سبک زندگی

۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه

خرید فالوور از سایت اینبو

بعد- میوه ها و سبزیجات برای ما مفید هستند و ویتامین ها و آنتی اکسیدان های ضد سرطان را تامین می کنند. با این حال، نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که 95٪ از توت فرنگی دارای آثار PFAS یا مواد شیمیایی پایدار است. مواد شیمیایی سمی که تصور می شود برای همیشه در بدن ما باقی می مانند.

بر اساس گزارش سان، انگور، گیلاس، اسفناج، گوجه فرنگی و هلو نیز حاوی سمومی هستند که با آسیب کبدی و کندی رشد در نوزادان مرتبط است. در همین حال، فقط میوه ها و سبزیجات نیستند که می توانند مشکل ساز شوند. در خانه، همه چیز از جاروبرقی گرفته تا رنگ روی دیوارهای اتاق خواب ما می تواند مشکل ساز باشد.

در اینجا برخی از آلاینده های پنهانی که می توانند به سلامت شما آسیب برسانند آورده شده است:

1- فتالات

فتالات ها گروهی از مواد شیمیایی روغنی، بی رنگ، بی بو و ساخته دست بشر هستند که در صدها محصول از جمله شوینده های لباسشویی یافت می شوند. مطالعات فتالات ها را با طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی، از جمله تعداد کم اسپرم و اختلال نعوظ مرتبط دانسته اند. به گفته دانشمندان در ایالات متحده و کانادا، استنشاق سطوح بالای فتالات همچنین در مطالعات حیوانی به کبد، کلیه ها، ریه ها و سیستم تولید مثل آسیب می رساند.

چگونه مشکل را حل کنیم: شوینده های طبیعی را انتخاب کنید که فتالات ندارند، مانند شوینده های حاوی آلوئه ورا.

2- نان تست سوخته

بر اساس نتایج مطالعه ای که در دانشگاه تگزاس در آستین انجام شد، نان تست سوخته می تواند ما را در معرض هوای سمی بیشتری نسبت به ایستادن در نزدیکی یک جاده شلوغ قرار دهد. دانشمندان دریافتند که توسترهای مورد استفاده در این آزمایش در لحظه روشن شدن ذرات خطرناکی را به هوا فرستادند. خرده های کف توستر داغ شده و ذرات بسیار ریز را آزاد می کند. این ذرات در صورت استنشاق می توانند به ریه ها آسیب برسانند.

نحوه حل مشکل: نان های قرار داده شده در توستر را برشته کنید تا طلایی شود و نان های باقیمانده کف توستر را از حرارت قبلی بردارید و کف توستر را تمیز کنید.

3 ورق

ملحفه های تخت شما، به خصوص بالش ها، می توانند به سرعت عرق، بزاق، شوره و سایر مواد زائد بدن و همچنین باکتری ها، هاگ های کپک و ذرات گرد و غبار را جذب کنند. همه این مواد می توانند علائم آلرژی مانند سردرد و گلودرد ایجاد کنند. تشک شما ممکن است پر از مواد سمی باشد که تجزیه زیستی نمی کنند.

چگونه آن را برطرف کنید: روی یک تشک با کیفیت سرمایه گذاری کنید و هر ماه بالش های خود را بشویید.

4- سرخ کردن

به گفته محققان، قطرات باقی مانده هنگام پختن غذای سرخ شده می تواند برای سلامتی مضر باشد. دانشمندان تگزاس در طول تحقیقات خود دریافتند که وقتی یک ماده غذایی حاوی آب مانند بیکن با روغن پخت و پز تماس پیدا می کند، ذرات کوچک گاز در انفجارهای کوچکی آزاد می شوند. برخی از مولکول ها آنقدر کوچک هستند که قابل استنشاق هستند و برای سلامتی خطرناک هستند.

چگونه مشکل را حل کنیم: غذا را در آشپزخانه ای با تهویه مناسب سرخ کنید و ترجیحاً به جای آن از بخارپز یا گریل استفاده کنید.

5- شمع معطر

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای جنوبی دریافتند شمع‌های معطر ممکن است روی سطح بوی خوبی داشته باشند، اما می‌توانند به سلامت ریه‌ها آسیب بزنند. برخی از شمع ها، به ویژه شمع های پارافینی، می توانند سموم و مواد سرطان زا را آزاد کنند. این مواد می توانند افراد مبتلا به آسم و سایر بیماری های تنفسی را تحت تاثیر قرار دهند. مطالعه ای که توسط انجمن شمع اروپا انجام شد، بیش از 300 ماده شیمیایی سمی ساطع شده از شمع ها را بررسی کرد و سطوحی را یافت که می تواند برای حیوانات خانگی مضر باشد.

نحوه رفع آن: برای آرامش خاطر، موم طبیعی زنبور عسل و شمع سویا را روشن کنید.

6- مرطوب کننده (مرطوب کننده)

بر اساس تحقیقات دانشگاه آلبرتا، استفاده از آب لوله کشی در دستگاه مرطوب کننده بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد. تیم محققان این دانشگاه دریافتند که استفاده از آب بطری برای استفاده در بخارسازها بهتر است. تحقیقات آنها نشان داد که با وجود این واقعیت که آب لوله کشی پس از رها شدن در هوا به سرعت تبخیر می شود، مواد معدنی و املاح باقی می مانند. این ذرات آنقدر کوچک هستند که می توانند وارد مجرای تنفسی شده و سپس به اعماق آن بروند.

نحوه حل مشکل: با توجه به نتایج این مطالعه، نکته اصلی استفاده از آب بطری در دستگاه بخارساز است.

7- جاروبرقی

نتایج مطالعه محققان نشان می دهد که جاروبرقی خانه شما می تواند شما را بیمار کند. مطالعه ای که در دانشگاه فناوری کوئینزلند در بریزبن استرالیا انجام شد، نشان داد که برخی از جاروبرقی ها گرد و غبار و باکتری ها را در هوا به گردش در می آورند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض این ذرات می تواند منجر به عفونت و آلرژی شود.

چگونه مشکل را حل کنیم: روی جارویی سرمایه گذاری کنید که دارای فیلتر ذرات با راندمان بالا باشد. این فیلترها به گونه ای طراحی شده اند که ذرات بیشتری را نسبت به رهاسازی خود حذف کنند.

8-رنگ

کارشناسان می گویند که نگهداری قوطی های رنگ در خانه می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. بنزن، یک ماده سرطان زا و نوعی ماده شیمیایی که به عنوان یک ترکیب آلی فرار شناخته می شود، در برخی رنگ ها، به ویژه رنگ های روغنی یافت می شود. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده اعلام کرد که رنگ های ذخیره شده در انبارها یکی از منابع اصلی مواد شیمیایی در منازل است. استنشاق آن در سطوح بالا می تواند باعث سردرد، آبریزش بینی و خارش چشم شود. انجمن ریه آمریکا نشان داده است که تنفس آن می تواند باعث آسیب به سیستم عصبی در برخی افراد شود.

چگونه مشکل را حل کنیم: لوازم رنگی را که استفاده نمی شوند بلافاصله دور بریزید.

9- خوشبو کننده هوا

به گفته دانشمندان استرالیایی، یک چهارم چیزی که به خوشبو کننده های هوا می رود به عنوان سمی یا خطرناک طبقه بندی می شود. بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2015 توسط دانشگاه ملبورن، مشخص شد که خوشبو کننده های هوا بیش از 100 ماده شیمیایی مختلف از جمله ترکیبات آلی فرار، فرمالدئیدها و فتالات ها را منتشر می کنند. نتایج یک گزارش تحقیقاتی انجام شده توسط کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی نشان داد که ترکیبات آلی فرار یا VOCs موجود در خوشبوکننده‌های هوا با افزایش 34 درصدی مشکلات سلامتی در افراد مبتلا به آسم مرتبط است. این ترکیبات عبارتند از بنزن، استون، کلروفرم، پرکلرواتیلن، استایرن و تولوئن.

چگونه مشکل را حل کنیم: از خوشبو کننده های طبیعی هوا استفاده کنید، از مرکبات تازه استفاده کنید یا چای نعناع دم کنید. پنجره های خود را برای هوای تازه و تهویه باز کنید.

10- لاک ناخن

محققان دانشگاه استنفورد دریافته‌اند که مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن می‌تواند خطرات عمده‌ای برای سلامتی از جمله مشکلات باروری و سرطان ایجاد کند. “سه گانه سمی” از جمله تولوئن، فرمالدئید و دی بوتیل فتالات مقصر است. تولوئن، حلالی که سطح صافی ایجاد می کند، می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد و به توانایی تولید مثل کاربر آسیب برساند. دی بوتیل فتالات نیز با مشکلات مربوط به تولید مثل مرتبط است.

نحوه رفع مشکل: از لاک‌هایی استفاده کنید که حاوی سه ماده شیمیایی خطرناک ذکر شده در بالا نیستند.

11- کباب کردن غذا

به گفته دانشمندان، تهیه شام ​​با تفت دادن گوشت و سبزیجات روی اجاق گاز باعث افزایش انتشار ذرات ریز آلوده کننده هوا می شود. این ذرات ریز شبیه ذرات تولید شده توسط خودروهای دیزلی هستند و با خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه مرتبط هستند.

چگونه مشکل را حل کنیم: همیشه غذا را در آشپزخانه ای با تهویه مناسب تهیه کنید و هنگام آشپزی از هود استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا