فناوری و تکنولوژی

شرکت Open AI روزنامه نگاری را به پیشنهادی تبدیل می‌کند که نمی‌توان آن را رد کرد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

بعد- معاملات محتوا بین شرکت‌های هوش مصنوعی و ناشران پیشرو به سرعت در حال پیشرفت است. در آخرین مورد، اعلام شد که شرکت Open AI با شرکت خبری روپرت مرداک به توافق رسیده است، معامله ای که ارزش آن در طول پنج سال حدود 250 میلیون دلار گزارش شده است.

به گزارش سرگرمی روز به نقل از بلومبرگ، رابرت تامسن، مدیر اجرایی News Corp، شرکت مادر شرکت رسانه‌ای چندملیتی مستقر در نیویورک که توسط مرداک اداره می‌شود، گفت: «این قرارداد تأیید می‌کند که در روزنامه‌نگاری ممتاز امتیاز وجود دارد».

شرایط تسویه حساب فاش نشده است، اما با فرض اینکه وال استریت ژورنال گزارش نادرستی از مالک آن ارائه نکرده است، رقم 250 میلیون دلاری شامل «غرامت پولی و اعتبار برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی باز» است. این آخرین مورد از موج مشارکت های اعلام شده در هفته های اخیر است. فایننشال تایمز ماه گذشته قراردادی را با Open AI امضا کرد. دیگر معاملات Open AI شامل قرارداد با رسانه ها و نشریاتی مانند Associated Press، Axel Springer و Le Monde است. پس از اینکه اسکارلت جوهانسون، بازیگر آمریکایی، تصمیم خود را برای شکایت از هوش مصنوعی Open به دلیل ایجاد و استفاده از صدایی مشابه او اعلام کرد، معاملات اخیر با رسانه ها و مطبوعات به کمک سام آلتمن، مدیر عامل هوش مصنوعی Open AI نشان می دهد که دهد به اخبار و روزنامه نگاری اهمیت می دهد، همانطور که خودش گفت: ما در حال ایجاد پایه‌ای برای آینده‌ای هستیم که در آن هوش مصنوعی استانداردهای روزنامه‌نگاری در سطح جهانی را عمیقاً مورد احترام، ترویج و پشتیبانی می‌کند.”

با این وجود، نظرات افرادی مانند رئیس جمهور لوموند می تواند مهم تر و برجسته تر از نظرات دیگر باشد. به عنوان یکی از ذینفعان اخیر معامله آلتمن، احتمالاً انتظار دارید که او دیدگاه مشابهی را با همکارانش در News Corp بیان کند، اما اشتباه می کنید. او در مصاحبه ای گفت: بدون توافق، Open AI از محتوای ما به روشی کم و بیش سخت و کم و بیش مخفی و بدون هیچ سودی برای ما استفاده خواهد کرد. دریفوس درست می گوید. در واقع، بسیار محتمل است که Open AI مدت‌ها پیش محتوایی را که اکنون برای «دسترسی» می‌پردازد، به عنوان بخشی از مجموعه عظیم اطلاعات خود در حوزه عمومی به دست آورده باشد. از این نظر، این معاملات را باید توافقاتی در نظر گرفت که شامل این شرط است که ناشران، از مطبوعات گرفته تا رسانه ها، هوش مصنوعی باز را به دادگاه نکشند. همانطور که نیویورک تایمز قبلا انجام داد.

ما باید با واقعیت جدید روبرو شویم، هیچ راه گریزی از هوش مصنوعی وجود ندارد. البته، Open AI می‌گوید که در حال ساخت ابزاری است تا به ناشران کمک کند آنچه را که می‌خواهند از مدل‌های آموزشی Open AI حذف کنند، گزارش دهند، اما این ابزار حداقل تا سال 2025 آماده نخواهد بود. البته، Open AI تنها یکی از چندین شرکت تولیدکننده است. مدل های زبان بزرگ چنین قراردادهایی فاسد به نظر می رسند زیرا فاقد شفافیت و بررسی اخلاقی کافی هستند.

هر کسی که برای رکن چهارم دموکراسی، یعنی رسانه ها ارزش قائل است، نباید چشم انداز طراحی شده توسط شرکت های هوش مصنوعی را بپذیرد.. شاید بزرگترین مشکل درازمدت این باشد: نمی توان تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نشریات در آینده هوش مصنوعی مستحق برخورد ترجیحی هستند و کدام نه، به افرادی مانند آلتمن یا هر فرد یا شرکت دیگری واگذار کرد. شرکت او نه تخصص دارد و نه حق تصمیم گیری در این مورد.

اگر هوش مصنوعی واقعاً یک مرکز دانش است، باید از منابعی که آن را ارائه می‌کند محافظت شود، و این موضوع تنها نباید غول‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای را درگیر کند، زیرا هوش مصنوعی Open می‌ترسد که ممکن است از شرکت شکایت کند. در این راستا باید نظام عادلانه تری ایجاد شود که مورد حمایت قانون نیز باشد. معاملات محرمانه با بزرگترین یا تأثیرگذارترین رسانه های خبری جایگزینی برای سیاست عمومی نیست. ایجاد یک پلتفرم متمرکز که توسط ائتلافی از ناشران کنترل می شود می تواند یک راه حل باشد. می‌تواند محتوا را از هر ناشر انتخابی جمع‌آوری کند و آن را به‌صورت آنی و به‌صورت پویا به شرکت‌های هوش مصنوعی در ازای هزینه‌ای بر اساس استفاده یا برخی معیارهای مورد توافق دیگر ارائه کند.

آسوشیتدپرس 178 ساله می تواند الهام بخش باشد. آسوشیتدپرس یک سرویس غیرانتفاعی غیرانتفاعی را راه‌اندازی کرده است تا یک چالش فناوری روز را حل کند: دریافت سریع‌تر اخبار در مورد جنگ مکزیک و آمریکا به خوانندگان شمال. مشکلات امروزی بسیار پیچیده‌تر هستند، اما راه‌حل می‌تواند با یک اصل شروع شود که امروز مانند سال 1846 صادق است: کسانی که محتوا تولید می‌کنند باید آن را کنترل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا