فناوری و تکنولوژی

چند ترفند ساده برای آن‌که هوش مصنوعی، اطلاعات شما را ندزدد

خرید فالوور از سایت اینبو

در شرایطی که هوش مصنوعی با سرعت فزاینده ای در حال گسترش است، با انجام چند ترفند ساده می توانید از دسترسی ابزارهای هوش مصنوعی به اطلاعات شخصی خود جلوگیری کنید تا از آنها برای آموزش مدل های هوش مصنوعی استفاده نشود.

به گزارش سرگرمی روز، هر محتوایی که در اینترنت می بینید به احتمال زیاد برای آموزش نسل فعلی هوش مصنوعی مولد جمع آوری و استفاده شده است. مدل‌های زبان بزرگ مانند ChatGPT و ابزارهای تصویربرداری توسط بسیاری از داده‌های ما پشتیبانی می‌شوند. حتی اگر از این داده ها برای ساخت ربات چت استفاده نشود، می توان از آن در سایر عملکردهای یادگیری ماشین استفاده کرد.

شرکت‌های فناوری وب را جست‌وجو کرده‌اند تا داده‌هایی را جمع‌آوری کنند که معتقدند برای ایجاد هوش مصنوعی مولد، نادیده گرفتن حق چاپ، قوانین کپی رایت و حریم خصوصی کاربران و استفاده از هر داده‌ای که می‌توانند برای آموزش هوش مصنوعی بیابند، ضروری است. شرکت هایی که داده های کاربری زیادی دارند نیز به دنبال سهمی از سود صنعت هوش مصنوعی هستند.

با توجه به مقاله Wired، اگر نگران استفاده از داده های خود توسط هوش مصنوعی هستید، با ما همراه باشید تا راه های جلوگیری از دسترسی هوش مصنوعی به اطلاعات شخصی را بررسی کنیم. البته قبل از بحث در مورد روش های جلوگیری از دسترسی هوش مصنوعی به اطلاعات شخصی، بهتر است سطح انتظارات را واقع بینانه نگه دارید. بسیاری از شرکت های هوش مصنوعی برای مدت طولانی در حال جمع آوری داده های وب در مقیاس بزرگ هستند. بنابراین هر چیزی که تا کنون پست کرده اید احتمالاً قبلاً در سیستم های آنها ذخیره شده است. این شرکت ها در مورد اطلاعاتی که به دست آورده یا خریداری کرده اند شفاف نیستند و اطلاعات ما بسیار مبهم است.

شرکت ها می توانند روند انصراف از استفاده از داده ها برای آموزش هوش مصنوعی را پیچیده کنند. بسیاری از مردم نمی دانند چه مجوزهایی را پذیرفته اند یا از داده ها چگونه استفاده می شود. این قبل از در نظر گرفتن قوانین مختلف است، مانند حمایت از حقوق مالکیت معنوی و قوانین سختگیرانه حریم خصوصی اروپا. فیس بوک، گوگل و سایر شرکت ها در اسناد حریم خصوصی خود ذکر کرده اند که می توانند از داده های شما برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کنند.

لیست زیر فقط شامل شرکت هایی می شود که در حال حاضر راهی برای مسدود کردن دسترسی آنها به داده های شخصی کاربران برای آموزش مدل های هوش مصنوعی ارائه می دهند. ذخیره سازی فایل ها در سرویس های ابری مزایای زیادی دارد. اما از این فایل ها می توان برای مقاصد دیگری نیز استفاده کرد. طبق اسناد شرکت‌هایی مانند Adobe و Amazon، داده‌های ذخیره‌شده در فضای ابری آنها می‌تواند برای آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده شود.

Google Jumnai

اگر از چت ربات Google Gemini استفاده می کنید، باید بدانید که متخصصان انسانی برخی از مکالمات شما را برای بررسی و بهبود مدل هوش مصنوعی بررسی می کنند. با این حال، می توانید این دسترسی را لغو کنید. برای انجام این کار، Jamnai را در مرورگر خود باز کنید، روی قسمت Activity کلیک کنید و سپس از منوی کشویی گزینه Turn Off را انتخاب کنید. در این قسمت می توانید به سادگی فعالیت جمنای را غیرفعال کنید یا با انتخاب گزینه Clear Data دسترسی را لغو کنید و داده های مکالمه گذشته را حذف کنید.

نکته مهم این است که با غیرفعال کردن دسترسی Jamnai به اطلاعات شخصی شما، مکالمات آینده شما دیگر برای بررسی در دسترس نخواهد بود، اما اطلاعات مکالمات قبلی که برای بررسی انتخاب شده اند تا سه سال در گوگل باقی می مانند.

ChatGPT و DALL-E

وقتی از چت بات ها استفاده می کنیم، ناخواسته اطلاعات شخصی زیادی را فاش می کنیم. OpenAI، توسعه دهنده چت بات محبوب ChatGPT، به کاربران قدرت کنترل داده های خود را می دهد. این قدرت شامل جلوگیری از استفاده از اطلاعات برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی آینده است.

طبق صفحات کتابچه راهنمای OpenAI، کاربران وب ChatGPT که حساب کاربری ندارند باید به تب تنظیمات رفته و گزینه بهبود مدل را برای همه غیرفعال کنند. اگر حساب کاربری دارید و از طریق مرورگر وب وارد شده اید، باید به بخش ChatGPT رفته و سپس گزینه Chat History & Training را در تنظیمات و کنترل داده ها خاموش کنید. اگر از برنامه‌های تلفن همراه ChatGPT استفاده می‌کنید، به تنظیمات بروید و Data Controls را انتخاب کنید و در آخر Chat History و Learning را خاموش کنید.

صفحات پشتیبانی OpenAI هشدار می دهند که تغییر تنظیمات حریم خصوصی در یک مرورگر یا دستگاه خاص با سایر مرورگرها یا دستگاه های شما همگام نمی شود. بنابراین، هر جا که از ChatGPT استفاده می کنید، باید این کار را انجام دهید.

فعالیت های OpenAI فراتر از ChatGPT است. این استارت آپ همچنین فرمی را برای تولید کننده تصویر Dall-E 3 در نظر گرفته است که به شما امکان می دهد با ارسال تصاویر مورد نظر خود را از مجموعه داده آموزشی آینده حذف کنید. در این فرم باید نام، ایمیل، مالک حق چاپ تصویر، جزئیات تصویر و تصویر اصلی را آپلود کنید. OpenAI همچنین می گوید که اگر حجم زیادی از تصاویر را به صورت آنلاین میزبانی می کنید که نمی خواهید برای داده های آموزشی استفاده شوند، ممکن است GPTBot را به فایل robots.txt وب سایت میزبان تصاویر اضافه کنید.

گیجی

Perplexity استارت آپی است که از هوش مصنوعی برای کمک به کاربران در جستجوی وب و یافتن پاسخ سوالات استفاده می کند. این ابزار مانند سایر نرم افزارهای مشابه به طور پیش فرض رضایت شما را برای استفاده از تعاملات و داده های شما برای بهبود هوش مصنوعی خود دریافت می کند. برای غیرفعال کردن آن، روی نام کاربری خود کلیک کنید، به تب Account بروید و AI Data Retention را خاموش کنید.

Adobe

اگر از یک حساب شخصی Adobe استفاده می کنید، غیرفعال کردن این ویژگی آسان است. برای این کار باید به قسمت Content Analysis در صفحه حریم خصوصی Adobe رفته و سوییچ مربوطه را خاموش کنید. برای حساب های تجاری یا آموزشی، این گزینه به صورت جداگانه برای هر کاربر در دسترس نیست و برای غیرفعال کردن آن باید با مدیر سیستم خود تماس بگیرید.

وردپرس

وردپرس گزینه ای برای جلوگیری از اشتراک گذاری داده ها با سرویس های شخص ثالث دارد. برای فعال کردن این قابلیت، در کنترل پنل وب سایت، روی Settings و سپس General و سپس Privacy کلیک کنید و در نهایت گزینه Prevent third-party sharing را برجسته کنید. سخنگوی Automattic گفت: “ما با خزنده های وب از جمله Common Crawl برای جلوگیری از دسترسی و فروش غیرمجاز محتوای کاربر کار می کنیم.”

از نظر دستوری

در حال حاضر، کاربران عادی Grammarly این گزینه را ندارند که از داده‌هایشان برای بهبود مدل یادگیری ماشینی سرویس انصراف دهند. این گزینه فقط برای حساب های تجاری قابل مدیریت است که به صورت خودکار قابل مدیریت هستند و نیازی به درخواست مستقیم کاربر ندارند.

برای لغو دسترسی Gramerly به حساب های تجاری، به تنظیمات حساب بروید، روی تب تنظیمات داده کلیک کنید و سپس گزینه بهبود محصول و آموزش را غیرفعال کنید. همچنین، حساب‌های تجاری مدیریت‌شده، مانند حساب‌های آموزشی و حساب‌های خریداری شده از طریق نماینده فروش Grammarly، به‌طور خودکار از فرآیند آموزش مدل هوش مصنوعی حذف می‌شوند.

Quora

Quora ادعا می کند که در حال حاضر از پاسخ ها، پست ها یا نظرات کاربران برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نمی کند. این شرکت همچنین هیچ گونه اطلاعات کاربری را برای آموزش هوش مصنوعی نمی فروشد. با این حال، Quora یک گزینه انصراف دارد. برای انجام این کار، به صفحه تنظیمات بروید، روی Privacy کلیک کنید و سپس Allow Learning Language Models برای محتوای خود را غیرفعال کنید.

البته، Quora همچنان می‌تواند از برخی پست‌های خاص برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ (LLM) استفاده کند. صفحات راهنمای این شرکت توضیح می‌دهند که اگر به یک پاسخ تولید شده توسط هوش مصنوعی پاسخ دهید، می‌توان از آن اطلاعات برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کرد. این شرکت بیان می کند که توانایی استخراج داده از شرکت های مختلف را دارد.

وبلاگ Tumblr

Automattic، مالک وب‌سایت‌های Tumblr و WordPress.com، اعلام کرده است که با همکاری شرکت‌های هوش مصنوعی، قصد دارد از مجموعه داده‌های گسترده و منحصر به فرد منتشر شده در پلتفرم‌های خود برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کند. سخنگوی این شرکت تاکید کرد که ایمیل ها و محتوای شخصی کاربران مشمول این همکاری نخواهد بود.

اگر یک وبلاگ شخصی در Tumblr دارید، می توانید با رفتن به تنظیمات، انتخاب وبلاگ، کلیک بر روی نماد چرخ دنده، رفتن به بخش Visibility و فعال کردن گزینه Prevent sharing by third party از استفاده از محتوای خود برای آموزش هوش مصنوعی جلوگیری کنید. همچنین، با توجه به صفحات پشتیبانی Tumblr، پست های صریح، وبلاگ های حذف شده و وبلاگ های محافظت شده با رمز عبور یا وبلاگ های خصوصی هرگز با شرکت های دیگر به اشتراک گذاشته نمی شوند.

آرامش

شاید برای شما عجیب باشد، اما حتی از پیام های به ظاهر پیش پا افتاده ای که در محل کار شما رد و بدل می شود، می توان برای آموزش مدل های این پلت فرم استفاده کرد. به گفته معاون محصول Slack، این پلتفرم سال‌هاست که از یادگیری ماشینی در محصولات خود برای ارائه ویژگی‌هایی مانند پیشنهادات کانال و شکلک‌ها استفاده می‌کند.

در حالی که Slack از داده های مشتری برای آموزش مدل زبان بزرگ محصول هوش مصنوعی خود استفاده نمی کند، می تواند از تعاملات شما برای بهبود قابلیت های یادگیری ماشینی نرم افزار استفاده کند. اگر از حساب سازمانی Slack استفاده می کنید، امکان انصراف از این فرآیند وجود ندارد.

تنها راه لغو اشتراک از Slack این است که به مدیر سیستم خود به آدرس feedback@slack.com ایمیل بزنید. موضوع ایمیل باید یک درخواست انصراف از مدل Slack Global باشد و نشانی اینترنتی سازمان باید درج شود. Slack جدول زمانی برای مدت زمان لغو اشتراک ارائه نمی دهد، اما باید پس از تکمیل آن یک ایمیل تأیید برای شما ارسال کند.

یک وب سایت اختصاصی

اگر وب سایت خود را ساخته اید، می توانید با به روز رسانی فایل robots.txt به ربات های هوش مصنوعی بگویید که صفحات شما را کپی نکنند. بسیاری از وب سایت های خبری به ربات های هوش مصنوعی اجازه نمی دهند مقالات خود را بررسی کنند. برای مثال، فایل robots.txt WIRED دسترسی به روبات‌های OpenAI، Google، Amazon، Facebook، Anthropic، Perplexity و بسیاری دیگر را مسدود می‌کند.

این ویژگی فقط برای ناشران محتوا نیست. هر وب سایتی می تواند با افزودن دستور Disallow به فایل robots.txt دسترسی ربات های هوش مصنوعی به سایت خود را ممنوع کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا