فناوری و تکنولوژی

گران‌ترین شهاب‌سنگ کشف شده روی زمین

خرید فالوور از سایت اینبو

شهاب سنگ هوبا بزرگترین شهاب سنگ دست نخورده ای است که تاکنون روی زمین یافت شده است و وزن آن حدود 60 تن است.

به گزارش سرگرمی روز، این شهاب سنگ توسط کشاورز به نام «جاکوبوس هرمانوس بریتز» کشف شد که متوجه سنگ سیاه عجیبی شد که با سنگ آهک سفید احاطه شده بود. انگلیسی ها تکه سنگی را برداشتند و به دفتر شرکت آفریقای جنوبی در گروتفنتاین بردند و آنجا به عنوان یک شهاب سنگ شناسایی شد.

(عکس) گران ترین شهاب سنگ روی زمین که 80 هزار سال است حرکت نکرده است!

حفاری در اطراف صخره نشان داده است که تنها قسمت کوچکی از آن در بالای زمین قرار دارد. با حذف خاک بیشتر، اندازه صخره آشکار شد. به دلیل موقعیت دوردست شهاب، وجود آن تا سال 1929 به طور گسترده شناخته نشد، زمانی که ستاره شناس هلندی-آمریکایی ویلم لویتن مقاله ای در مورد آن برای یک روزنامه آفریقای جنوبی نوشت.

شهاب سنگ هوبا تقریباً مستطیل شکل است و بالای آن صاف است. عرض آن حدود 2.7 متر است. از آنجایی که بیشتر آن از برخورد با جو زمین جان سالم به در برد، احتمالاً شهاب هوبا با زاویه کم وارد جو زمین شده و با سرعت نسبتاً کم و کمتر از چند صد متر بر ثانیه به زمین برخورد کرده است. این برخورد احتمالا تنها یک دهانه کوچک به قطر 20 متر و عمق حدود 5 متر را تشکیل داده است که به سرعت فرسایش می یابد.

اعتقاد بر این است که شهاب سنگ هوبا بزرگترین قطعه آهن طبیعی روی زمین است. ترکیب آن در واقع حدود 82.3 درصد آهن، 16.4 درصد نیکل و 0.8 درصد کبالت است. این شهاب سنگ زمانی 66 تن وزن داشت، اما دانشمندان و شکارچیان طی سالیان متمادی تکه هایی از آن را حذف کردند.

(عکس) گران ترین شهاب سنگ روی زمین که 80 هزار سال است حرکت نکرده است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا