فناوری و تکنولوژی

کشف دورترین کهکشان شناخته شده توسط جیمز وب

خرید فالوور از سایت اینبو

تلسکوپ فضایی جیمز وب با کشف دورترین کهکشان رصد شده رکورد خود را شکست.

به گزارش سرگرمی روز، نام این کهکشان JADES-GS-z-14-0 است. انتقال به سرخ کهکشان z=14.32 است، به این معنی که نور آن در زمانی که کیهان تنها 290 میلیون سال سن داشت به فضا گسیل شد. ابزار فوق حساس جیمز وب به اخترشناسان اجازه می دهد تا از تلسکوپ برای مطالعه سپیده دم کیهانی استفاده کنند، دوره ای که تنها چند صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ وجود دارد. یک گروه بین المللی از داده های جیمز وب به عنوان بخشی از پروژه بررسی فراکهکشانی پیشرفته (JADES) با استفاده از طیف سنج فروسرخ نزدیک (NIRSpec) استفاده کرد. آنها طیفی از کهکشان را به دست آوردند که انتقال به سرخ 14.32 را نشان داد. انتقال به سرخ JADES-GS-z 0-14 آن را به دورترین کهکشان شناخته شده تا به امروز تبدیل کرده است.

پدیده انتقال به سرخ زمانی رخ می دهد که نور اجسام دور در فضا به دلیل انبساط فضا به انتهای قرمز طیف نور منتقل شود. هرچه انتقال به قرمز بیشتر باشد، جسم دورتر است.

جیمز وب دورترین کهکشان را کشف کرد

این کهکشان با ساختار بی شکل خود با کهکشان های امروزی بسیار متفاوت است. ابعاد آن کمی بیشتر از 1600 سال نوری است. به عنوان مثال، کهکشان راه شیری 100000 سال نوری قطر دارد. این بدان معناست که این کهکشان دور بسیار کوچک است. چنین اندازه هایی مشخصه کهکشان های اولیه و دوردست است. اما برخلاف کهکشان راه شیری، JADES-GS-z 14-0 به دلیل نور ساطع شده از ستارگان داغ جوان بسیار درخشان است. این کهکشان باستانی آنطور که دانشمندان انتظار داشتند آبی نیست و نشان می دهد که برخی از نورهای آن توسط غبار حتی در همین مرحله اولیه از کیهان به قرمز منتقل شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با آینه 6.5 متری خود در 25 دسامبر 2021 به فضا پرتاب شد و به سرعت به قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته شده تبدیل شد. این تلسکوپ برای کاوش جهان در نور مرئی و فروسرخ طراحی شده است که به دانشمندان اجازه می دهد از میان غبار کیهانی ببینند و جزئیات پنهان را آشکار کنند. این تلسکوپ در 1.5 میلیون کیلومتری زمین در نقطه لاگرانژ 2 قرار دارد، جایی که گرانش زمین با گرانش خورشید متعادل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا