سبک زندگی

گیاهی که اندازه شیر گاو پروتئین دارد

خرید فالوور از سایت اینبو

اگرچه تقریباً 68 درصد از جمعیت جهان به لاکتوز عدم تحمل دارند، صنایع لبنی نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای است، چیزی که به طور قابل توجهی بر تغییرات آب و هوایی تأثیر می گذارد.

به گزارش سرگرمی روز، این مشکل دانشمندان در سراسر جهان را بر آن داشته است که خارج از چارچوب فکر کنند و به دنبال جایگزین های گیاهی برای محصولات لبنی، به ویژه شیری که شبیه شیر گاو است، باشند. اکنون با وجود در دسترس بودن شیرهای گیاهی جایگزین مانند شیر بادام، شیر جو دوسر، شیر بادام هندی، شیر سویا و شیر فندق، محققان به منبعی ناشناخته یعنی بامبو رسیده اند.

بامبو قدیمی ترین و سریع ترین گیاه روی زمین است. محققان می گویند بامبو پتانسیل بالایی دارد و نقش کلیدی در ارائه یک منبع غذایی پایدار و مغذی برای جمعیت رو به رشد جهان ایفا می کند.

پروتئینی شبیه شیر گاو

به نظر می رسد شاخه های بامبو فواید زیادی برای سلامتی دارند. آنها مانند شیر گاو سرشار از پروتئین بالا هستند.

مطالعه جدیدی که در مجله معتبر Trends in Food Science & Technology منتشر شده است نشان می دهد که پروتئین آن از نظر حجمی بیشتر از بسیاری از غلات است.

این مطالعه در چین با راهنمایی وو لیانگرو، نویسنده اصلی مقاله و محقق در مرکز ملی تحقیقات بامبو چین انجام شد.

به گفته این مطالعه، بامبو یک منبع طبیعی کم ارزش است که می تواند در آینده یک غذای اصلی باشد.

نویسندگان این مطالعه می گویند بامبو پتانسیل یک منبع غذایی پایدار را ارائه می دهد و فرصت های تجاری و صادراتی را ایجاد می کند که می تواند به رشد اقتصادهای محلی کمک کند.

علاوه بر کمک به پیشگیری از بیماری هایی مانند چاقی، دیابت و سرطان، این مطالعه نشان داد که بامبو دارای مزایای سلامتی قابل توجهی است زیرا مزایای آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی را ارائه می دهد.

به گفته محققان، شاخه های بامبو دارای هفت اسید آمینه از 9 اسید آمینه ضروری مورد نیاز انسان هستند.

محتوای بالای آمینو اسید و آهن

با کمال تعجب، شاخه های بامبو حاوی مقادیر بیشتری آمینو اسید نسبت به سایر سبزیجات مانند هویج، کرفس و کلم هستند. به علاوه آهن موجود در آن بیشتر از اسفناج و کدو تنبل است.

علاوه بر این، این مطالعه خاطرنشان می‌کند که بامبو منبع خوبی از کربوهیدرات‌هایی مانند فیبر رژیمی است، چربی کمی دارد و منبع خوبی از ویتامین‌های مختلف است.

دانشمندان می گویند این ماده غذایی حاوی ترکیباتی است که رادیکال های آزاد را از بین می برد. رادیکال های آزاد سلول هایی هستند که باعث آسیب سلولی می شوند که اغلب با افزایش سن همراه است.

در این مقاله آمده است: فعالیت آنتی اکسیدانی یکی از مهم ترین عملکردهای شاخه های بامبو است.

لیانگرو می گوید: شاخه های بامبو سرشار از پروتئین، فیبر غذایی، مواد معدنی، ویتامین ها و مواد فعال زیستی مختلف هستند.

به گفته دانشمندان، این گیاه را می توان به روش های مختلفی از جمله نمک، تخمیر، خشک، کنسرو شده یا تازه پخته مصرف کرد. حتی می تواند منجمد یا کم آب باشد.

همچنین بامبو را می توان به اجزای مختلفی تجزیه کرد تا «غذاهای کاربردی» مانند فیبر رژیمی درست کند که می توان آن را به غذاهایی مانند پخته شده و ماست اضافه کرد تا غنی شود.

بامبو در تایلند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از غذاهای معروف با آن، کاری قرمز تایلندی با مرغ و ساقه بامبو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا