فناوری و تکنولوژی

(تصاویر) چرا جت‌های جنگنده روسی دیگر جذابیتی برای خریداران ندارند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

روسیه مدت‌هاست که به‌خاطر جت‌های جنگنده‌اش که اغلب خام‌تر و ارزان‌تر از همتایان غربی خود در نظر گرفته می‌شوند، شناخته شده است.

به گزارش روزیاتو، روسیه صنعت هوانوردی نظامی بزرگی را از اتحاد جماهیر شوروی به ارث برده است و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همچنان یکی از دو صادرکننده اصلی هواپیماهای جنگی است. جنگنده پرچمدار روسیه از خانواده سوخو سو-27 فلانکر (شامل نسخه های سوخو-30، سو-34 و سو-35) است.

در حالی که تحریم ها نقش زیادی در کاهش تولید هواپیماهای روسیه ایفا کرده است، اما تنها بخشی از داستان کاهش صادرات جت های جنگنده روسیه است.

یک طوفان کامل

در سال های اخیر صادرات هواپیماهای روسیه کاهش یافته است. در حالی که جنگ در اوکراین و تحریم های غرب بدون شک اوضاع را برای روسیه در این زمینه بدتر کرده است، همه چیز قبل از سال 2022 آغاز شد.

در سال های اخیر تقریباً هیچ سفارش جدیدی برای جت های جنگنده روسی وجود نداشته است. بر روی کاغذ، برخی از کشورها مانند هند هواپیماهای روسی خریداری کرده اند. با این حال، اگر کمی عمیق‌تر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این هواپیماهای روسی با مجوز تولید شده‌اند و طبق یک قرارداد قدیمی در هند ساخته شده‌اند. میانمار در سال 2023 تعدادی Su-30 دریافت کرد، اما آنها همچنین یک سفارش قدیمی از سال 2018 بودند. برخی کشورها نیز در چند سال گذشته سفارشات خود را برای هواپیماهای روسی لغو کرده اند.

روسیه در مورد صادرات جت های جنگنده خود با طوفانی کامل روبرو است. برخی از این عوامل عبارتند از:

قبل از سال 2022، تحریم های آمریکا بر صادرات دفاعی روسیه

تحریم های غرب پس از حمله به اوکراین در سال 2022

بلوغ جنگجویان بومی در چین و هند

آسیب بالقوه به جت های جنگنده روسی ناشی از عملکرد ضعیف در اوکراین

کمبود جنگنده های نسل جدید

روسیه احتمالاً نیازهای تولیدی خود در زمان جنگ را در اولویت قرار می دهد

روسیه سال هاست که موفق شده است Su-27 Flanker را مدرن کرده و آن را به عنوان جایگزینی برای هواپیماهای غربی (مانند F-16) معرفی کند. با این حال، یک هواپیما را فقط می توان چندین بار ارتقا داد، قبل از اینکه جذابیت خود را از دست بدهد. در این مدت، ایالات متحده جنگنده کاملاً جدید نسل پنجم F-35 را برای صادرات توسعه داد (و همچنین F-16 محبوب را ارتقا داد). روسیه از این موضوع آگاه است و در تلاش برای توسعه هواپیماهای جایگزین است. با این حال، Su-57 Felon در بهترین حالت یک شرکت هواپیمایی مبهم است (و هند از پروژه مشترک خارج شد)، در حالی که Su-75 “Checkmate” بیشتر به عنوان یک ترفند بازاریابی تلقی می شود تا یک جت واقعی در حال توسعه. برخی ادعاها درباره نسل ششم جنگنده جدید پروژه MiG-41 روسی حدس و گمان هایی است که وارد حوزه داستانی شده است.

چرا جنگنده های روسی دیگر برای خریداران خارجی جذابیتی ندارند؟

از دست دادن دو بازار بزرگ

از لحاظ تاریخی، چین و هند واردکنندگان اصلی جت های جنگنده روسیه بوده اند. اما اکنون این کشورها جنگنده های خود را توسعه داده اند یا به دنبال تنوع بخشیدن به ناوگان هوایی خود هستند. به عنوان مثال، چینی ها اکنون در حال ساخت جنگنده J-20 Mighty Dragon (که از هواپیماهای روسی پیشرفته تر است) هستند. هند صنعت هوافضای خود را دارد و رافال فرانسوی را می خرد. فرانسه یکی از کشورهایی است که از کشورهایی که به طور سنتی هواپیماهای روسی را خریداری کرده اند، سفارش می گیرد (هم اکنون فرانسه پس از دریافت این سفارش ها، تولید جنگنده های رافال خود را افزایش داده است).

چرا جنگنده های روسی دیگر برای خریداران خارجی جذابیتی ندارند؟

برای بدتر شدن اوضاع برای روسیه، چین و هند در تلاش هستند تا وابستگی خود را به موتورهای جت روسی کاهش دهند. به نظر می رسد چینی ها قبلاً موتور بومی خود را برای J-20 ساخته اند (موتورهای Emei Woshan-15 (武扇-15 یا WS-15) شرکت شیان)، در حالی که هند به تلاش طولانی خود برای توسعه یک هواپیمای بومی ادامه می دهد. اگر این روند ادامه یابد (و هواپیماهای چینی سریعتر از روسیه به توسعه خود ادامه دهند)، ضرر چین به عنوان مقصد صادراتی ممکن است دائمی شود. هند همچنین ممکن است برای همیشه از خرید هواپیماهای روسی خارج شود (اگرچه هنوز Su-30MKI را تحت لیسانس در خاک خود تولید می کند).

چرا جنگنده های روسی دیگر برای خریداران خارجی جذابیتی ندارند؟

تحریم های تحریمی

وبلاگ دیفنس ادعا می‌کند که «دولت‌های مصر، الجزایر و اندونزی خرید احتمالی جنگنده‌های پیشرفته سوخو ۳۵ روسی را در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه که هدف قرار دادن نفت، دفاع، کالاهای با کاربرد دوگانه و فناوری حساس است، بررسی می‌کنند. با این حال، آنچه قابل توجه است این است که این مقاله در ژانویه 2022 – یک ماه قبل از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین و تحریم های مرتبط با آن، نوشته شده است. ایالات متحده سال ها (با موفقیت) تلاش کرده است تا صادرات تسلیحات روسیه را تحریم کند و کشورهای ثالث را از خرید هواپیماهای روسی (و سایر تجهیزات) منصرف کند.

چرا جنگنده های روسی دیگر برای خریداران خارجی جذابیتی ندارند؟

چند سال پیش، مصر قرارداد خرید 30 فروند جنگنده روسی سوخو-35 را به حالت تعلیق درآورد. ایران اکنون در حال مذاکره برای خرید هواپیماهای جنگنده از روسیه به مقصد مصر است. این امر ایران را شاید تنها کشوری در جهان (خارج از حوزه نفوذ روسیه مانند قزاقستان و بلاروس) می کند که خواهان خرید جنگنده های جدید روسی است. ایران نیز یک مورد خاص است زیرا در حال حاضر به شدت تحریم شده است و عملا هیچ گزینه دیگری برای خرید یک جت جنگنده مدرن ندارد. موضع الجزایر در مورد خرید هواپیماهای روسی تا حدودی مبهم است.

چرا جنگنده های روسی دیگر برای خریداران خارجی جذابیتی ندارند؟

وقتی صحبت از دفاع به میان می آید، ریسک بالاست. کشورهایی که امروز به روسیه تسلیحات نظامی سفارش می‌دهند می‌دانند که مشمول تحریم‌های غرب خواهند شد، علاوه بر این که هواپیماهایی که دریافت می‌کنند احتمالاً با قطعات تحریم‌شده غربی بارگیری می‌شوند (روسیه به ساخت خانواده سوخو سو با آمریکایی‌ها معروف است. فن آوری فعال باقی می ماند).

با توجه به اینکه روسیه در حال جنگ با اوکراین است، مشخص نیست که این کشور چه زمانی می‌تواند سفارش‌های بالقوه را تحویل دهد یا اصلاً می‌تواند سفارشات احتمالی را تحویل دهد. به گزارش نشنال اینترست، روسیه اعلام کرده است که تحویل سامانه پدافند هوایی اس-400 به هند را به تاخیر می اندازد. روسیه احتمالاً نیازهای زمان جنگ خود را در اولویت قرار می دهد، بنابراین هر اس-400 ساخته شده برای هند می تواند توسط روسیه استفاده شود و روسیه را به یک شریک دفاعی غیرجذاب تبدیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا