سبک زندگی

کنترل فشار خون با این روش ساده

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان سال ها پیش متوجه شدند که فیبر گیاهی در رژیم غذایی به کنترل و کاهش فشار خون کمک می کند. با این حال، مقدار دقیق فیبر مورد نیاز بدن برای جلوگیری از فشار خون بالا هرگز مشخص نشده است.

به گزارش سرگرمی روز، اکنون یک تحقیق جدید سعی کرده است مقدار مذکور را دقیقا اندازه گیری کند و موفق به تعیین آن شده است.

چه مقدار فیبر از فشار خون بالا محافظت می کند؟

فیبر غذایی بخشی از فیبر گیاهی در غذای روزانه ما است که بدن ما قادر به هضم آن نیست. در واقع، پستانداران قادر به تولید آنزیم مورد نیاز برای هضم الیاف گیاهی نیستند. اما برخی از آنها مانند نشخوارکنندگان می توانند این مواد را با استفاده از سلول های مجزا در دستگاه گوارش خود هضم کنند. البته علیرغم غیر قابل هضم بودن فیبر در انسان، اهمیت فراوان آن را در حفظ سلامت گوارش می بینیم; زیرا به عبور بهینه غذا و حفظ جمعیت باکتری های مفید کمک می کند.

از دیگر فواید مهم فیبر در رژیم غذایی می توان به پیشگیری از فشار خون بالا اشاره کرد. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که کنترل فشار خون از طریق تغییر سبک زندگی نتایج بهتری نسبت به روش های دارویی دارد و گنجاندن غذاهای غنی از فیبر در رژیم غذایی روزانه یکی از این موارد است. همچنین نشان داده شده است که مصرف طولانی مدت فیبر به کاهش بروز بیماری های قلبی، سکته و افزایش امید به زندگی کمک می کند.

اکنون محققان دانشگاه موناش استرالیا با جمع آوری و بررسی تحقیقات قبلی در مورد تأثیر فیبر غذایی بر کاهش فشار خون، توانسته اند میزان فیبر مورد نیاز برای کنترل فشار خون را اندازه گیری کنند. بر اساس این مطالعه، مقدار توصیه شده روزانه فیبر برای زنان با فشار خون بالا 90-140 میلی متر جیوه یا بالاتر، 28 گرم یا بیشتر است. در حالی که این مقدار برای مردان با فشار خون مشابه، 38 گرم یا بیشتر توصیه می شود.

تخمین زده می شود که هر 5 گرم فیبر غذایی در روز می تواند فشار سیستولیک را 2.8 واحد و فشار دیاستولیک را 2.1 واحد کاهش دهد. فشار سیستولیک برابر با عدد بزرگتر در اندازه گیری فشار است و نشان دهنده میزان فشار داخل عروق هنگام انقباض قلب است. این رقم معمولا در بیماری های قلبی اهمیت بیشتری دارد و توصیه می شود افراد با ورزش، رژیم غذایی مناسب و ترک سیگار و الکل از افزایش آن جلوگیری کنند.

شایان ذکر است که داشتن فیبر کافی در رژیم غذایی علاوه بر کنترل فشار خون به بهبود سیستم ایمنی و جلوگیری از التهاب نیز کمک می کند. متأسفانه اکثر رژیم های غذایی مدرن و غربی حاوی فیبر کافی نیستند. بنابراین طبق داده های منتشر شده توسط دانشگاه سانفرانسیسکو، هر آمریکایی تنها 15 گرم فیبر در روز مصرف می کند. خوردن غلات کامل مانند برنج و ذرت همراه با نان غلات کامل یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش مصرف فیبر روزانه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا