فناوری و تکنولوژی

کاهش ویروس فوق حاد آنفلوانزای پرندگان در شیر خام

خرید فالوور از سایت اینبو

بر اساس آزمایشی که نتایج آن اخیراً در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، مشخص شد که سطح ویروس آنفولانزای پرندگان H5N1 در شیر خام با عملیات حرارتی به سرعت کاهش می یابد.

به گزارش سرگرمی روز و به نقل از ScienceDaily، بر اساس نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی، سطح ویروس آنفلوانزای H5N1 در شیر خام با عملیات حرارتی در مطالعات آزمایشگاهی به سرعت کاهش یافت. با این حال، مقادیر کوچک و قابل تشخیص ویروس در نمونه های شیر خام با ویروس بالا در دمای 72 درجه سانتیگراد (161.6 درجه فارنهایت) به مدت 15 ثانیه نگهداری می شود – یک روش پاستوریزاسیون استاندارد در صنایع لبنی.

محققان این مطالعه تاکید می کنند که یافته های آنها منعکس کننده شرایط آزمایشی در یک محیط آزمایشگاهی است و با فرآیندهای پاستوریزاسیون شیر خام صنعتی در مقیاس بزرگ یکسان نیست.

در اواخر مارس 2024، مقامات ایالات متحده از شیوع HPAI H5N1 در گله های گاو در تگزاس گزارش دادند. تا به امروز، 95 گله گاو در 12 ایالت آلوده شده اند و سه عفونت انسانی در کارگران مزرعه شناسایی شده است. تاکنون شواهدی مبنی بر انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر وجود ندارد. با این حال، مقامات بهداشت عمومی به دقت دام ها را برای آمادگی همه گیری زیر نظر دارند.

به دلیل اطلاعات محدود در مورد حساسیت ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان به روش‌های پاستوریزاسیون مورد استفاده در صنایع لبنی، دانشمندان آزمایشگاهی NIAID پایداری ویروس H 5 N 1 را در شیر خام در فواصل زمانی مختلف در دمای 63 درجه سانتی‌گراد (145.4 درجه) بررسی کردند. ). فارنهایت) و 72 درجه سانتیگراد (دمای رایج در فرآیندهای پاستوریزاسیون لبنیات تجاری).

بنابراین دانشمندان HPAI H 5 N 1 را از ریه های یک شیر کوهی مرده در مونتانا جدا کردند. سپس این ایزوله‌های ویروس با نمونه‌هایی از شیر گاو خام و غیر پاستوریزه مخلوط شدند و شیر در دمای 63 و 72 درجه سانتی‌گراد برای دوره‌های زمانی مختلف تحت عملیات حرارتی قرار گرفت. سپس نمونه ها کشت و آزمایش شدند تا مشخص شود که آیا ویروس زنده است یا خیر.

دانشمندان دریافتند که دمای 63 درجه سانتی گراد به طور قابل توجهی (1010 برابر) ویروس H5N1 را در عرض 2.5 دقیقه کاهش می دهد و پاستوریزاسیون استاندارد 30 دقیقه ای ویروس را از بین می برد.

در دمای 72 درجه سانتیگراد، آنها کاهش (104 برابری) ویروس را در عرض پنج ثانیه مشاهده کردند، اما مقادیر بسیار کمی از ویروس پس از 20 ثانیه عملیات حرارتی در یکی از سه نمونه مشاهده شد، محققان می گویند: این نشان می دهد که اگر سطح اولیه ویروس بالا است، پتانسیل کم اما قابل تشخیص برای ویروس H5N1 وجود دارد که پس از 15 ثانیه در دمای 72 درجه سانتیگراد در شیر عفونی باقی بماند.

این یافته ها اخیراً در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا