فناوری و تکنولوژی

کنترل هدست «ویژن پرو» اپل با مغز ممکن می‌شود

خرید فالوور از سایت اینبو

کاشت مغز رگ خونی امکان کنترل ذهن با رایانه فضایی اپل را فراهم می کند.

به گزارش سرگرمی روز، سینکرون به جای بریدن تکه ای از جمجمه برای نصب رابط مغز و کامپیوتر مشابه کاری که Neuralink انجام می دهد، الکترودهایی را از طریق ورید ژوگولار به قشر حرکتی می رساند. اکنون این فناوری امکان کنترل هدست ویژن پرو اپل را برای بیمار ALS فراهم کرده است.

به گفته نیو اطلس، اصطلاح رابط های مغز و کامپیوتر (BCI) تقریباً گویای همه چیز است. آنها دستگاه هایی هستند که برای قرار دادن الکترودها در نزدیکی نواحی خاصی از مغز طراحی شده اند تا فعالیت الکتریکی را به سیگنال هایی تبدیل کنند که می تواند برای تعامل با رایانه ها و سایر دستگاه ها استفاده شود.

به این ترتیب، آنها پتانسیل بسیار زیادی برای تغییر زندگی افرادی دارند که از آسیب نخاعی، اختلالات نورون حرکتی و غیره رنج می برند. اما برای انجام این کار، آنها باید درست داخل سر بیمار بروند، که می تواند شامل جراحی تهاجمی برای برداشتن بخشی از جمجمه باشد. اما فناوری سنکرون رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است.

ایمپلنت استنترود این شرکت سفر خود را با یک روش کم تهاجمی داخل وریدی آغاز می کند که یک رابط مغز و کامپیوتر را از طریق ورید ژوگولار وارد بدن می کند. از آنجا، این ایمپلنت از طریق رگ های خونی مغز هدایت می شود تا زمانی که به قشر حرکتی برسد. سپس گسترش می یابد تا مجموعه ای از الکترودها درست در کنار ناحیه مورد نظر مغز قرار گیرد.

این شرکت توضیح داد که پس از کاشت، هدف آن بازگرداندن توانایی افراد فلج شدید برای کنترل دستگاه های شخصی خود به صورت هندزفری است.

در اواخر سال 2021، یک بیمار استرالیایی مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک اولین فردی بود که از طریق توییتر پیام متنی ارسال کرد و از این سیستم برای برقراری ارتباط مجدد با خانواده و همکاران تجاری از طریق ایمیل استفاده کرد.

اکنون، یک گیرنده در ایالات متحده اولین نفر در جهان است که از هدست ویژن پرو اپل که در ژوئن گذشته منتشر شد، از طریق ترکیبی از ردیابی چشم و ذهن استفاده می کند. کاربران سیستم معمولاً با چشم، صدا و دست خود با رایانه فضایی ارتباط برقرار می کنند تا گزینه ها را انتخاب کرده و نمایشگر را کنترل کنند. اما از دست دادن عملکرد اندام فوقانی در یک کاربر 64 ساله مبتلا به ALS به این معنی است که چنین استفاده ای غیرممکن است.

به لطف رابط مغز و کامپیوتر Synchron، بیمار می تواند با کنترل ورودی ها با استفاده از افکار مستقیم خود بازی انجام دهد، Apple TV تماشا کند و پیام های متنی ارسال کند.

تام آکسلی، بنیانگذار و مدیر عامل Synchron، گفت: “رابط مغز و کامپیوتر بستری برای اتصال مجدد افراد مبتلا به آسیب یا بیماری با فناوری است که به سرعت در حال رشد است. Vision Pro یک سیستم قدرتمند است، اما بر استفاده از حرکات دست برای کنترل اعمال و استفاده از رابط کاربری متکی است. ما سیگنال های کنترلی را مستقیماً از مغز می فرستیم تا نیاز به حرکات بازو را جایگزین کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا