فناوری و تکنولوژی

گیاهان مهارت حل مسئله دارند

خرید فالوور از سایت اینبو

بر اساس یک مطالعه جدید، مشخص شده است که برخی از گیاهان تجربیات گذشته خود را به یاد می آورند و از آنها درس می گیرند.

به گزارش سرگرمی روز، باور عمومی بر این است که انسان ها یا گونه های مختلف جانوری این کره خاکی باهوش هستند. با این حال، محققان می گویند که گیاهان نیز هوش از خود نشان می دهند که در بیش از 70 تعریف توضیح داده شده است.

به گفته محققان، پاسخ‌های منعطف، حاضر و سازگاری که در گیاهان یافت می‌شود، نشان‌دهنده هوش است.

بیش از 70 تعریف از هوش منتشر شده است و هیچ توافقی در مورد چیستی آن حتی در یک زمینه خاص وجود ندارد.

گیاهان توانایی حل مشکلات را دارند

به عنوان مثال، گیاهی به نام علف طلایی می تواند گیاهان مجاور را بدون لمس آنها با نسبت نور مادون قرمز منعکس شده از برگ های آنها حس کند. هنگامی که علف‌خواران علف طلایی را می‌خورند، واکنش خود را بر اساس اینکه آیا گیاه دیگری در نزدیکی آن قرار دارد تطبیق می‌دهد.

بسیاری از مردم بر این باورند که هوش به یک سیستم عصبی مرکزی نیاز دارد که در آن سیگنال های الکتریکی به عنوان وسیله ای برای پردازش اطلاعات عمل می کنند. برخی از زیست‌شناسان گیاهی، سیستم‌های آوندی گیاهان را با سیستم عصبی مرکزی یکسان می‌دانند و پیشنهاد می‌کنند که نوعی موجودیت متمرکز در گیاه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اطلاعات را پردازش کرده و پاسخ دهند. اما کسلر به شدت با این ایده مخالف است.

او می‌گوید: «هیچ مدرک خوبی برای همسانی با سیستم عصبی وجود ندارد، اگرچه ما به وضوح سیگنال‌های الکتریکی را در گیاهان می‌بینیم، اما سؤال این است که این سیگنال چقدر برای توانایی گیاه در پردازش سیگنال‌های محیطی مهم است».

کسلر و یکی از نویسندگان مایکل مولر، یکی از همکاران فوق دکتری در آزمایشگاه خود، برای اثبات هوش گیاهی خود، تعریف خود را به اساسی ترین عناصر محدود کردند، یعنی توانایی حل مشکلات بر اساس اطلاعاتی که از محیط به دست می آورید. به یک هدف خاص

او به تحقیقات قبلی خود در مورد علف طلایی و نحوه واکنش آن هنگام خوردن توسط آفات اشاره کرد.

چمن طلایی به حشرات اطلاع می دهد

کسلر خاطرنشان کرد که وقتی لارو سوسک برگ‌های علف طلایی را می‌خورد، گیاه یک ماده شیمیایی آزاد می‌کند که به حشره می‌گوید که گیاه آسیب دیده و منبع غذایی ضعیفی است.

این مواد شیمیایی موجود در هوا، که ترکیبات آلی فرار (VOCs) نامیده می شوند، توسط گیاهان همسایه گلدن میله نیز جذب می شوند و آنها را وادار به ایجاد دفاعی در برابر لارو سوسک می کند.

به این ترتیب، کسلر استدلال می کند، میله های طلایی گیاهخواران را به همسایگان منتقل می کنند و آسیب را گسترش می دهند.

این کارخانه بسته به اطلاعاتی که از محیط دریافت می کند، رفتار پیش فرض خود را تغییر می دهد. کسلر می گوید این با تعریف ما از هوش مطابقت دارد.

علف‌های طلایی همسایه نیز وقتی می‌فهمند که ترکیبات آلی فرار نشان دهنده وجود یک آفت است، هوش نشان می‌دهند. انتشار همسایه از مواد آلی فرار، حضور گیاهخواران را پیش بینی می کند. آنها می توانند از سیگنالی از محیط برای پیش بینی وضعیت آینده استفاده کنند و سپس بر اساس آن عمل کنند.

مشاهده شده است که برخی از گیاهان تجربیات گذشته را به یاد می آورند و از آنها یاد می گیرند. به عنوان مثال، یک گیاه چلیپایی که به دلیل واکنش سریع خود به تماس فیزیکی با برگ هایش شناخته می شود، ممکن است در طول زمان یاد بگیرد که محرک های بی ضرر را نادیده بگیرد.

گیاهان رفتارهایی از خود نشان می دهند که می تواند پیچیده در نظر گرفته شود، مانند باز و بسته شدن گل ها و جهت دادن به برگ ها و ساقه ها به سمت نور.

به جای سیگنال های الکتریکی، سیگنال های شیمیایی در سراسر بدن وجود دارد. مطالعات سایر محققان نشان داده است که هر سلول گیاهی دارای طیف وسیعی از درک نور و مولکول های حسی برای تشخیص ترکیبات فرار بسیار خاص است که از گیاهان همسایه می آیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا