J-۱۰C،جت جنگنده چینی؛ رقیب F-۱۶ چه ویژگیهایی دارد؟
در نشانه دیگری از پیچیدگی سیاست خاورمیانه، مصری ها هواپیماهای جنگنده چنگدو J-10C چینی را سفارش داده اند.
بر اساس گزارش روسیاتو، مصری ها در سال 2018 هواپیماهای جنگنده Su-35C روسیه را سفارش دادند. با این حال، ایالات متحده مصر را به عنوان بخشی از تلاش های خود برای توقف صادرات نظامی روسیه بر اساس قانون کوستا (این هواپیماها باید به ایران فروخته شود) مجبور کرد این سفارش را لغو کند. . اکنون به نظر می رسد مصر به دنبال جنگنده های چینی رفته است.
طبق گزارش ها، مصر یک هواپیمای چینی J-10C سفارش داده است
به گزارش دیده بان نظامی، وزارت دفاع مصر اولین سفارش خود برای این جنگنده های نسل چهارم چینی را در 19 اوت رسمی کرد. این امر پس از پیوستن مصر به گروه بریکس به رهبری چین در اوایل سال جاری صورت گرفت و به دنبال جایگزینی برای هواپیماهای قدیمی خود بود. اگر این گزارش ها درست باشد، این احتمالاً پایان هر بحثی در مورد خرید اف-35 آمریکا توسط مصر خواهد بود.
این خرید، مصر را به دومین کشور جهان پس از پاکستان تبدیل میکند که سفارش هواپیمای J-10C چینی میدهد (اگرچه دیدهبان نظامی میگوید گزارشهای تایید نشدهای وجود دارد مبنی بر اینکه سودان نیز ممکن است این هواپیما را قبل از شروع جنگ داخلی سفارش داده باشد). جنگنده J-10C پاسخ چین به F-16 است.
مصر نیروی هوایی بزرگی دارد، اما F-16 جنگنده های قدیمی این کشور به زودی بازنشسته خواهند شد. گزارش هایی مبنی بر پیشنهاد ایالات متحده برای ارتقای هواپیماها یا فروش انواع جدید F-16 به مصر وجود دارد. دیدهبان نظامی میگوید: «گفته میشود که J-10C از قابلیتهای رزمی برتری نسبت به F-16 ارتقا یافته برخوردار است در حالی که هزینههای مشابهی نیز دارد.»
یک جت چینی J-10 هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی هوایی مصر پرواز کرد و با هواپیماهای ترابری Y-20 بر فراز اهرام مصر یک نمایش هوایی اجرا کرد.
ویژگی های جنگنده چینی J-10
صنعت هواپیماسازی چنگدو جنگنده J-10 (Jian 10 یا Fighter 10) را به عنوان اولین جنگنده چند منظوره تولید شده در چین توسعه داد. Mighty Dragon نام مستعار هواپیمای J-10 در غرب است و نام Firebird در ناتو برای آن استفاده می شود.
در سال 2007، چین برنامه J-10 را رسما معرفی کرد. وجود J-10 در ابتدا در سال 1994 اعلام شد، اما این برنامه به طور رسمی در سال 1994 آغاز شد و هواپیمای تک سرنشین بومی چین برای اولین بار در سال 1998 پرواز کرد. در سال 2003، مدل دو سرنشینه آن برای اولین بار پرواز کرد.
طبق گزارش ها، J-10 در سال 2005 وارد خدمت شد و در حال حاضر توسط حداقل دو واحد از نیروی هوایی چین در نسخه های تک و دو سرنشینه استفاده می شود. نیروی هوایی چین اولین هواپیمای بومی نسل چهارم J-10 را در آوریل 2010 معرفی کرد.
در سال 2016، نسخه J-10B، نسخه ارتقا یافته J-10، اولین عرضه عمومی خود را داشت. این نسخه دارای سیستم راداری AESA و قابلیت سوخت گیری در هوا می باشد. علاوه بر این، این جنگنده دارای فناوری کنترل بردار رانش و آنتن دماغه بلندتر است. در آوریل 2018، نیروی هوایی چین آخرین نسخه J-10، J-10C را دریافت کرد.
جنگنده های J-10c جزو هواپیماهای نسل 4.5 در نظر گرفته می شوند و شبیه به نسخه ارتقا یافته F-16 آمریکا تولید شده توسط لاکهید مارتین هستند.
انتظار می رود J-10ce، نسخه صادراتی J-10c، برخی از تهدیدات هند برای پاکستان را خنثی کند و چالش جدیدی را برای نیروی هوایی هند ایجاد کند. جنگنده J-10 چینی مانند F-16 دارای یک بدنه بسیار چابک و از نظر آیرودینامیکی ناپایدار است که توسط یک کامپیوتر در سیستم کنترل پرواز خود تثبیت می شود.
اعتقاد بر این است که مدل J-10c دارای قابلیت هایی مشابه جنگنده های نسل 4.5 است که تا حدودی شبیه به جنگنده هندی رافال است. مهم ترین پیشرفت آن، گنجاندن رادار AESA است که بهترین استاندارد کنونی در جنگ هوایی با وضوح بالاتر و مقاومت در برابر پارازیت است.
J-10c از مواد کامپوزیتی برای استحکام بالا و وزن کم ساخته شده است. تسلیحات داخلی آن شامل یک توپ دو لول Gryazev-Shipunov GSh-23 است که در زیر ورودی هوا و سایر سلاح ها و تجهیزات خارجی در یازده نقطه اتصال که شش هزار کیلوگرم موشک یا بمب، مخازن پرتاب حاوی سوخت یا تجهیزات دیگر است، نصب شده است. نصب شده، مانند غلاف های اویونیک.
یک نگرانی جدید ژئوپلیتیک برای ایالات متحده
اگر معامله خرید این هواپیمای چینی انجام شود، کار بزرگی خواهد بود. قراردادهای جنگنده بسیار پیچیده است. این قراردادها معمولاً روابط نزدیکتری بین بخشهایی از ارتش و صنایع کشورهای مربوطه در طول چندین دهه (برای قطعات یدکی، آموزش، تعمیر و نگهداری و موارد مشابه) برقرار میکنند. بنا بر گزارش ها، امارات متحده عربی نیز پس از ناکامی در خرید F-35، در حال بررسی خرید جت های چینی است.
قبل از انتخاب خاویر میل به عنوان رئیس جمهور آرژانتین، گزارش هایی مبنی بر خرید هواپیماهای چینی توسط آرژانتین منتشر شد. با این حال، مایلی از پیمان بریکس آرژانتین خارج شد، آرمان غربی تری را برای کشورش پذیرفت و به جای جت های جنگنده چینی، اف-16 دانمارکی بازنشسته خریداری کرد (به نظر می رسد بریتانیایی ها بالاخره وتوی خود را علیه آرژانتین لغو کردند).