سبک زندگی

۶ سؤال مهم و پرتکرار درباره تب دانگ

خرید فالوور از سایت اینبو

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه Aedes منتقل می شود و عمدتاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رخ می دهد.

به گزارش ایرنا، سالانه میلیون ها مورد عفونت دنگی در سراسر جهان رخ می دهد که بیشترین شیوع آن در جنوب شرقی آسیا، جزایر اقیانوس آرام غربی، آمریکای لاتین و آفریقا است، اما این بیماری به مناطق جدید از جمله اروپا و جنوب اروپا نیز در حال گسترش است. ایالات متحده آمریکا پیدا کرده است. کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان سعودی، پاکستان، افغانستان و کشورهای جنوب شرق آسیا از این قاعده مستثنی نیستند.

از جمله شیوع اخیر تب دنگی در جهان، شیوع آن در پاکستان پس از سیل در سال های اخیر و همچنین در امارات در ماه های اخیر، می توان به این نکته اشاره کرد که مسافران به این کشورها باید پس از 14 روز از نظر علائم بیماری بررسی شوند. پس از بازگشت از سفر و مشاهده علائمی مانند تب و درد، به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و سابقه سفر خود را گزارش دهید.

دنگی از طریق نیش پشه Aedes منتقل می شود که برخلاف سایر پشه ها در طول روز از خون انسان تغذیه می کند و بیشترین مصرف خون در اوایل صبح و هنگام غروب خورشید است. پس از 6 روز پس از نیش پشه، بیماری شروع می شود و به مدت 10 روز ادامه می یابد.

علائم تب دنگی شامل تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت های بدن است.

آنچه در زیر می آید پاسخ به 6 سوال متداول در مورد این بیماری است:

1. آیا این بیماری با دست دادن و سرفه منتقل می شود؟

تب دنگی معمولاً از طریق نیش پشه منتقل نمی شود.

2. آیا واکسنی برای این بیماری وجود دارد؟

پاسخ: هیچ واکسنی در دسترس عموم نیست.

3. اگر پشه آند در مکانی تخم بگذارد و آن قسمت در اثر نور خورشید خشک شود، آیا تخم پشه زنده می ماند؟ آیا ممکن است بعد از بارندگی در همان مکان و جمع شدن آب، آن تخم به لارو پشه تبدیل شود؟

بله تخم پشه آند بسیار مقاوم است و در شرایط خشک تا 400 روز دوام می آورد و در معرض آب و محیط مناسب باز است.

4. آیا این پشه در یزد دیده شده است؟

تاکنون پشه آند در استان یزد مشاهده نشده است. اما از آنجایی که این استان با استان های جنوبی هم مرز است، باید بیشتر مراقب باشید.

5- آیا عراق جزو کشورهای پرخطر است؟

تاکنون هیچ گزارش رسمی مبنی بر هجوم پشه در رشته کوه های آند از عراق وجود ندارد، اما این مشکل رعایت اصول مراقبت را باطل نمی کند. با توجه به شیوع پشه آند در کشورهای حاشیه خلیج فارس، رعایت اصول حفاظت در برابر نیش پشه هنگام سفر به تمام مناطق ضروری است. از جمله: استفاده از مواد دافع حشرات، پوشیدن لباس های رنگ روشن با آستین بلند، بستن پنجره هتل ها یا محل های سکونت و استفاده از پشه بند هنگام اقامت در فضای باز.

6. آیا بی حالی و کهیر از علائم این بیماری است؟

در صورتی که فرد اخیراً به مسافرت نرفته و سابقه گزش پشه نداشته باشد جای نگرانی نیست، استان تهران در حال حاضر عاری از این پشه است و در صورت آلودگی، مقامات رسمی به شهروندان اطلاع خواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا