مقایسه جنگندههای چندمنظوره اف-۳۵ لایتنینگ ۲ و رافال داسو؛ کدام بهتر است؟
بله، خوانندگان عزیز، اینجا دوباره با یک مسابقه کاغذی دیگر بین نسل پنجم جنگنده رادارگریز F-35 Lightning II لاکهید مارتین و یک طراحی هواپیمای رقیب هستیم.
به گزارش روزیاتو، بسیاری از هواپیماها را با F-35 Lightning 2 مقایسه کرده ایم و این بار می خواهیم این جنگنده پیشرفته آمریکایی را با جنگنده فرانسوی رافال تولید شده توسط داسو مقایسه کنیم.
مقایسه مستقیم عملکرد Lightning II و Rafale
ابتدا، کارها را با مقایسه ساده دو جنگنده بر اساس ویژگی ها و تجهیزات آنها شروع می کنیم:
رافال
بنابراین، تنها بر اساس جدول بالا، به نظر می رسد که رافال فرانسوی تقریباً در همه رده ها نسبت به همتای آمریکایی خود برتری دارد. سرعت، برد، سقف و سرعت صعود همه به نفع پرنده جنگی فرانسوی است. رافال دو موتور دارد، به این معنی که اگر یکی از موتورها خاموش شود (از کار بیفتد)، حداقل یک موتور یدکی وجود دارد که خلبان می تواند از آن برای بازگشت ایمن به پایگاه استفاده کند، در حالی که تک موتور در F-35 به این معنی است که در در صورت خرابی موتور، تنها گزینه برای برخورد صاعقه، ساختار SOL (سیستم فرود کوتاه) خواهد بود.
آخرین اما نه کماهمیت، رافال یک پروژه مقرونبهصرفه و بیصدا در این زمینه است، برخلاف هزینههای توسعه و تولید سرفصل F-35.
بنابراین، با وجود همه هیاهوهایی که پیرامون Lightning II وجود دارد، به نظر می رسد رافال در مقایسه رودررو برنده است. اما آیا اینطور است؟
F-35 Lightning 2
به قول لی کورسو، مجری و مفسر کالج افسانه ای ESPN GameDay، “خیلی سریع نیست، رفیق!”
از یک سو، با وجود عملکرد چشمگیر رافال، این جنگنده همچنان یک جنگنده نسل 4.5 است. اگرچه سطح مقطع راداری (RCS) به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما همچنان دارای RCS بالاتر و بزرگتری نسبت به جنگنده نسل پنجم F-35 است. همچنین یکی از مزیت های F-35 قابلیت مخفی شدن آن است. توانایی فرار از شناسایی توسط رادارهای دشمن، اعم از رادارهای زمینی و هواپیماهای دشمن را نمی توان دست کم گرفت. با توجه به اینکه چین و روسیه جنگنده های رادارگریز خود را توسعه می دهند، نیروهای هوایی متحدان ایالات متحده در اقیانوس اطلس، هند و اقیانوس آرام نمی توانند هیچ گونه شانسی را بپذیرند. و اگرچه یکی از مشهورترین جملات فیلم ایندیانا جونز این است که “سن مهم نیست، مسافت پیموده شده مهم است”، واقعیت این است که F-35 جدیدتر از همتای فرانسوی خود است: این جنگنده اولین پرواز خود را در سال 2006 انجام داد و برای اولین بار در سال 2015 به بهره برداری رسید. در مقابل، Rafale A متعلق به اواخر قرن 20 است و اولین پرواز خود را در سال 1986 انجام داد، پس از آن رافال C در سال 1991 و در سال 2001 در خدمت. و همانطور که آروا مولود اوغلو در مقاله ای در فوریه 2022 برای Politics Today گفت:
اف-35 و رافال هواپیماهای جنگی بسیار مدرن و توانمندی هستند، اما رافال در دهه 1990 طراحی شد، به این معنی که از طریق ارتقاء با نیازهای جنگ هوایی مدرن سازگار شده است. از سوی دیگر، F-35 از همان ابتدا بر اساس این مفاهیم و الزامات طراحی شد.
با توجه به هزینه های اضافی فوق الذکر F-35، منطقی است که فرض کنیم جنگنده لاکهید مارتین گرانتر از جنگنده داسو است. بنابراین، با خواندن این مقاله SSBCrackExams ژانویه 2023 توسط سیدانت ساندو، کمی متحیر و متعجب خواهید شد:
«اگرچه پیشرفتهتر و کمی سنگینتر، F-35 به دلیل صرفهجویی در مقیاس و تولید کارآمدتر، ارزانتر است. این هواپیما برای صادرات حدود 140 میلیون دلار فروخته می شود، در حالی که رافال حدود 245 میلیون دلار به ازای هر هواپیما فروخته می شود… هر قراردادی در کشورهای توسعه یافته که در آن رافال با F-35 رقابت می کند، بازنده است.
در مورد مشکلات قابلیت اطمینان F-35، خریداران خارجی این هواپیما – از استرالیا گرفته تا اسرائیل، ژاپن و کره جنوبی – با هیچ یک از این مشکلات و نقص ها مواجه نشده اند. همه آنها از عملکرد جنگنده نسل پنجم خود رضایت کامل دارند. این ما را به موضوع دیگری میرساند که توسط آروا مولوت اوغلو به آن اشاره شده است، و آن مزایای قابلیت همکاری و قابلیت همکاری است که هواپیماهای لاکهید روی میز آورده است. و انتخاب برنده سخت است
به نقل از سیدانت ساندو:
صادقانه بگویم، انتخاب بین این دو سخت است، اما بسته به نیاز، میتوان به نتیجه دقیقی رسید.»
به نظر من با وجود همه مشکلات و فراز و نشیب های این پروژه، رای اعتماد بسیاری از کشورهای استفاده کننده از جنگنده F-35 در کنار برتری تکنولوژیکی ارائه شده توسط قابلیت رادارگریز، تعادل را به نفع اف. -35. با این حال، داسو رافال هنوز هم یک جت جنگنده عالی است.