سبک زندگی

۸ مورد از دلایل اضافه وزن غیر ارادی

خرید فالوور از سایت اینبو

افزایش وزن معمولا چیزی نیست که مردم دوست داشته باشند و برای برخی می تواند بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص زمانی که ندانید علت آن چیست. اگرچه رژیم غذایی معمولاً بیشترین نقش را در افزایش وزن دارد، اما عوامل دیگری مانند استرس و کمبود خواب نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند.

در زیر برخی از دلایل احتمالی افزایش وزن ناخواسته آورده شده است:

1. مصرف دارو

در بسیاری از موارد، مصرف انواع خاصی از داروها می تواند باعث افزایش وزن ناخواسته در افراد شود. داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد افسردگی، کورتیکواستروئیدها، دیابت و داروهای فشار خون این توانایی را دارند.

2. بی خوابی

بی خوابی طولانی مدت می تواند منجر به افزایش وزن در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان شود. کمبود خواب می تواند بر ریتم شبانه روزی بدن تأثیر بگذارد و با اختلال در عملکردهای داخلی، از جمله نوسانات هورمون های گرسنگی و تحریک پرخوری، باعث افزایش وزن شود.

مطالعه ای در سال 2015 روی 56000 کودک نشان داد کسانی که کمتر از 10 ساعت در شب می خوابند، 76 درصد بیشتر در معرض اضافه وزن یا چاقی هستند، در حالی که خواب کافی این خطر را تا 21 درصد کاهش می دهد.

3. سیگار را ترک کنید

برخی از افراد ممکن است در ابتدای سفر برای ترک سیگار وزن اضافه کنند. نیکوتین موجود در سیگار و سایر محصولات تنباکو می تواند متابولیسم افراد را افزایش داده و اشتهای او را کاهش دهد. وقتی فردی سیگار را ترک می کند، ممکن است احساس گرسنگی کند، بیشتر بخورد و وزن اضافه کند.

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری سیستم غدد درون ریز است و زنان در سنین باروری ممکن است از آن رنج ببرند. این وضعیت با چندین ناهنجاری هورمونی مشخص می شود. افراد مبتلا به PCOS معمولاً مقاومت به انسولین دارند و در نتیجه می توانند وزن اضافه کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و کلسترول بالا هستند.

هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد. اما تغییرات سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، می تواند به کاهش وزن و بهبود مقاومت به انسولین کمک کند.

5. نارسایی قلبی

افزایش سریع وزن یا تورم در نواحی خاصی از بدن می تواند به دلیل احتباس مایعات باشد. طبق گفته انجمن قلب آمریکا، افزایش وزن بیش از 1 تا 1.5 کیلوگرم در 24 ساعت یا 3 کیلوگرم در هفته ممکن است نشانه ای از نارسایی قلبی باشد. اگر خون به آرامی به سمت قلب و از قلب به اندام های بدن جریان یابد، بر عملکرد سایر اعضای اصلی بدن تأثیر می گذارد. در نتیجه مایعات در بافت‌ها جمع می‌شود که می‌تواند باعث افزایش وزن و تورم در معده، پاها و مچ پا شود. باید گفت وزن ما معمولاً در طول روز چند گرم در نوسان است. اگر وزن به حالت عادی برگردد و علائم اضافی وجود نداشته باشد، ممکن است صرفاً ناشی از نفخ و احتباس مایعات باشد.

سایر علائم و نشانه های نارسایی قلبی شامل تجمع مایع در ریه ها (ادم ریوی)، سرفه های مکرر، احساس سرگیجه و تنگی نفس در حالت استراحت، سرگیجه، از دست دادن اشتها، مشکل در به خواب رفتن یا دراز کشیدن است.

اگر هر یک از این علائم را همراه با افزایش وزن ناخواسته تجربه کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

6. مشکلات کلیوی

افزایش ناگهانی وزن یا تورم در پاها یا مچ پاها ممکن است نشانه بیماری کلیوی مانند نارسایی کلیه یا سندرم نفروتیک باشد. کلیه ها مسئول فیلتر کردن مواد زائد و مایعات از بدن هستند. اگر آسیب ببینند، ممکن است مواد زائد را به درستی از بین نبرند و باعث احتباس مایعات در بدن و در نتیجه افزایش وزن شوند.

علائم دیگری که ممکن است نشان دهنده مشکل کلیوی باشد عبارتند از: خستگی، مشکل در خواب، خشکی و خارش پوست، خون در ادرار، تکرر ادرار، تورم مداوم چشم ها، از دست دادن اشتها، گرفتگی عضلات.

7. اختلال در غده تیروئید

کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. این شرایط می تواند بر بسیاری از عملکردهای بدن از جمله سرعت متابولیسم تأثیر منفی بگذارد و در طول زمان باعث چاقی ناخواسته شود. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از: افزایش وزن، خستگی مداوم، احساس افسردگی، احساس سرما، خشکی پوست و مو، سفت شدن مفاصل و درد عضلات، یبوست و غیره.

8. سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به هر سرطانی اطلاق می شود که از تخمدان ها شروع شود. برخی از افراد ممکن است علائم را در مراحل اولیه احساس نکنند. با این حال، با پیشرفت بیماری، افراد مبتلا به سرطان تخمدان ممکن است افزایش وزن و علائم دیگری مانند: درد شکم یا لگن، مشکل در خواب، تکرر ادرار، از دست دادن اشتها یا احساس سیری سریع، سیکل های قاعدگی نامنظم، هضم ضعیف…

منبع: سرگرمی روز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا