سبک زندگی

۹ خاصیت شگفت‌انگیز کاهو

خرید فالوور از سایت اینبو

کاهو یکی از سبزیجات با خواص فراوان است. علاوه بر این، برگ کاهو برای سلامت بدن بسیار مفید است و به درمان بیماری ها کمک می کند.

کاهو یکی از پرمصرف ترین سبزیجات در جهان است که فواید زیادی برای سلامتی دارد و پیشینه ای کهن دارد. از فواید بیشمار مصرف روزانه کاهو می توان به خوش فرم بودن، مبارزه با سرطان، تقویت چشم و … اشاره کرد.

کاهو حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های زیادی است. به همین دلیل یکی از محبوب ترین سبزیجات به حساب می آید. این سبزی اغلب در سالادها و غذاهای مختلف مانند ساندویچ، سوپ و … استفاده می شود، همچنین می توان آن را طبخ کرد. رشد کاهو آسان است و برای رشد به دمای پایین نیاز دارد.

این منبع غنی از ویتامین های K و A است. اگرچه کاهو شبیه به کلم است، اما یکی از تفاوت های این دو در محتوای آب آن است. تاریخچه این سبزی به مصر باستان برمی گردد، جایی که روغن از دانه های آن استخراج می شد. شواهد نشان می دهد که این گیاه در سال 2680 قبل از میلاد وجود داشته است. و به طور خاص گیاه دارویی نامیده می شود.

این سبزی در اواخر قرن پانزدهم با کریستف کلمب از اروپا به آمریکا سفر کرد و کتاب‌هایی که در اواسط قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم منتشر شد، انواع کاهوی امروزی را توصیف می‌کند.

ارزش غذایی کاهو

یک فنجان کاهو (36 گرم) تنها حاوی 5 کالری و 10 گرم سدیم است. فاقد کلسترول یا چربی است.

خواص و فواید کاهو چیست؟

کاهو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و سایر مواد مغذی مانند ویتامین A و K و پتاسیم است. این سبزی برگ سبز به مبارزه با التهاب و بیماری های مرتبط مانند دیابت و سرطان کمک می کند. هر چه کاهو تیره تر باشد، مواد مغذی بیشتری دارد. با این حال، در زیر به خواص سلامتی، درمانی و تناسب اندام مصرف کاهو خواهیم پرداخت.

1. مبارزه با التهاب

برخی پروتئین های موجود در کاهو مانند لیپوکسیژناز به کنترل التهاب کمک می کند. یک مطالعه ایرانی نشان داده است که کاهو در طب سنتی برای کاهش التهاب و درد استخوان استفاده می شود. به گفته انجمن بنیاد آرتریت، سبزیجاتی مانند کاهو که سرشار از ویتامین K هستند، می توانند به طور چشمگیری التهاب را کاهش دهند. معمولاً می توانید دو لیوان آب کاهو را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. سایر سبزیجات حاوی ویتامین K عبارتند از کلم، کلم بروکلی و اسفناج.

2. کمک به کاهش وزن

کاهو می تواند یک غذای اصلی برای کاهش وزن باشد. زیرا یک کاهو فقط 5 کالری دارد. علاوه بر این، کاهو به تامین عناصر کمیاب کمک می کند که یافتن آنها در رژیم های غذایی کم کالری دشوار است. همچنین حاوی 95 درصد آب و 1 گرم فیبر است.

فیبر به شما احساس سیری می دهد و اشتهای شما را کاهش می دهد. کاهو همچنین چربی بسیار کمی دارد، بنابراین برای کاهش وزن عالی است. اضافه کردن یک برگ کاهوی رومی به ناهار می تواند ایده خوبی باشد.

3. بهبود سلامت مغز

بیماری آلزایمر و افسردگی از جمله بیماری هایی هستند که به دلیل سلامت ضعیف مغز بروز می کنند. مطالعات زیادی در مورد خواص کاهو انجام شده است که نشان می دهد مصرف آب کاهو به افزایش ارتباطات بین رشته های عصبی در مغز کمک می کند.

این به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. علاوه بر این، کاهو حاوی نیترات کافی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن است. امگا 3 همچنین یک ترکیب ضروری برای مبارزه با افسردگی و کاهش استرس در زندگی روزمره است.

4. بهبود سلامت قلب

کاهو منبعی غنی از ویتامین های گروه B است این ویتامین نقش مهمی در سلامت سیستم قلبی عروقی دارد. خوردن مقدار کافی ویتامین B خطر لخته شدن خون را تا حد زیادی کاهش می دهد. با کاهش لخته شدن خون، سلامت بیشتری را برای قلب به ارمغان می آورد.

همانطور که در بخش سلامت مرطوب و در بحث مواد غذایی مفید برای سلامت قلب ذکر شد، کاهو علاوه بر ویتامین B دارای ویتامین های A و C نیز می باشد که به نوبه خود به کاهش بروز آسیب های قلبی عروقی کمک زیادی می کند. بدن

خوردن دو قاشق غذاخوری کاهو در رژیم غذایی روزانه باعث حفظ سلامت قلب می شود. همچنین حاوی پتاسیم است که برای کاهش فشار خون مفید است. پتاسیم ترکیبی است که به عنوان تثبیت کننده فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا استفاده می شود.

5. مبارزه با سرطان

در نقاطی از جهان مانند ژاپن که معمولاً کاهو مصرف می شود، احتمال ابتلا به سرطان معده بسیار کم است. علاوه بر این مشاهدات، برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف کاهو از بروز انواع سرطان ها مانند سرطان دهان، مری و گلو جلوگیری می کند. مطالعات بیشتر سرطان نشان می دهد که کاهو بروز سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش می دهد و برای آنها اثر محافظتی دارد.

6. خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید

مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه کاهو می تواند خطر ابتلا به دیابت را در انسان کاهش دهد. همچنین خوردن کاهو برای دیابتی ها توصیه می شود. یکی از خواص کاهو کنترل قند است که از بالا آمدن آن جلوگیری می کند. آب کاهو دارای 5 کالری انرژی و 2 گرم کربوهیدرات است.

می توانید بدون نگرانی از افزایش وزن و چاقی از این سبزی به عنوان وسیله ای برای کاهش قند خون استفاده کنید. کاهو همچنین حاوی کاروتنوئیدها است، یک عامل ضد سرطان که سطح قند خون را کاهش می دهد و ممکن است یک درمان بالقوه برای دیابت باشد.

7. بهبود سلامت چشم

کاهو حاوی لوتئین است، یک آنتی اکسیدان عالی که سلامت چشم را بهبود می بخشد. همچنین در پیشگیری از بیماری ماکولای مرتبط با افزایش سن بسیار موثر است. یک مطالعه نشان می دهد زنانی که کاهو را در رژیم غذایی خود قرار می دهند، 23 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید هستند. کاهو نیز جایگزین مناسبی برای اسفناج است که برای چشم مفید است.

8. هضم و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

فیبر موجود در کاهو هضم غذا را آسان می کند و سایر بیماری های گوارشی مانند یبوست و نفخ را درمان می کند. همچنین می تواند درد معده را کاهش دهد و سلامت روده را بهبود بخشد.

9. کمک به درمان بی خوابی

کاهو حاوی ماده ای است که سیستم عصبی را آرام می کند. می توانید با خیال راحت قبل از خواب سالاد بخورید که برای بی خوابی بسیار موثر است. کاهو همچنین حاوی ماده دیگری به نام لاکتوسین است که باعث خواب و آرامش می شود. از این گیاه حتی در قرون وسطی برای رفع بی خوابی استفاده می شد.

منبع: سرگرمی روز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا