فناوری و تکنولوژی

کشف تاثیر چربی خون پدر بر بیماری قلبی فرزند دختر

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان می گویند نتایج یک مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی با کلسترول بالا باعث تغییر اسپرم در مردان می شود و منجر به افزایش سه برابری خطر بیماری قلبی در فرزندان دختر می شود. هنوز مشخص نیست که چرا این اثر فقط در فرزندان ماده رخ می دهد.

به گزارش سرگرمی روز، مطالعه محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید (کالیفرنیا ریورساید) نشان می دهد مردانی که رژیم غذایی ناسالم و پرکلسترول دارند، زمانی که پدر می شوند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در دخترانشان افزایش دهند.

این مطالعه که در مجله JCI Insight منتشر شده است، اولین مطالعه ای است که این نتیجه را فقط در کودکان دختر نشان می دهد و محققان نمی دانند که چرا فقط کودکان دختر تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند.

بیماری های قلبی عروقی که گروهی از بیماری ها هستند که قلب و عروق خونی را درگیر می کنند، عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی است.

در ایالات متحده، نزدیک به 703000 نفر در سال 2022 بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست خواهند داد که برابر با یک مورد از هر پنج مرگ در این کشور است.

کلسترول می تواند حرکت اسپرم را تغییر دهد

چانگ چنگ ژو، استاد علوم زیست پزشکی در UC Riverside و نویسنده اصلی این مطالعه، می گوید: «پیش از این تصور می شد که تنها ژنوم اسپرم در طول لقاح نقش دارد. با این حال، مطالعات اخیر توسط ما و دیگران نشان داده است که قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی، از جمله رژیم غذایی ناسالم، سموم محیطی، و استرس، می تواند اسپرم را تغییر دهد تا واسطه توارث بین نسلی باشد.

اسید ریبونوکلئیک یا RNA (RNA) در تمام سلول‌های زنده یافت می‌شود، شباهت‌های ساختاری با DNA دارد و برای اکثر عملکردهای بیولوژیکی موجودات زنده و ویروس‌ها حیاتی است.

ژو می گوید مردانی که قصد بچه دار شدن دارند باید رژیم غذایی سالم و کم کلسترول داشته باشند و عوامل خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهند.

وی افزود: به نظر می رسد این عوامل بر اسپرم و متعاقباً بر سلامت کودکان دختر تأثیر بگذارد. مطالعه ما نشان می دهد که اسپرم این اطلاعات را به نسل بعدی منتقل می کند.

تصلب شرایین

این مطالعه بر روی آترواسکلروز، یک بیماری التهابی مزمن که علت اصلی بیماری قلبی عروقی است، تمرکز دارد.

در آترواسکلروز، پلاک، یک ماده چسبنده که از کلسترول، چربی و سایر مواد خونی تشکیل شده است، در دیواره رگ ها ایجاد می شود.

هنگامی که پلاک سخت می شود، شریان ها را باریک می کند، جریان خون را به بدن محدود می کند و اکسیژن رسانی به بافت های اندام حیاتی را کاهش می دهد.

اسپرم حاوی بسیاری از مولکول‌های کوچک آران غیر کدکننده است که برای تنظیم ژن و فرآیندهای سلولی مهم هستند. هنگامی که آنها تغییر می کنند، عملکرد آنها در فرآیندهای مختلف بیولوژیکی نیز به طور قابل توجهی تغییر می کند.

محققان دریافتند که مولکول‌های کوچک آران در اسپرم موش‌هایی که از رژیم غذایی با کلسترول بالا تغذیه می‌شدند، در پاسخ به قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی دچار تغییراتی شدند.

آنها همچنین دریافتند که مولکول‌های کوچک اصلاح‌شده آران می‌توانند بر بیان ژن اولیه در سلول‌های بنیادی جنینی موش تأثیر بگذارند.

مشخص نیست که چرا فقط کودکان دختر مبتلا می شوند

ژو توضیح داد که بیشتر مطالعات بر روی تأثیرات مادران بر سلامت کودکان متمرکز شده است، در حالی که تأثیرات پدران بر سلامت فرزندانشان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

وی افزود: تحقیق در مورد تأثیر والدین در بروز بیماری های مزمن در فرزندان چالش برانگیز است زیرا این آزمایشات معمولاً زمان بر بوده و نیاز به منابع بیشتر و برنامه ریزی دقیق دارد.

در حال حاضر، محققان نمی دانند که چرا فقط کودکان دختر به دلیل کلسترول بالای پدر به بیماری قلبی مبتلا می شوند.

در آزمایش‌های خود، ژو و تیمش به موش‌های نر اصلاح‌شده ژنتیکی رژیم غذایی پرکلسترول دادند که باعث افزایش چربی خون آنها شد. هیپرلیپیدمی اختلالی است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود.

در نهایت، مشاهده شد که این کلسترول بالا منجر به افزایش ۲ تا ۳ برابری آترواسکلروز در کودکان دختر می‌شود.

ژو می‌گوید: مطالعه ما به درک علت بیماری‌های مزمن ناشی از مواجهه والدین با شرایط مختلف کمک می‌کند. ما امیدواریم که یافته‌های ما تحقیقات در مورد تأثیر پدران بر سلامت قلب و عروق فرزندان را تحریک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا