راز ساخت اهرام مصر سرانجام فاش شد!
این جاده عظیم که به صدها متر عرض دارد، به مدت طولانی خشک شده است اما در گذشته می توانست برای حمل و نقل حجم بزرگی از مواد و جابجایی کارگران به ساخت بناهای مهم مانند اهرام استفاده شود.
با توجه به گفته محققان، خوشهبندی اهرام در حاشیه غربی دشت سیلابی نیل نماینده یک منطقه است که احتمالا در گذشته از یک جریان آبی بزرگ بهرهبرداری میکرده است. این منطقه قادر به پشتیبانی از پروژههای ساختمانی بزرگ بوده است. این آبگردان، که طبق زبان عربی به آن شاخه اهرمات (شاخه هرم) گفته میشود، در نزدیکی ۳۸ هرم مختلف قرار دارد.
دکتر ایمان غنیم درباره تاریخچه یک منطقه خاص صحبت میکند که به نظر میرسد در گذشته به پارک هرمهایی تبدیل شده است. او معتقد است که وجود هرمهای گوناگون در این منطقه نشان میدهد که در گذشته این منطقه برخی منابع آبی بوده است که حمل و نقل سنگها و کارگران به این منطقه را آسان کرده است. همچنین، او بر این باور است که در این منطقه یک آبراه بزرگ مانند یک بزرگراه وجود داشته که مصریان باستان از آن استفاده میکردهاند، اما هنوز مکان دقیق این آبراه نامعلوم است. پس از بررسی هرمها و موقعیت آنها، ایشان میخواهد فاصله آبراه تا هرمها را و شعبه رودخانه نیل را بررسی کند.
پاسخ به ابهامات با تصاویر ماهوارهای
برای ارائه پاسخ به این سوالات، غنیم با استفاده از دادههای ماهوارهای رادار، دره نیل را از فضا مورد بررسی قرار داد. با استفاده از قدرت نفوذ امواج رادار در زمین، تصاویر حاصل شده، دسترسی خوبی به اطلاعات مهم و ناشناخته زیر سطح زمین داشتند. در نتیجه، وجود بستر خشک شده یک رودخانه، که از میان بیابانها و زمینهای کشاورزی در محدودهای ۱۰۰ کیلومتری عبور میکرد، به طور واضح مشاهده شد.
غنیم به مادرزادی افزود: “می توانست طولی بسیار طولانی داشته باشد و در برخی نقاط بسیار پهن بوده است، حتی در بعضی جاها به عرض نیم کیلومتر نیز میرسید. این همان اندازهی عرض رودخانه نیل امروزی است. پس، میتوان گفت آبراه نیل یک شاخهی اصلی بوده است.”
با توجه به داده ها، تحلیل و ارزیابی آنها نشان می دهد که این ایده یک فرصت عالی برای کسب و کار است. این نتایج نشان می دهد که با توجه به ارزش و اهمیت این پروژه، بهبود زمینه کسب و کار و افزایش سودآوری می توان به راحتی دست پیدا کرد. با توسعه استراتژی های مناسب و استفاده از منابع بهینه، می توان به ایجاد ارزش بیشتر و رقابت پذیری برای کسب و کار دست یافت.
با فراسوی آبگذریها، این آبراه طی یک مسیر دراز که از فیوم تا جیزه ادامه داشت و از بین ۳۸ سایت مختلف عبور میکرد، یعنی توسط محققان شاخههایی به نام اهرمات یا شاخههای هرم در زبان عربی نامگذاری شده است. در حال حاضر، اعضای این تیم تحقیقاتی قصد دارند تا هستههای خاک بستر این رودخانه را تجزیه و تحلیل کنند و در نتیجه مشخص شود که آیا این آبراه در دوران قدیم و میانه پادشاهان (۳۷۰۰ تا ۴۷۰۰ سال پیش) — زمانی که اهرام مصر ساخته شده بودند — فعال بوده است یا خیر.
بندرهای باستانی در حاشیه آبراه
بدون تائید این گزاره، نمیتوان به نتیجهگیری قطعی رسید. با این حال، شواهد و قراین متعددی وجود دارند که نشان میدهند که در ساخت و ساز این بناهای تاریخی، این شاخه نقش مهمی داشته است. غنیم در ادامه توضیح میدهد: «بیشتر این اهرام در گذشته دارای یک گذرگاه بودهاند که عموما به معبد دره، به عنوان یک بندر باستانی ختم میشده است.»
او ادامه داد: “به این توجه کردیم که بیشترین تعداد معابد دره در نزدیکی سواحل شاخههای آبی قرار داشتهاند.” او بیان کرد که کاوش در این شاخههای نیل باستانی، علاوه بر ارائه بینش جدید درباره ساخت اهرامهای مصر، میتواند با کمک به شناسایی مناطق ناشناخته دیگر، به باستانشناسان در کشف اسرار باستان مصر کمک کند.
غنیم در ادامه به ما اطلاع داد: “من مشاهده کردم که در طول زمان، راه آب اصلی رودخانه نیل تغییر کرده است و در برخی مکانها به سمت شرق و در برخی دیگر به سمت غرب جریان مییابد. این پدیده رایجی است که همیشه در رودخانهها رخ میدهد. با زدودن شاخههای همراه با آن، شهرهای باستانی مصر نیز از بین رفتهاند و ما در حقیقت دقیقاً نمیتوانیم مکان دقیق آنها را پیدا کنیم.”
اما با پیگیری و بررسی آبراههای قدیمی، پژوهشگران فرصت بیشتری برای کشف سکونتگاههای باستانی خواهند داشت. این کشفها به کمک ما در درک بهتری از تاریخ و میراث مصریان خواهد بود.
این تحقیق در اوایل سال جاری در سیزدهمین کنگره بینالمللی مصرشناسان ارائه شده است.