فناوری و تکنولوژی

کشف کوچک‌ترین و تاریک‌ترین کهکشان جهان

خرید فالوور از سایت اینبو

ستاره شناسان دانشگاه ویکتوریا در کانادا و دانشگاه ییل در آمریکا احتمالاً کوچکترین کهکشان تاریخ را کشف کرده اند.

به گزارش دیجیاتو، این کهکشان که UMa3/U1 نام دارد، تقریباً 30000 سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارد و تنها شامل 60 ستاره قابل مشاهده است. دانشمندان بر این باورند که UMa3/U1 تاریک ترین کهکشان است.

جرم کهکشان کشف شده که با نام دب بزرگ III/Unions 1 یا UMa3/U1 شناخته می شود، تنها 16 برابر جرم خورشید است و وسعت آن تنها 10 سال نوری است. معمولاً کهکشان‌های کوچکی که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند بر اساس صورت فلکی که در آن قرار دارند نامگذاری می‌شوند، در این مورد صورت فلکی دب اکبر در UMa3/U1 مشاهده شد.

اگر UMa3/U1 کوچکترین کهکشان باشد، ممکن است کلید پاسخگویی به سوالات بزرگ در مورد چگونگی شکل گیری کهکشان راه شیری باشد. بر اساس مدل‌ها و نظریه‌های کیهان‌شناسی، تشکیل کهکشان‌ها فرآیندی سلسله مراتبی است که با ادغام هاله‌های ماده تاریک حاوی کهکشان‌های کوچک آغاز می‌شود و به تشکیل کهکشان‌های بزرگ‌تر منجر می‌شود. بر اساس این نظریه، صدها کهکشان کوچک دیگر در اطراف راه شیری باید با هم ادغام شده و یک کهکشان بزرگتر را تشکیل دهند.

کوچکترین و تاریک ترین کهکشان جهان

محققان همچنین می گویند که کهکشان UMa3/U1 احتمالا پر از ماده تاریک است. زیرا چنین کهکشانی بدون ستاره باید جاذبه گرانشی لازم را برای نگه داشتن این ستاره ها در کنار هم ایجاد کند. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که اگر این ماده تاریک وجود داشته باشد، باید حدود یک میلیارد برابر جرم خورشید باشد. این رقم به این معنی است که UMa3/U1 یکی از بالاترین نسبت های ماده تاریک به مرئی را دارد.

به گفته محققان، UMa3/U1 به ​​دلیل درخشندگی بسیار کم، پیش از این شناسایی نشده بود. این کشف می تواند درک ما از شکل گیری کهکشان و شاید حتی تعریف “کهکشان” را تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا