فناوری و تکنولوژی

رنگ جدیدی که داخل و بیرون خودرو را خنک می‌کند

خرید فالوور از سایت اینبو

خودروساز ژاپنی نیسان رنگ جدیدی را برای خنک نگه داشتن خودروها در گرمای گرم تابستان طراحی و آزمایش کرده است.

به گزارش سرگرمی روز، فناوری این رنگ جدید با خنک کردن فضای داخلی خودرو و کاهش وابستگی به سیستم تهویه مطبوع با گرمای تابستان مقابله می کند.

نیسان برای توسعه این رنگ جدید با کارشناسان فناوری خنک کننده Radi-Cool همکاری کرد.

رنگ جدید در طول آزمایش دمای بیرونی را 22 درجه فارنهایت (12 درجه سانتیگراد) و دمای داخلی را تا 9 درجه فارنهایت (5 درجه سانتیگراد) کاهش داد.

سوسومو میورا، مدیر توسعه رنگ و مدیر ارشد و کارشناس مواد پیشرفته و مرکز تحقیقات در شرکت نیسان گفت: رویای من این است که خودروهای خنک‌تری بدون مصرف انرژی ایجاد کنم. این امر به ویژه در عصر وسایل نقلیه الکتریکی که بارهای تهویه مطبوع تابستانی می تواند تأثیر قابل توجهی بر وضعیت شارژ این نوع وسایل نقلیه داشته باشد بسیار مهم است.

رنگ آمیخته با متا مواد

با افزایش دمای بیرون، اتومبیل ها و وسایل نقلیه به طور فزاینده ای در معرض گرمای بیش از حد قرار می گیرند.

اگرچه رنگ خنک تابشی معمولاً برای ساختمان ها استفاده می شود، بافت ضخیم و پوشش گچی آن آن را برای وسایل نقلیه نامناسب می کند. از این رو نیسان برای غلبه بر این محدودیت ها تصمیم گرفت نسخه ای خودرویی با پوشش شفاف و اسپری به این رنگ تولید کند.

این رنگ جدید خودرو حاوی “متاماد” است که مواد مصنوعی مهندسی شده با خواص بازتابی منحصر به فرد هستند. این رنگ جدید از دو ذره واکنش پذیر به نور تشکیل شده است که به روشی منحصر به فرد به نور واکنش نشان می دهند.

ذره ای در این رنگ، اشعه های مولد حرارت خورشید را منحرف می کند و رنگ را خنک تر نگه می دارد. اما نوآوری واقعی در ذره دوم نهفته است، که امواج الکترومغناطیسی ایجاد می کند که با نور خورشید مقابله می کند و انرژی گرمایی را از ماشین منحرف می کند.

ذرات موجود در این رنگ سرد نیسان با هم کار می کنند تا از نفوذ گرما به سطوح بیرونی خودرو جلوگیری کنند.

تست رنگ سرد نیسان

نیسان در نوامبر 2023 آزمایش فناوری رنگ جدید خود را بر روی یک خودروی خدماتی در فرودگاه هوندا در توکیو آغاز کرد. محیط فرودگاه شرایط ایده آلی را برای آزمایش عملکرد این رنگ در گرمای شدید فراهم کرد.

این رنگ سرد در آزمایش های اولیه بهتر از رنگ سنتی عمل می کند و دمای سطح بیرونی را تا 12 درجه سانتی گراد و دمای داخلی را تا 5 درجه سانتی گراد کاهش می دهد.

محققان در بیانیه ای اعلام کردند که اثر خنک کنندگی این رنگ به ویژه زمانی که خودرو برای مدت طولانی در زیر نور خورشید پارک می شود، قابل توجه است. یک ماشین خنک تر نه تنها خوشایندتر است، بلکه به زمان کمتری برای کارکرد کولر ماشین نیاز دارد که باعث کاهش مصرف برق برای خودروهای برقی و مصرف بنزین برای خودروهای سنتی می شود.

این به معنای فشار کمتری بر سیستم تهویه مطبوع و خنک کننده خودرو است که در نتیجه راندمان سوخت بهبود یافته و هندلینگ نرم تر می شود. این امر به ویژه برای وسایل نقلیه الکتریکی مهم است، زیرا تهویه مطبوع می تواند به طور قابل توجهی بر عمر باتری تأثیر بگذارد.

این رنگ جدید مقاومت در برابر نمک، خرد شدن، پوسته شدن، خراشیدگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را نشان می دهد. این تیم همچنین در حال بررسی فرمول‌های نازک‌تر با حفظ خواص خنک‌کنندگی رنگ هستند.

در حالی که این رنگ هنوز در حال توسعه است، تیم امیدوار است که در نهایت آن را در رنگ‌های مختلف برای مشتریانی که خواهان این ویژگی هستند، عرضه کند.

وسایل نقلیه تجاری مانند کامیون‌ها، کامیون‌ها و آمبولانس‌ها به ویژه برای این فناوری مناسب هستند، زیرا این وسایل نقلیه زمان قابل توجهی را در خارج از منزل می‌گذرانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا