. اگر می خواهید فرزندتان کاری را انجام دهد، ابتدا به او توضیح دهید که چگونه آن را انجام دهد و سپس به او نشان دهید. با انجام این کار، کودک شما احساس اعتماد به نفس بیشتری می کند و زمانی که می خواهد بفهمد چگونه کاری را انجام دهد، احساس سردرگمی نمی کند.

3- بگذارید خودش انتخاب کند

تصمیم گیری را به فرزندتان بیاموزید. این مهارت برای رشد شاد و سالم کودک شما ضروری است. از سنین پایین با انتخاب های کوچک شروع کنید، مانند انتخاب بین نوشابه، آب نبات یا اسباب بازی در فروشگاه. به او اجازه دهید لباسش را انتخاب کند، راه دیگری برای افزایش اعتماد به نفس فرزندتان است و کار را برای شما آسان می کند. در همه چیز برای فرزندتان تصمیم نگیرید. در عوض با فرزندتان صحبت کنید و او را راهنمایی کنید. به یاد داشته باشید که فرزند شما می داند که چه چیزی را دوست دارد و فقط باید به او فرصت دهید تا آنچه را که می خواهد انتخاب کند.

4- اجازه دهید کارش را خودش انجام دهد

گاهی اوقات، زمانی که عجله دارید، انجام کارهای فرزندتان راحت تر از منتظر ماندن برای آنها به نظر می رسد. با این حال، این نوید خوبی برای استقلال آینده فرزند شما نیست. کودکان با انجام کارها و اشتباه کردن یاد می گیرند و رشد می کنند. مهم است که به فرزندتان اجازه دهید کارهایی را به تنهایی انجام دهد تا به او در یادگیری کمک کند. با این کار کودک شما می تواند اعتماد به نفس و خودباوری پیدا کند.

5- چالش های جدیدی به او بدهید

ضروری است که کودکان با انجام چالش ها احساس اعتماد به نفس کنند. بنابراین ایده خوبی است که به فرزندتان کاری جدید بدهید. به عنوان مثال، می توانید از کودک 3 ساله خود دعوت کنید تا لباس خود را بپوشد، نقاشی بکشد یا آواز بخواند. همچنین می توانید برای فرزندتان یک پازل بخرید و هر بار که آن را کامل کرد، یک پازل با تکه های بیشتر برای او بخرید.

6- اجازه دهید در کارهای خانه به شما کمک کند

کودکان می توانند از تجربیاتی که از انجام کارهای خانه به دست می آورند چیزهای زیادی بیاموزند. این به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه از خود، خانه و خانواده خود مراقبت کنند. همچنین آنها را قادر می سازد تا احساس مسئولیت و قدرت کنند. همه کارها برای همه سنین مناسب نیستند. اما ما برای گروه های سنی مختلف پیشنهادهایی داریم:

– 2-3 سال: کنار گذاشتن اسباب بازی ها و کتاب ها – آویزان کردن لباس ها به چوب لباسی

– 4 تا 5 سال: چیدن میز ناهارخوری – کمک در تهیه غذا (تحت نظارت والدین) – کمک در خرید غذا از فروشگاه و قرار دادن خریدها در جای مخصوص خود در آشپزخانه (مثلاً در یخچال یا کمدها) – کمک هنگام مرتب کردن لباس های شسته شده

– 6 تا 11 سال: آبیاری گلدان یا باغ – جاروبرقی و گردگیری – تغذیه حیوان خانگی

۷- به او بیاموزید که مستقل و متکی به خود باشد

کودکان با تماشای والدین خود چیزهای زیادی یاد می گیرند. اگر فرزندتان ببیند که شما دائماً از کارتان غافل هستید یا تماشای تلویزیون را به کارهای خانه ترجیح می دهید، همان عادات شما را خواهد گرفت. نشان دادن انضباط شخصی به عنوان یک الگوی مثبت برای فرزندتان را در اولویت قرار دهید. کودک شما باید یاد بگیرد که چگونه کارهای مهم را انجام دهد، نه اینکه فقط روی بازی و سرگرمی تمرکز کند. گنجاندن عاداتی مانند مسواک زدن قبل از خواب، برداشتن اسباب بازی ها و نوشتن تکالیف در برنامه روزانه بسیار مهم است.

اگرچه مهم است که به فرزندتان اجازه دهید تکالیف خود را به تنهایی انجام دهد، اما یادآوری برای مسواک زدن بدون نیاز به بررسی تکالیف آنها می تواند مفید باشد.

8- ترس های او را درک کنید و به حرف های او گوش دهید

داشتن ترس در کودکان امری طبیعی است و والدین باید به ترس های کودک خود توجه کنند و در مورد آن با او صحبت کنند. مهم است که به ترس های کودک خود گوش دهید و به او اطمینان دهید. فرزندتان را تشویق کنید که آشکارا درباره احساساتش صحبت کند و تاکید کنید که ترس بخشی طبیعی از رویارویی با چالش هاست. صحبت در مورد تجربیات شخصی خود از غلبه بر چالش ها می تواند به کاهش ترس فرزندتان کمک کند.

9- بهترین دوست او باشید

بگذارید فرزندتان بداند که همیشه از او حمایت می کنید تا احساس خوشبختی و عشق کند. فقط دوست فرزندت باش زمانی را با هم به انجام کارهای سرگرم کننده مانند بازی، کارت بازی یا آشپزی اختصاص دهید. این بدان معنا نیست که شما فقط در کنار فرزندتان هستید، بلکه باید فعالانه با فرزندتان کارهایی انجام دهید تا پیوند بین شما تقویت شود. درک اینکه فقدان انگیزه می تواند بر یادگیری تأثیر بگذارد به شما کمک می کند تا بهتر از فرزند خود حمایت کنید.

10- به چیزهای کوچک توجه کنید و آنها را تحسین کنید

گاهی آنقدر سرمان شلوغ است که فراموش می کنیم به موفقیت های کوچک فرزندمان توجه کنیم. به یاد داشته باشید که فرزند ما برای تمام موفقیت های کوچک خود به توجه و تحسین ما نیاز دارد. این به معنای چیزهای بزرگ مانند برنده شدن در مسابقه نیست، بلکه به معنای پیروزی های کوچک مانند نوشتن تکالیف یا خوردن است. تحسین کودک به خاطر این قدم های کوچک، عزت نفس او را تقویت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا