سبک زندگی

کاهش وزن در این دوره خطر مرگ زودرس دارد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که کاهش وزن در مراحل بعدی زندگی ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد.

به گزارش آنا، بر اساس داده ها، مردانی که بیش از 10 درصد وزن خود را از دست دادند، 289 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بودند. با این حال، افزایش وزن با افزایش خطر مرگ زودهنگام مرتبط نبود.

ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما این تحقیق نشان می‌دهد که کاهش وزن در سنین بالا ممکن است افراد را بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر مرگ زودرس قرار دهد.

اضافه وزن با بسیاری از مشکلات سلامتی و افزایش خطر مرگ زودهنگام مرتبط است و پزشکان می گویند که افراد در صورت حفظ وزن مناسب، بهترین شانس را برای زندگی طولانی دارند. اما مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا انجام شد، نشان داد افرادی که در سن بالای 65 سال وزن کم کردند، یک سوم بیشتر در معرض خطر مرگ در عرض چهار سال بودند. با کمال تعجب، آنها هیچ ارتباطی بین افزایش وزن و افزایش خطر مرگ زودرس پیدا نکردند.

محققان بر این باورند که این خود کاهش وزن نیست، بلکه دلیل کاهش وزن است که آنها را در معرض خطر بالاتر مرگ قرار می دهد. به عنوان مثال، سرماخوردگی، دیابت، زوال عقل، و بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی یا کبدی می تواند باعث از دست دادن اشتهای فرد شود، همانطور که داروهای تجویزی سنگین نیز ممکن است باعث کاهش اشتها شود.

محققان دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا، حدود 17000 بزرگسال 65 سال و بالاتر را مورد مطالعه قرار دادند. این مطالعه شامل 16703 شرکت کننده استرالیایی 70 ساله و بالاتر و 2411 شرکت کننده آمریکایی 65 ساله و بالاتر بدون سابقه بیماری قلبی عروقی، زوال عقل، ناتوانی یا بیماری مزمن بود.

افرادی که اخیراً در بیمارستان بستری شده بودند نیز از مطالعه خارج شدند، زیرا بستری شدن در بیمارستان اغلب با کاهش وزن به دلیل بیماری همراه است. وزن بدن و دور کمر شرکت‌کنندگان در معاینات سالانه بین سال‌های 2010 و 2014 اندازه‌گیری شد.

در بین مردان، کسانی که بیش از 10 درصد وزن خود را از دست دادند، تقریباً 290 درصد بیشتر از مردانی که وزن خود را حفظ کردند، در معرض مرگ زودرس بودند و زنانی که بیش از 10 درصد وزن خود را کاهش دادند، 114 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ و میر بیشتر بودند. در مقایسه با مردانی که وزن ثابتی داشتند، افرادی که 5 تا 10 درصد وزن بدن خود را از دست دادند، 33 درصد بیشتر در معرض مرگ زودرس به هر دلیلی بودند. زنانی که همان محدوده وزنی را از دست دادند نیز 26 درصد بیشتر در معرض مرگ زودرس بودند.

به گفته کارشناسان، این ارتباط در وزن های اولیه یافت شد، به این معنی که حتی افرادی که چاق بودند در صورت کاهش بیش از پنج درصد از وزن بدن خود در معرض خطر مرگ زودهنگام بیشتری قرار داشتند. کاهش وزن نیز با مرگ زودهنگام سرطان مرتبط است. بیش از 10 درصد کاهش وزن در مردان با 2.5 برابر بیشتر احتمال مرگ ناشی از سرطان مرتبط بود.

در زنان، بیش از 10 درصد کاهش وزن نشان داد که شرکت کنندگان 1.78 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند. با این حال، افزایش وزن با افزایش خطر مرگ زودهنگام مرتبط نبود. از شرکت کنندگان در مورد نوسانات در سطح فعالیت و رژیم غذایی در طول سال ها سوالی پرسیده نشد.

نویسنده اصلی این مطالعه، منیره حسین، اپیدمیولوژیست بالینی و محقق ارشد بهداشت عمومی و پزشکی در دانشگاه موناش، به CNN گفت: «مطالعه ما نشان داد که کاهش وزن، حتی اگر فقط 5 درصد از کل وزن بدن یک فرد باشد، ممکن است باعث کاهش وزن شود. خطر مرگ.” به ویژه در مردان مسن افزایش می یابد.

وی افزود: کاهش وزن «اغلب تحت تأثیر التهاب و هورمون ها با کاهش اشتها همراه است». مشکلات حرکتی و عوارض جانبی دارو می تواند بر وزن فرد تأثیر بگذارد، انزوای اجتماعی، مشکلات مالی و درد نیز می تواند تأثیر بگذارد.

پری هالپرین، مدیر تغذیه بالینی نظام سلامت کشور که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: باید به خاطر داشت که نتایج این مطالعه به این معنا نیست که کاهش وزن باعث مرگ فرد می شود. کاهش وزن در سنین بالا می تواند منجر به مرگ زودرس شود زیرا می تواند نشان دهنده مشکلات زمینه ای مانند سرطان و زوال عقل باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا