سبک زندگی

۴ عادت خواب که بیماری زا است!

خرید فالوور از سایت اینبو

دانشمندان دانشگاه پن استیت در ایالات متحده، با مطالعه حدود 3700 شرکت‌کننده، 4 نوع الگو و عادت خواب را یافتند و برخی از این عادات خواب با بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، سرطان، دیابت و افسردگی مرتبط هستند.

به گزارش سرگرمی روز، دانشمندان با مطالعه روی این داوطلبان می خواستند بفهمند که چه رابطه ای ممکن است بین الگوی خواب افراد و سن آنها و احتمال ابتلا به بیماری های مزمن وجود داشته باشد.

در بررسی ها مشخص شد که این افراد به 4 گروه تقسیم می شوند: افرادی که خوب می خوابند، افرادی که فقط آخر هفته ها خوب می خوابند، مبتلایان به بی خوابی و افرادی که بیشتر می خوابند.

افرادی که خوب می‌خوابند، ساعت‌های طولانی و بدون وقفه می‌خوابند و در طول روز هوشیار و سرحال هستند.

افرادی که آخر هفته ها خوب می خوابیدند در طول هفته خواب نامنظم و کوتاه تری داشتند و خواب خوب و طولانی آنها فقط در آخر هفته بود.

بیش از نیمی از شرکت کنندگان در دو گروه مبتلایان به بی خوابی و چرت زدن بودند. افراد مبتلا به بی خوابی به دلیل خواب کمتر در طول روز احساس خستگی بیشتری می کردند و افرادی که بیشتر چرت می زدند، با وجود اینکه شب ها خوب می خوابیدند، همیشه در طول روز خسته و چرت بودند.

محققان دانشگاه پن استیت در بررسی سلامت جسمانی این افراد، تمامی عوامل اجتماعی-اقتصادی و محیط کار این افراد را در نظر گرفتند.

نتایج مطالعات آنها نشان می دهد که افراد کم خواب بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و افسردگی هستند. بی خوابی و کم خوابی نیز خطر زوال عقل، سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری های کبدی را افزایش می دهد. افرادی که در طول هفته کمتر می خوابند نیز مستعد ابتلا به این بیماری ها هستند.

در واقع کمبود خواب کافی به این معناست که بدن و ذهن زمان کافی برای بازیابی و بازگرداندن بدن از استرس های روزانه ندارند و استرس مزمن عاملی برای ابتلا به تعدادی از بیماری های مزمن و خطرناک است.

افرادی که دائماً می خوابند نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت و ضعف جسمانی قرار دارند.

از طرفی خواب زیاد فرد را مستعد بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی، چاقی، افسردگی و سردرد می کند. خواب زیاد باعث افزایش التهاب زیادی در بدن می شود. بنابراین، برای اینکه سالم باشید، باید الگوی خواب خود را تنظیم کنید، نه اینکه زیاد یا کم بخوابید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا