فناوری و تکنولوژی

یک عملکرد غیرمنتظره در مخچه کشف شد

خرید فالوور از سایت اینبو

دانشمندان از کشف عملکرد غیرمنتظره ای در مخچه انسان خبر دادند که به آن «مخچه» نیز می گویند.

به گزارش سرگرمی روز، مخچه با نامی که در لاتین به معنای مغز کوچک است، تنها 10 درصد از کل جرم مغز انسان را تشکیل می دهد. با این حال، اجازه ندهید اندازه کوچک آن شما را فریب دهد، زیرا بیش از سه چهارم نورون‌های مغز در این فضای کوچک جمع شده‌اند و اتفاقات زیادی در داخل آن می‌افتد.

این بخش از سیستم عصبی که در پایه جمجمه قرار دارد، مدت‌ها تصور می‌شد که بیشتر به هماهنگی عملکردهای حرکتی مانند تعادل و حرکت مربوط می‌شود. اکنون، تحقیقات جدید از فرضیه ای حمایت می کند که در حال افزایش است. این فرضیه بر نقش کلیدی مخچه در یادگیری تاکید دارد.

در این مطالعه جدید، محققان دانشگاه پیتسبورگ و دانشگاه کلمبیا می خواستند بر اساس تحقیقات قبلی که ناحیه خلفی جانبی مخچه را به عنوان نقشی در اتصال آنچه می بینیم به حرکاتی که انجام می دهیم، استفاده کنند.

آندریا بوستان، زیست‌شناس عصبی در دانشگاه پیتسبورگ، می‌گوید: یک فرض قدیمی در مورد عملکرد مخچه این است که تنها نحوه حرکت ما را کنترل می‌کند. با این حال، اکنون می دانیم که بخش هایی از مخچه وجود دارد که به هم متصل هستند و به نظر می رسد که با مناطقی از مغز که نحوه تفکر ما را کنترل می کنند، تکامل یافته اند.

این تیم به میمون‌ها آموزش دادند که در پاسخ به تصاویر روی صفحه، دست چپ یا راست خود را حرکت دهند و هنگامی که حرکات را به درستی انجام دادند، با آب میوه به آنها پاداش داده شد.

استفاده از داروها برای از کار انداختن موقت مخچه جانبی خلفی میمون ها به طور قابل توجهی بر یادگیری آنها تأثیر گذاشت. حتی با پاداش آب میوه، حیوانات در به خاطر سپردن دستی که باید در پاسخ به عکس حرکت کنند، مشکل داشتند. با این حال، این یادگیری که قبلاً به دست آمده است هنوز قابل یادآوری است.

بوستان می گوید: «وقتی این ناحیه از مخچه را غیرفعال می کنید، در واقع یادگیری جدید را قطع می کنید. تمرین در این حالت بسیار کندتر است، زمان بیشتری می برد و عملکرد به سطح قبلی نمی رسد. این نمونه خاصی از عملکرد مخچه است که از اطلاعات پاداش برای شکل دادن به عملکرد شناختی در پستانداران استفاده می کند.

آزمایش‌های بیشتر نشان داد که عملکرد حرکتی تحت تأثیر برداشتن مخچه جانبی خلفی قرار نمی‌گیرد و به نظر نمی‌رسد حذف سایر قسمت‌های مخچه تأثیری بر فرآیند یادگیری داشته باشد.

همه اینها اطلاعات اضافی مهمی هستند تا بفهمیم مغز چگونه کار می کند و چگونه با دنیای اطراف ما سازگار می شود و چگونه می توانیم بهتر با شرایط ناشی از اختلال عملکرد طبیعی مغز مقابله کنیم.

بوستان می گوید: تحقیقات ما شواهد روشنی ارائه می دهد که مخچه نه تنها برای یادگیری نحوه انجام اعمال ماهرانه مهم است، بلکه برای یادگیری اینکه کدام اعمال در موقعیت های خاص ارزشمندتر هستند.

این تحقیق به توضیح برخی مشکلات غیرحرکتی در افراد مبتلا به اختلالات مخچه کمک می کند.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا