هیبریدیها؛ برگ برنده تویوتا
تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان، به دلیل فروش کم خودروهای الکتریکی مورد انتقاد قرار گرفته است، اما به نظر می رسد تصمیم این شرکت برای تمرکز بر تولید خودروهای هیبریدی، منافع مالی زیادی برای این خودروساز به همراه داشته است.
بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، در صنعت خودروسازی بسیار پیشرفته و پرخطر امروزی، اقبال شرکتها میتواند به سرعت تغییر کند و در حال حاضر، شاید نتوان مثالی بهتر از تویوتا موتورز برای این بیانیه ارائه داد. چندی پیش، تویوتا به طور خطرناکی در تولید خودروهای الکتریکی عقب مانده بود.
از سوی دیگر، تسلا که در تولید خودروهای برقی پیشگام محسوب می شود، به سرعت رشد کرده و به یکی از با ارزش ترین شرکت های خودروسازی در جهان تبدیل شده است. با مشاهده موفقیت تسلا، شرکت های دیگری مانند جنرال موتورز و فورد موتور. به این نتیجه رسیدند که تعداد زیادی از مصرف کنندگان آماده روی آوردن به خودروهای برقی و کامیون هستند. در نتیجه برای جبران این تاخیر، سرمایه گذاری ده ها میلیارد دلاری را آغاز کردند. با این حال، تویوتا به عمد مسیر دیگری را انتخاب کرد، اگرچه بسیاری از منتقدان معتقد بودند که این شرکت اشتباه کرده است.
تویوتا تا کنون تنها دو مدل تمام الکتریکی را در بازار ایالات متحده عرضه کرده است و امیدوار است که خودروهای هیبریدی بنزینی-الکتریکی و هیبریدی پلاگین این شرکت همچنان محبوب باقی بمانند و به نگرانی های زیست محیطی فعلی پاسخ دهند. ارل استوارت، فروشنده تویوتا در فلوریدا که از رانندگی تسلا مدل اس خودش نیز لذت می برد، به نیویورک تایمز گفت: «وقتی برای اولین بار در مورد استراتژی تویوتا شنیدم، شوکه شدم زیرا می توانستم ببینم تسلا چه کار می کند.
با این حال، در شش ماه گذشته، فروش خودروهای الکتریکی کاهش یافته است و خریداران خودروهای آمریکایی که به دنبال کاهش هزینههای سوخت و همچنین کاهش آلایندهها هستند، به خودروهای هیبریدی روی آوردهاند. در حال حاضر فروش تویوتا در حال رونق است و سود این شرکت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
استوارت افزود: “این اولین بار نیست که تویوتا به من ثابت می کند که اشتباه می کنم و مطمئنا آخرین بار هم نخواهد بود.”
تغییر سریع موقعیت تویوتا یادآور این است که صنعت خودرو در حال گذر از تغییرات عمیق است. پیشرفتها در فنآوریهایی مانند خودروهای الکتریکی، ریزتراشههای پیشرفته و نرمافزار، بخشی را که زمانی بخش ایستا و کند بود، به صنعتی پویا و در حال تغییر تبدیل میکند، به طوری که حتی تولیدکنندگان تثبیت شده و زیرک نیز میتوانند ناگهان خود را در مسیر موفقیت بیابند.
تویوتای ژاپن در سال 2023 بیش از 11 میلیون دستگاه خودرو فروخته است که بیش از شش برابر فروش تسلا است. این شرکت توانسته است در صنعت خودروسازی به مدت نیم قرن به آرامی رشد کند. تویوتا در ابتدا خودروهای کوچک را به ایالات متحده صادر کرد، سپس کارخانه هایی را در جنوب و غرب آمریکا تأسیس کرد.
اما تویوتا بارها به باورهای مرسوم و رایج در این صنعت پشت کرده است. معرفی برند لوکس لکسوس در سال 1989 حرکتی بی پروا و مخاطره آمیز به نظر می رسید، اما فروش آن به مرور زمان از BMW و مرسدس بنز پیشی گرفت.
بیست و یک سال پیش، تویوتا پریوس را معرفی کرد، یک خودروی کوچک با موتور بنزینی فشرده و موتور الکتریکی با باتری. این ترکیب به پریوس اجازه می دهد تا 50 مایل یا بیشتر را با یک گالن بنزین طی کند. مدل پلاگین هیبریدی این خودرو نیز می تواند سفرهای کوتاهی را بدون استفاده از بنزین انجام دهد. سایر خودروسازان این خودرو را به عنوان یک اختراع عجیب رد کردند، اما پریوس با موفقیت در بازار مواجه شد و حتی شرکت های دیگری مانند جنرال موتورز و فورد نیز خودروهای هیبریدی خود را روانه بازار کردند.
اهمیت انتخاب
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، خودروهای هیبریدی را مسخره میکند و میگوید داشتن دو موتور زیر کاپوت منطقی نیست. اما به نظر می رسد این موضوع برای کاربران اصلا مهم نیست. تویوتا بیش از بیست مدل خودروی هیبریدی یا پلاگین هیبریدی تولید می کند و این خودروها حدود 30 درصد از فروش این شرکت را تشکیل می دهند. تویوتا در سال گذشته موفق شد 2.2 میلیون دستگاه خودرو در بازار آمریکا بفروشد که بیش از هر خودروساز دیگری به جز جنرال موتورز است. در ماه های ژانویه و فوریه، فروش تویوتا در ایالات متحده 20 درصد افزایش یافت که منجر به افزایش 83 درصدی در فروش هیبریدی و پلاگین شد.
جک هالیس، معاون اجرایی تویوتا گفت: «ما نمی گوییم که خودروهای الکتریکی راه حل خوبی برای کاهش انتشار کربن نیستند، اما آنها تنها راه حل موجود برای رسیدن به این هدف نیستند و بسیاری از مشتریان به ما می گویند که آنها را دوست دارند. رئیس جمهور آمریکای شمالی آنها باید بتوانند بین خودروهای هیبریدی، پلاگین و الکتریکی یکی را انتخاب کنند.”
در واقع این استراتژی نتیجه داد. در دوره 9 ماهه ای که از آوریل گذشته آغاز شد، تویوتا 27 میلیارد دلار سود کسب کرد که تقریباً دو برابر سود این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در مقام مقایسه، سود 15 میلیارد دلاری تسلا در سال 2023 حدود 19 درصد بیشتر از رقم سال 2022 است. سرمایه گذاران از این تحولات آگاه هستند. در مقایسه با اوج خود در سال 2021 (که به 1.2 تریلیون دلار رسید)، ارزش بازار تسلا در بازار سهام ایالات متحده به نصف کاهش یافته است. در همین مدت ارزش تویوتا تقریبا یک سوم افزایش یافت و به حدود 400 میلیارد دلار رسید.
مایک رمزی، تحلیلگر تحقیقاتی گارتنر، می گوید استراتژی هیبریدی تویوتا قوی و مبتنی بر یک منطق بلند مدت است. با این حال، او هشدار می دهد که پیشرفت های فناوری یا بازار می تواند عملکرد و موقعیت آینده این شرکت را تضعیف کند.
بازار سخت چین
یکی از بازارهای بزرگی که تویوتا در آن دست و پنجه نرم می کند، چین است. چین در واقع بزرگترین بازار خودرو در جهان است و بسیاری از خریداران در آن تمایل بیشتری به خرید خودروهای برقی دارند که به خودروسازان چینی مانند BYD کمک می کند تا سهم بازار را از شرکت های خارجی مانند تویوتا، فولکس واگن یا شرکت های دیگر بدزدند. در این میان تویوتا با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می کند. شرکت تابعه دایهاتسو که خودروهای کوچک تولید میکند، پس از افشای تقلب در تستهای ایمنی، در ماه دسامبر تمام تولیدات خود را در ژاپن به طور موقت متوقف کرد.
مرسدس بنز که امیدوار بود تا سال 2030 به تولید مدل های موتور احتراق داخلی پایان دهد، ماه گذشته اعلام کرد که اجرای این تصمیم را حداقل پنج سال به تعویق انداخته است. همچنین شرکت فورد اهداف خود در زمینه تولید خودروهای برقی را مورد بازنگری قرار داد و روند ساخت کارخانه هایی را که باید برای خودروهای برقی باتری تولید کنند، کند کرد. جنرال موتورز که پیش از این فروش و تحویل خودروهای هیبریدی را در ایالات متحده متوقف کرده بود تا بر تولید خودروهای الکتریکی تمرکز کند، عرضه چندین مدل خودرو با باتری را نیز به تاخیر انداخت. این شرکت اکنون قصد دارد مدل های هیبریدی و پلاگین هیبریدی را مجدداً عرضه کند.
تا به حال، خودروهای برقی برای بسیاری از خریداران بیاقبال بودهاند، زیرا این خودروها حتی با مشوقها و مشوقهای دولتی، گرانتر از همتایان احتراق داخلی یا هیبریدی خود هستند. چالش شارژ خودروهای برقی، نگرانی در مورد برد موثر و عملکرد آنها در هوای سرد نیز برخی از نامزدها را مردد کرده است.
با این حال، خودروهای هیبریدی با بسیاری از مشکلات ذکر شده مواجه نیستند. قیمت برخی از خودروهای هیبریدی تنها چند صد دلار بیشتر از خودروهای بنزینی قابل مقایسه است. علاوه بر این، خودروهای هیبریدی معمولی هرگز نباید به برق متصل شوند. مدلهای هیبریدی پلاگین، که برخی از آنها میتوانند بیش از ۴۰ مایل را تنها با برق طی کنند و برای سفرهای طولانیتر دارای موتورهای بنزینی هستند، باتریهای بسیار کوچکتری نسبت به خودروهای برقی دارند و میتوانند نسبتاً سریع شارژ شوند.
تویوتا برنامه هایی برای افزایش چشمگیر تولید و فروش خودروهای هیبریدی دارد. نسخه هیبریدی وانت تاکوما در بازار موجود است. سدان به روز شده کمری که در بهار امسال عرضه می شود، تنها به صورت هیبریدی عرضه می شود. تویوتا همچنین طیف وسیعی از خودروهای الکتریکی را ارائه خواهد کرد. حدود 30 مدل تا سال 2026 وارد بازار خواهند شد، زمانی که تویوتا امیدوار است فروش خودروهای الکتریکی در ایالات متحده به حدود 1.5 میلیون دستگاه در سال افزایش یابد.