فناوری و تکنولوژی

ژنی که پیری را شکست می‌دهد

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان چینی در حین مطالعه روی DNA مگس‌های میوه دریافتند که یک ژن خاص در این حشره تعیین می‌کند که آیا در جوانی می‌میرند یا نه. آنها این ژن را با پایگاه داده های انسانی بررسی کردند و دریافتند که 93 درصد با یک ژن انسانی به نام DIMT1 مطابقت دارد.

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، در مطالعات آزمایشگاهی آنها سلول های انسانی را در معرض تشعشع قرار دادند تا آسیب هایی مشابه با اثرات مرتبط با افزایش سن در انسان ایجاد کنند. نتایج نشان داد که سلول‌های دارای DIMT1 بیشتر 65 درصد دیرتر از سلول‌های بدون تغییر پیر می‌شوند.

اکنون محققان امیدوارند که این یافته ها منجر به گسترش تحقیقاتی شود که می تواند این ژن را در انسان با داروهای جدید فعال کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Aging منتشر شد.

هم ژن های انسان و هم حشرات شکل و ساختار میتوکندری را تغییر می دهند. “میتوکندری” نقش مهمی در متعادل کردن استرس اکسیداتیو که باعث روند پیری می شود ایفا می کند. میتوکندری همچنین مسئول تولید انرژی ATP است که سلول ها برای عملکرد به آن نیاز دارند. این ماده مانند یک نیروگاه در بدن انسان است که انرژی لازم برای عملکرد سلول ها را تامین می کند.

اگر سلول های انسان انرژی مورد نیاز خود را دریافت نکنند، بافت ها یا اندام های بدن به درستی کار نمی کنند و این آغاز روند پیری است. برای یافتن ژن‌های ضد پیری، محققان 1283 بخش DNA را در حشرات بررسی کردند و ژن CG11837 را پیدا کردند که چرخه زندگی آنها را تنظیم می‌کند. زمانی که محققان فعالیت این ژن را افزایش دادند، مگس های میوه تا 59 درصد بیشتر عمر کردند.

محققان با استفاده از مخزن AlphaFold2 که یک برنامه هوش مصنوعی برای پیش‌بینی ساختار پروتئین است، وجود ژن‌های مشابه را در انسان بررسی کردند. آنها دریافتند که ساختار CG11837 شبیه ژن DIMT1 انسانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا