سبک زندگی

۵ منبع غنی ویتامین B ۱۲ برای کاهش خستگی

خرید فالوور از سایت اینبو

ویتامین B12 یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است که در بدن تولید نمی شود.

به گزارش سرگرمی روز، با توجه به اینکه ویتامین B12 نقش حیاتی و مهمی در کمک به سلول‌ها در محافظت از اعصاب دارد، همه ما باید از بهترین منابع ویتامین B12 برای کمک به بهبود سلامت و تندرستی خود آگاه باشیم.

در ادامه این مقاله به 5 منبع غذایی ارزشمند این ویتامین اشاره می کنیم که عبارتند از:

1. گوشت گاو

گوشت گاو حاوی مقادیر زیادی ویتامین B12 است. به عنوان مثال، هر 190 گرم گوشت گاو حدود 11 میکروگرم ویتامین B12 را به بدن می رساند که مقدار قابل توجهی است. البته در گوشت گاو مواد مغذی دیگری نیز وجود دارد که همگی برای سلامتی مفید هستند. در واقع، گوشت گاو منبع خوبی از پروتئین در نظر گرفته می شود که برای سلامت استخوان، ماهیچه و سلول های عمومی ضروری است، اما مواد معدنی خاصی مانند آهن، روی (روی) و سلنیوم را نیز فراهم می کند.

2. شیر

با مصرف شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر می توانید مقدار مناسبی ویتامین B12 دریافت کنید. هر فنجان شیر کامل یا کم چرب حاوی حدود 1.1 میکروگرم ویتامین B12 است. با توجه به اینکه مقادیر زیادی از مواد مغذی دیگر مانند کلسیم در شیر و سایر لبنیات وجود دارد، استفاده روزانه از این مواد غذایی می تواند نقش مهمی در بهبود سلامت ما داشته باشد.

3. یک تخم مرغ

تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین در عین حال یکی از منابع کلیدی ویتامین B12 است. در واقع، هر تخم مرغ حاوی حدود 1.4 میکروگرم ویتامین B12 است. بنابراین، خوردن 2 عدد تخم مرغ در صبحانه می تواند به تامین روزانه ویتامین B12 بدن کمک کند. مواد مغذی مهم دیگری در تخم مرغ وجود دارد. ویتامین D که برای سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها ضروری است، سلنیوم و همچنین کولین. کولین به متابولیسم طبیعی چربی و عملکرد مطلوب کبد کمک می کند.

4. ماهی قزل آلا و ماهی قزل آلا

ماهی های چرب مانند سالمون و قزل آلا از بهترین منابع ویتامین B12 هستند. هر 100 گرم از این ماهی حدود 4.15 میکروگرم ویتامین B12 دارد. ساردین و ماهی خال مخالی نیز گزینه های خوبی برای دریافت این ویتامین هستند. ماهی سالمون و قزل آلا از گروه ماهی های چرب هستند و در نتیجه مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 را در اختیار بدن قرار می دهند که برای سلامت قلب و مغز اهمیت ویژه ای دارند.

5. کبد و احشاء

جگر و کله پاچه گوساله یا گوسفند غذاهای محبوبی نیستند، اما یکی از بهترین منابع ویتامین B12 هستند. در واقع هر 100 گرم جگر یا کله پاچه حدود 85.7 میکروگرم ویتامین B12 دارد که مقدار بسیار زیادی است. وجود آهن در کبد و کلیه ها نیز به کاهش احساس خستگی کمک می کند و ویتامین A نهفته در آنها برای بهبود سلامت بینایی مفید است. البته زنان باردار باید از خوردن این غذاها پرهیز کنند زیرا ویتامین A موجود در آنها می تواند برای جنین مضر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا