سبک زندگی

۵ سرطان خطرناک؛ چطور پیشگیری کنیم؟

خرید فالوور از سایت اینبو

سرطان یکی از بیماری های شایعی است که افراد زیادی را در سراسر جهان درگیر کرده است. سرطان بیماری است که در آن برخی از سلول‌های بدن بدون توقف شروع به تقسیم می‌کنند و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند. بسته به اینکه سلول های سرطانی از کجا در بدن شروع می شوند، انواع مختلفی از سرطان خواهیم داشت که هر کدام با توجه به شرایط، روش درمانی خاص خود را دارند.

به گزارش فارس، سرطان از آن دسته بیماری هایی است که در یک نقطه از بدن شروع می شود و اگر دیر تشخیص داده شود، کل بدن را درگیر می کند. اگرچه نام این بیماری همواره وحشت و ترس زیادی را برای بیمار و خانواده اش به همراه دارد، اما خوشبختانه پیشرفت های صورت گرفته در درمان سرطان در سال های اخیر امیدی برای غلبه بر آن است. نکته مهم داشتن دانش و آگاهی کافی در مورد این بیماری است.

به طور معمول، سلول های بدن رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های جدید مورد نیاز بدن را بسازند. وقتی سلول ها پیر می شوند یا آسیب می بینند، می میرند و سلول های جدید جای آنها را می گیرند. هنگامی که سرطان ایجاد می شود، این فرآیند شکسته می شود و سلول های قدیمی و آسیب دیده در زمانی که باید بمیرند زنده می مانند. این سلول های اضافی می توانند به طور مداوم تقسیم شوند و منجر به تشکیل تومور شوند.

بسیاری از سرطان ها تومورهای جامد را تشکیل می دهند که توده های بافتی هستند. سرطان های خون، مانند لوسمی ها، تومورهای جامد را تشکیل نمی دهند.

معده کشنده ترین سرطان کشور

شهرام یوسفی، دانشیار پرتو انکولوژی، سرطان معده را شایع ترین و کشنده ترین سرطان به ویژه در میان مردان ایرانی دانست.

وی تغییر سبک زندگی ایرانیان، افزایش مصرف فست فودها، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، مصرف نمک را از مهمترین عوامل خطر یا عوامل خطر بروز سرطان معده می داند. یا غذاهای دودی و گفت: افزایش مصرف فست فودها به ویژه در مناطق شهری، هشداری است که خطر ابتلا به سرطان معده و بروز این بیماری را در سال های بعد افزایش می دهد.

یوسفی با اشاره به شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری در میان جمعیت زیادی از ایرانیان، گفت: متاسفانه عفونت هلیکوباکتر پیلوری در کشور ما شیوع بالایی دارد و یکی از مهم ترین عوامل یا عوامل خطر ابتلا به سرطان معده محسوب می شود.

این دانشیار پرتو انکولوژی دانشگاه، مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان را یکی از مهم ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان معده می داند و خاطرنشان می کند: این خطر متوجه خود فرد سیگاری و بستگانش است که دود را استنشاق می کنند.

وی با اشاره به اینکه سرطان معده بیشتر در دهه پنجم تا ششم زندگی مردان ایرانی ظاهر می شود، هشدار داد: متاسفانه روش غربالگری مشخصی برای سرطان معده وجود ندارد و تنها توصیه این است که در اسرع وقت برای پیگیری های لازم به پزشک مراجعه کنند. پس از مشاهده علائم گوارشی مشکوک، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

این دانشیار دانشگاه سابقه خانوادگی، مشکلات گوارشی مانند مشکل در بلع، احساس سیری زودرس، حالت تهوع، نفخ، درد قبل و بعد از غذا را از علائم اولیه سرطان معده عنوان کرد و گفت: به محض مشاهده این علائم برای مراجعه در متخصص داخلی یا گوارش برای بررسی بیشتر.

به گفته یوسفی، هر چه این بیماری زودتر تشخیص داده شود، شانس بهبودی و درمان کامل بیمار بیشتر می شود.

ریه؛ دومین سرطان کشنده در کشور

عدنان خسروی، متخصص انکولوژی بیمارستان مسیح دانشوری نیز شایع ترین علت سرطان ریه را مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود سیگار دانست و افزود: مصرف دخانیات شامل سیگار، قلیان، تنباکو و تریاک مهم ترین عامل سفیدی ریه است. . خرچنگ

به گفته وی، آزبست یا پنبه نسوز و آلودگی هوا از دیگر عوامل ایجاد سرطان ریه است، پنبه نسوز یا آزبست در پشم شیشه، سقف سیمانی و سیمانی، لنت ترمز و لوله های آب و فاضلاب وجود دارد و می تواند باعث بروز انواع بیماری ها از جمله سفیدی شود. سرطان ریه.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که با آزبست در تماس هستند مانند کارگران معادن، کارخانه های نساجی، محل های استفاده از عایق ها و کارخانه های کشتی سازی در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

به گفته این دانشیار دانشگاه، علائم و نشانه های سرطان ریه به صورت تنفسی یا سیستمیک در بیمار ظاهر می شود که از جمله آنها می توان به مشکلات تنفسی از جمله سرفه، خلط خونی، خس خس سینه، تنگی نفس و گرفتگی صدا اشاره کرد.

وی از علائم سیستمیک سرطان ریه، علائمی مانند تب، کاهش وزن، درد قفسه سینه، درد استخوان، سردرد و اختلالات بلع را ذکر کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

خسروی در ادامه شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی را از جمله روش های درمانی این نوع سرطان برشمرد و گفت: اگر سرطان محدود به یک ریه باشد، یعنی فقط یک ریه تحت تاثیر قرار گرفته و به طور کامل قابل عمل باشد، معمولاً جراحی توصیه می شود. .

این متخصص سرطان در ادامه خاطرنشان کرد: در صورتی که هر دو ریه بیمار مبتلا باشد معمولاً برای درمان بیمار از شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می شود. البته اخیراً از درمان های جدید ایمونوتراپی نیز استفاده می شود.

کبد؛ سومین سرطان کشنده در کشور

بهزاد خاتمی فوق تخصص کبد و گوارش بزرگسالان با اشاره به اینکه از مهمترین وظایف کبد می توان به دفع سموم، تولید پروتئین های حیاتی، تنظیم مصرف قند خون، متابولیسم چربی ها و تولید مواد زائد اشاره کرد. برخی از هورمون های ضروری را بیان کرد و گفت: اختلال در عملکرد این اندام می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند ویروس ها، داروها، مصرف الکل، سموم و فعال شدن غیرطبیعی سیستم دفاعی بدن باشد.

وی افزود: شایع ترین نوع بیماری کبدی ناشی از ویروس های هپاتیت A، B، C و D است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دارای همسر یا شریک جنسی آلوده هستند، افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی، افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی، مبتلایان به بیماری های مزمن کبدی و کلیوی، مبتلایان به ایدز، مبتلایان به اختلالات انعقاد خون مانند هموفیلی و … در زندان ها و مراکز مراقبتی که برای افراد دارای معلولیت و ناتوانی ذهنی کار می کنند، احتمال ابتلای آنها به هپاتیت بیشتر از سایر بزرگسالان است.

خاتمی مهم ترین علائم هپاتیت حاد را برشمرد و گفت: تغییر رنگ پوست و چشم ها به زرد، رنگی شدن ادرار، مدفوع کم رنگ، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، خارش بدن، خستگی، بی حالی و کاهش توانایی انجام فعالیت های روزانه از علائم آن است.

وی با بیان اینکه 10 تا 15 هزار مبتلا به هپاتیت B ممکن است به عوارضی مانند سیروز کبدی، نارسایی کبدی و سرطان کبد مبتلا شوند، ادامه داد: مصرف میوه و سبزی و محدود کردن مصرف قند و چربی های سالم برای مبتلایان به این بیماری توصیه می شود.

این پزشک با تاکید بر اینکه با استفاده از واکسن می توان از این هپاتیت پیشگیری کرد، افزود: واکسن هپاتیت در سه مرحله تزریق می شود. این واکسن حتی در دوران بارداری و شیردهی با نظر پزشک قابل استفاده است.

حاتمی گفت: واکسن های هپاتیت بدون نیاز به آزمایش قادرند 15 سال مصونیت ایجاد کنند.

پروستات؛ پنجمین سرطان کشنده در کشور

به گفته کارشناسان و بر اساس آمار، سرطان پروستات پنجمین سرطان شایع و کشنده در کشور است.

محمدحسین سلطانی متخصص اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به اینکه سرطان پروستات به عنوان یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان بالای 70 سال شناخته شده است، مردان مسن باید حداقل روزی یک بار از نظر سرطان پروستات غربالگری شوند. یک سال.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به کندی رشد سرطان پروستات افزود: اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود معمولا کشنده نیست و حتی میزان مرگ و میر پایینی دارد.

سلطانی تاکید کرد: اگر این بیماری در سنین پایین تری تشخیص داده شود، امید به زندگی در این بیماران افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هیچ عامل خطر خاصی برای سرطان پروستات وجود ندارد، تصریح کرد: علت خاصی برای بروز این سرطان وجود ندارد و علت بروز آن تقریبا ناشناخته است و تنها دلیلی که احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد، ارثی و ارثی است. عوامل ژنتیکی

این دانشیار دانشگاه درباره روش های تشخیص این بیماری نیز توضیح داد: تست psa یکی از تست های غربالگری است که برای تشخیص این بیماری از سن 50 سالگی و در صورت وجود سابقه سرطان پروستات در درجه اول انجام می شود. توصیه می‌شود که اولین آزمایش‌های غربالگری از ابتدای ۴۰ سالگی انجام شود.

وی با بیان اینکه آزمایشاتی مانند سونوگرافی ملاک تشخیص سرطان پروستات نیست، خاطرنشان کرد: سرطان پروستات به عنوان یک سرطان خاموش و پنهان شناخته می شود و معاینات بالینی در تشخیص این سرطان کمک چندانی نمی کند زیرا اگر پروستات به سرطان تبدیل شده باشد و در معاینه بالینی، اگر تشخیص داده شود، سرطان بسیار پیشرفته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مصرف برخی مواد غذایی مانند گوجه فرنگی یا گیاهان دارویی تاثیری در درمان سرطان پروستات ندارد، گفت: اطلاعاتی از میزان این غذاها یا مصرف این مواد وجود ندارد و این مطلب فاقد هرگونه علمی است. اساس و این محتوا تعریف نشده است.

وی تاکید کرد: روش پیشگیرانه خاصی برای محافظت در برابر سرطان پروستات وجود ندارد و تنها راه تشخیص این بیماری در مراحل اولیه آزمایش های غربالگری است.

سلطانی درباره علائم اولیه این بیماری نیز توضیح داد: اکثر افرادی که به سرطان پروستات مبتلا می شوند، علائم بالینی ندارند، اما با کمک تست های غربالگری که حساسیت بالایی دارند، می توان این سرطان را تشخیص داد.

سلطانی با اشاره به روش ها و داروهای درمان سرطان پروستات خاطرنشان کرد: بر اساس نمونه گیری سرطان پروستات تصمیم گرفته می شود که چه درمانی برای بیماران انتخاب شود، بنابراین درمان ها یا جراحی هستند یا درمان های ترکیبی رادیوتراپی یا هورمون درمانی.

سلطانی تاکید کرد: به طور کلی نحوه درمان و پیگیری بعد از جراحی بستگی به پاسخ آسیب شناسی بعد از جراحی دارد اما قالب کلی این است که بیماران باید 5 تا 10 سال بعد از جراحی تحت نظر باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا