سبک زندگی

۱۰ مورد از فواید مصرف ماهی شیر جنوب

خرید فالوور از سایت اینبو

شیرماهی که یکی از ماهی های جنوبی است در دریای عمان و خلیج فارس زندگی می کند و یکی از غذاهای اصلی به ویژه در جنوب کشور است. شیرماهی جنوبی فلس های بسیار ظریفی دارد، تیغ و خار ندارد و گوشت لطیف و خوش طعمی دارد.

طبق رژیم غذایی غفاری، چشمان این ماهی معمولاً شفاف و گاهی قرمز رنگ است و گوشت آن شبیه گوشت قرمز است و برای تهیه ماهی تن نیز استفاده می شود. در واقع شیرماهی یکی از ماهی های تن است که به دلیل خواص فراوان و طعم مطبوعش در اکثر کشورهای دنیا طرفدار دارد.

برخی از بارزترین خواص شیرماهی جنوبی عبارتند از:

– به کاهش وزن و کاهش وزن کمک می کنند

– فشار خون را کاهش می دهد و برای افراد مبتلا به فشار خون مفید است

– کاهش کلسترول بد

– به بهبود خلق و خو و کاهش اثرات افسردگی کمک می کند

– به تقویت و استحکام استخوان ها کمک می کنند

– برای زنان باردار بسیار مفید است

ارزش غذایی شیرماهی جنوب و مواد مغذی آن

انواع ماهی ها منبع غذایی بسیار مفیدی هستند و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین اسیدهای چرب ضروری و چربی های سالم هستند. ماهی شیر نیز از این قاعده مستثنی نیست و منبع بی نظیری از پروتئین، فسفر و ویتامین های مختلف است که در ادامه به مهم ترین آنها پرداخته خواهد شد.

منبعی غنی از آهن

در گوشت شیرماهی جنوبی مقادیر قابل توجهی آهن وجود دارد که برای خون سازی و پیشگیری از کم خونی بسیار ضروری است. همچنین به سلامت عمومی بدن کمک می کند و مصرف آن به مقدار کافی برای زنان باردار، کودکان و نوجوانان بسیار حیاتی است.

زیرا در سنین نوجوانی و همچنین برای رشد بهتر جنین، وجود آهن ضروری است. همچنین به دلیل تشکیل خون برای خانم هایی که مشکلات قاعدگی و همچنین سندرم PMS دارند بسیار مفید است.

جالب است بدانید افرادی که شیر ماهی را در برنامه غذایی خود قرار می دهند کمتر از سایرین دچار درد استخوان و مشکلات مفصلی می شوند.

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3

چربی های سالم از خانواده امگا که مهمترین آنها امگا 3 است که نقش حیاتی در سلامت اندام های حیاتی بدن به ویژه مغز و قلب دارد در شیرماهی به وفور یافت می شود. اسیدهای چرب امگا 3 غیر اشباع به خودی خود در بدن انسان تولید نمی شوند و بدن برای به دست آوردن این اسیدها باید غذاهای حاوی آنها را مصرف کند.

امگا 3 یکی از ترکیبات اصلی برای سلامت بسیاری از اندام ها و سلول ها است که در صورت عدم وجود آن ممکن است دچار افسردگی، افزایش خطر سکته قلبی، میگرن، تنش عصبی و … شوید.

بیشترین درصد امگا 3 را می توان در انواع ماهی ها مانند شیر ماهی و تخم مرغ یافت. اما جالب است بدانید که درصد آن در گوشت ماهی بسیار بیشتر است و در شیر نیز ماهی دارای بالاترین میزان امگا 3 است. بنابراین با مصرف آن می توان از بسیاری از بیماری های مرتبط با کمبود امگا 3 مانند آلزایمر، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های پوستی، ریزش مو و … جلوگیری کرد.

ید و پیشگیری از 3 نوع بیماری

با توجه به اینکه ماهی حاوی مقادیر زیادی ید در گوشت خود است، می تواند نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن داشته باشد. زیرا همانطور که می دانید این ماده معدنی تاثیر مستقیمی بر عملکرد غده تیروئید دارد که با چاقی یا لاغری بیش از حد همراه است. بیماری های کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید با مصرف مقدار لازم ید در بدن کنترل می شود.

مانند اسیدهای چرب امگا 3، ید در بدن تولید نمی شود و باید با مصرف مواد غذایی حاوی ید در بدن تامین شود. کمبود ید در بدن می تواند باعث ضعف و بی حسی، ضعف یا چاقی مفرط و همچنین افسردگی شود.

کلسیم در شیرماهی جنوب

به طور کلی همه ماهی ها منابع خوبی از کلسیم مورد نیاز بدن هستند که مقادیر نسبتا زیادی از آن را می توان در شیرماهی جنوب یافت. این عنصر یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده و تقویت کننده استخوان است که نقش مهمی در رشد و قد استخوان در کودکان و نوجوانان و همچنین در پیشگیری از شکستگی استخوان دارد.

تحقیقات متخصصان تغذیه نشان می دهد کودکانی که در دوران رشد خود به اندازه کافی مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف کرده اند، در سنین پیری کمتر دچار پوکی استخوان و مشکلات مفصلی می شوند.

مقدار کافی کلسیم در بدن به لخته شدن خون کمک می کند و برای داشتن دندان های سالم و محکم به خصوص در کودکان بهتر است از غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر ماهی استفاده شود.

فسفر و تقویت حافظه و هوش کودکان

فسفر یکی از مهم ترین عناصر مورد نیاز برای انجام فعالیت های مغزی، تقویت حافظه و همچنین به تقویت استخوان ها و دندان ها همراه با کلسیم است. حدود 85 درصد از فسفر موجود در بدن در بلوک های ساختمانی سلول های استخوانی و دندان ها قرار دارد.

فسفر همچنین در جذب سایر مواد معدنی در بدن، تنظیم اسیدیته خون و جذب و انتقال انرژی به سایر اندام ها نقش حیاتی دارد.

کمبود فسفر در بدن باعث خستگی مفرط، کاهش اشتها و همچنین افزایش اسیدیته معده و مشکلات حافظه می شود. به همین دلیل لازم است از منابع غذایی سرشار از فسفر در وعده های غذایی خود استفاده کنید. خوشبختانه با مصرف شیر ماهی در برنامه غذایی هفتگی خود می توانید کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کنید.

ب- یک مجموعه طبیعی برای بدن

ماهی شیر به دلیل وجود مقادیر قابل توجهی از ویتامین های گروه B به خصوص B12 و B5 بر سلامت مغز و سایر اندام های بدن تاثیر مستقیم دارد.

برخی از مهمترین خواص این دو ویتامین که در شیرماهی به وفور یافت می شود عبارتند از:

– عملکرد مغز را بهبود می بخشند

– جلوگیری از ریزش مو

– طراوت، جوانی و درخشندگی پوست

– از فعالیت غدد فوق کلیوی پشتیبانی می کند

– پیشگیری از افسردگی و مشکلات روحی و عصبی

– جلوگیری از خستگی و بی حالی

– به بهبود خلق و خو کمک می کند

– حل مشکل بی خوابی

– تقویت سیستم عصبی

شیرماهی علاوه بر اینکه یک منبع غذایی مفید و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن است که به آن پرداختیم، می تواند در کنترل یا کاهش علائم برخی بیماری ها و همچنین در کنترل و درمان نقش بسزایی داشته باشد. آنها را به خصوص بیماری های مرتبط با افزایش سن که با پیری زودرس و تحلیل ماهیچه ها و استخوان ها همراه است.

حمایت از رشد جنین و سلامت مادر

زنان باردار با مصرف شیر ماهی در دوران بارداری می توانند به سلامت جنین و بهبود روند رشد کمک کنند. همین جنین ها از کمبود مواد مغذی در بدن مادر جلوگیری می کنند. زیرا ویتامین های ضروری برای سلامت مادر و جلوگیری از کاهش وزن و کاهش استخوان، ریزش مو، مشکلات پوستی و… را می توان با مصرف شیرماهی تامین کرد. علاوه بر این مصرف شیرماهی در دوران بارداری از کاهش وزن زنان باردار همزمان با رشد جنین جلوگیری می کند.

پیشگیری از مشکلات قاعدگی

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی خود با مشکلاتی مواجه می شوند که سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یکی از آنهاست. کلسیم و ویتامین های موجود در شیرماهی به ویژه ویتامین E و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 و مقادیر فراوان آهن موجود در ماهی شیر به کاهش علائم قاعدگی کمک می کند.

محتوای بالای آهن از کم خونی و پریودهای نامنظم همراه با خونریزی شدید جلوگیری می کند. علاوه بر این ویتامین E در کنترل هورمون های زنانه، بهبود کیفیت پوست و مو و جلوگیری از ریزش مو در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نقش موثری دارد.

نتیجه گیری کلی

با مصرف مواد غذایی سالم و باکیفیت می توانید کیفیت عملکرد بدن و سلامت همه اندام ها را بهبود ببخشید. همچنین نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف مولتی ویتامین و مکمل های شیمیایی و مصنوعی را به حداقل برسانید. هنگام خرید ماهی به خصوص شیرماهی در شهرهایی غیر از جنوب کشور به دلیل مسافت، حتما به تازگی و کیفیت آن توجه کنید تا دچار بیماری و مسمومیت نشوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا