فناوری و تکنولوژی

(تصاویر) مقایسه جنگنده‌های چند منظوره نسل چهارم JAS ۳۹ Gripen و F-۱۶ Fighting Falcon

خرید فالوور از سایت اینبو

F-16 فایتینگ فالکون یکی از موفق ترین جنگنده های نسل چهارمی است که تاکنون ساخته شده است. اگرچه این هواپیما از Saab JAS 39 Gripen قدیمی تر است (اولین بار در سال 1974 پرواز کرد، در حالی که Gripen در سال 1988 پرواز کرد)، به طور مداوم به روز می شود.

به گفته روزیاتو، نسخه جدید F-16 Block 70/72 حتی از نظر ظاهری به سختی شبیه به اولین فالکون ها است. گریپن E سوئدی نقش خود را به عنوان یک هواپیمای جنگی بسیار موثر ایفا می کند و مرتباً با F-16، Eurofighter Typhoon و Mirage مقایسه می شود.

مقایسه جنگنده های چند منظوره نسل چهارم JAS 39 Gripen و F-16 Fighting Falcon

ساب گریپن: فایتینگ شاهین سوئدی

Saab Gripen E و F-16 Block 70/72 هواپیماهای فوق العاده ای هستند. هر دو جنگنده نسل 4.5 هستند که با طیف گسترده ای از تسلیحات هوایی استاندارد ناتو سازگار شده اند. هر دو جنگنده مدرن، کوچک، تک موتوره و چند منظوره هستند که قادر به انجام ماموریت های مختلف هستند (گریپن به قابلیت های جنگ الکترونیک قدرتمند نیز مجهز است).

گریپن اولین بار در سال 1996 وارد خدمت شد و برای پاسخگویی به نیاز سوئد به یک جنگنده چند منظوره سبک، بسیار قابل مانور، آسان برای نگهداری و مقرون به صرفه طراحی شد. به طور کلی، گریپن به اندازه F-16 Block 70/72 بزرگ یا قدرتمند نیست، اما برخی از قابلیت های پنهان در آستین های خود دارد که آن را برای خریداران جذاب می کند. بر اساس گزارش کیف پست، این هواپیما نسبت به F-16 پیچیدگی کمتری دارد و نسبت به همتای آمریکایی خود ارزان تر و راحت تر نگهداری می شود.

در حالی که اکثر جنگنده ها حداقل چند قطعه خارجی دارند، گریپن مملو از قطعات خارجی ساخته شده در بسیاری از کشورهای غربی است. بیشتر قطعات این جنگنده ساخت انگلستان بود. این جنگنده سوئدی از موتور جت توربوفن Reaktionsmotor 12 ساخت شرکت ساب بهره می برد. با این حال، نسخه ای از موتور جنرال الکتریک F404 است که تحت لیسانس در سوئد تولید می شود. بنابراین برخی ممکن است بگویند گریپن سوئد چندان سوئدی نیست.

مقایسه جنگنده های چند منظوره نسل چهارم JAS 39 Gripen و F-16 Fighting Falcon

برای جنگ های مختلف طراحی شده است

برای حدود 250 سال سوئد یک کشور بی طرف بود (که در سال 2024 با پیوستن به ناتو تغییر کرد). این امر سوئد را مجبور می کند تا استراتژی نظامی مستقل تری را دنبال کند و گریپن بخش مرکزی این استراتژی است.

سوئد جنگی را پیش‌بینی می‌کند که در آن باید نیروی هوایی خود را گسترش دهد، بنابراین گریپن به عنوان یک ماشین سخت و ناهموار طراحی شده است که می‌تواند در باندها و بزرگراه‌های ناآماده بلند شود و فرود بیاید. این امر باعث شد که هواپیما برای کشورهایی که ضعیف تر از دشمن هستند (مانند جنگ اوکراین با روسیه) راحت تر پنهان شود و در زمین بقای بیشتری داشته باشد.

به طور خلاصه، گریپن برای جنگی بسیار متفاوت از جنگی که نیروی هوایی ایالات متحده می بیند طراحی شده است. در مقابل، ایالات متحده توانست هواپیمای خود را با این فرض طراحی کند که در هر جنگی برتری هوایی یا تسلط هوایی خواهد داشت. بنابراین، فرض نیروی هوایی آمریکا این است که بتواند هواپیماهای خود را از باندهای آماده و استاندارد با پشتیبانی کامل لجستیکی به پرواز درآورد.

مقایسه جنگنده های چند منظوره نسل چهارم JAS 39 Gripen و F-16 Fighting Falcon

همانطور که ساب می گوید، Gripen E از ابتدا برای تعمیر و نگهداری آسان طراحی شده است که نسبت به رقبای خود مقرون به صرفه تر است. این جنگنده می تواند در شرایط بد جوی غیر فعال باشد و از جاده های بد و ناآماده بلند شود.

ساب همچنین می گوید که جنگنده کمتر از 20 دقیقه طول می کشد تا برای پرواز آماده شود و فقط تعداد محدودی خدمه و تجهیزات زمینی برای سوخت گیری و مسلح شدن مجدد برای ماموریت هوا به هوای بعدی مورد نیاز است. Gripen E طوری طراحی شده است که نیاز به تعمیر و نگهداری آسان دارد، بنابراین می توانید به سرعت به مبارزه بازگردید.

مقایسه جنگنده های چند منظوره نسل چهارم JAS 39 Gripen و F-16 Fighting Falcon

مزایای تعداد خودروهای تولید شده

خرید هواپیماهای جنگنده یک تجارت بسیار پیچیده است. این معامله مانند نوعی ازدواج با کشوری است که این هواپیماها را تامین می کند. اکثر کشورها قادر به استفاده کاملا مستقل از آنها نیستند و به کمک مداوم یا حداقل یک دوره انتقال طولانی برای آموزش خلبانان و نگهبانان نیاز دارند.

مقایسه جنگنده های چند منظوره نسل چهارم JAS 39 Gripen و F-16 Fighting Falcon

F-16 برای مدت طولانی توسط بسیاری از نیروهای هوایی جهان مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری از این نیروهای هوایی قبلاً بازنشسته شده اند یا در حال بازنشستگی جت ها هستند. این بدان معناست که مقدار زیادی دانش، تجربه تعمیر و نگهداری، قطعات یدکی و سایر زیرساخت ها برای پشتیبانی از این هواپیماها وجود دارد. اگرچه تعدادی از کشورها در حال خرید گریپن هستند، سطح پشتیبانی زیرساختی موجود احتمالا هرگز قابل رقابت با فالکون نخواهد بود.

نیروی هوایی برزیل حدود 40 فروند ساب گریپون سفارش داده (و دریافت می کند) و انتظار می رود 36 فروند دیگر نیز سفارش دهد. با این حال، طبق گزارش ها، برزیل قصد دارد F-16 های دست دوم را نیز سفارش دهد. این جنگنده ها بسیار ارزان تر از گریپن های جدید خواهند بود و احتمالا زودتر تحویل داده می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا