فناوری و تکنولوژی

کارخانه‌ای که قرار است هوای جهان را تازه کند!

خرید فالوور از سایت اینبو

بزرگترین مرکز جذب کربن جهان اخیراً در ایسلند افتتاح شد. برخلاف کارخانه های معمولی که هوا را آلوده می کنند، این کارخانه باید سالانه 36 هزار تن آلودگی هوا را حذف کند. اما این تنها آغاز است.

به گزارش فرادید، این کارخانه جدید که با نام ماموت شناخته می شود، در ایسلند واقع شده و 9 برابر بزرگتر از اولین کارخانه ای است که Climworks قبلا ساخته بود. کارخانه ماموت فعالیت خود را با هدف حذف سالانه 36 هزار تن کربن از هوا آغاز کرد. این تقریباً معادل خروج 8600 خودرو از جاده است.

خود گیاه ماموت با انرژی های تجدیدپذیر کار می کند و وظیفه آن جذب دی اکسید کربن از هوا و سپس مخلوط کردن آن با آب و پمپاژ آن به عمق زمین است.

با گذشت زمان، این آب گازدار با سنگ های بازالت متخلخل طبیعی واکنش داده و به مواد معدنی کربناته سخت تبدیل می شود. این سنگ ها هزاران سال در اینجا باقی می مانند، به این معنی که کربن به طور ایمن از جو حذف می شود.

کارخانه ماموت تا پایان سال 2024 به ظرفیت کامل خود می رسد و 12 اتاق از 72 اتاق مونتاژ نهایی خود را نصب می کند.

کریستوف گبالد و جان ووربکر، دو مهندس مکانیک سوئیسی و بنیانگذاران Climworks، برای اولین بار ایده کارخانه ای برای جذب مستقیم هوای آلوده را در سال 2015 ارائه کردند. از آن زمان، شرکت آنها به سرعت رشد کرده است. آنها امیدوارند که این تنها آغاز یک مسیر درخشان برای حذف کربن از جو باشد.

تاسیسات تزریق CO2 Carbfix در کنار کارخانه Mammoth در ایسلند واقع شده است. در اینجا کربن استخراج شده از هوا با آب مخلوط شده و حداقل 800 متر زیر زمین تزریق می شود.

Climworks در حال حاضر کار بر روی نسل سوم فناوری ورودی هوای مستقیم را آغاز کرده است که ظرفیت بیشتری نیز خواهد داشت. تأسیسات بزرگ‌تر ابتدا در ایالات متحده ساخته می‌شود و در صورت موفقیت، مکان‌های بیشتری در سراسر جهان میزبان تأسیسات جدید جذب کربن خواهند بود.

این شرکت امیدوار است که با ساختن امکانات بیشتری مانند ماموت، بتواند تا سال 2030 به ظرفیت حذف CO2 مگاتون و تا سال 2050 به مقیاس گیگاتون برسد.

اینکه آیا این به کاهش میزان کربن در جو کمک می کند یا خیر، باید دید. اما هر اتفاقی که در دهه های آینده برای سیاره ما بیفتد، قطعاً فناوری نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا