اخبار روزفناوری و تکنولوژی

آیا PS5 تونسته برتری خودش رو توی سه سال گذشته حفظ کند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

میشه گفت دیگه سه سال میشه که از عرضه پلی‌استیشن 5 گذشته و  چقدر انتظارای گیمرا از این کنسول بالا بود که خب البته جای تعجب هم نداشت چون که PS5 بعد از PS4 منتشر شدش، که اون باز خودش به راحتی یکی از بهترین کنسول‌های تاریخ بود، به خاطر لیست بازی‌های فوق‌العاده‌ای که داشتش.

به گزارش سرگرمی روز، بیاین به بازیهایی که روی PS5 تا الان عرضه شدن نگاهی بندازیم. چون همیشه همون بازی‌ها هستن که یک کنسول رو معرفی می‌کنن یا آبروشو میبرن، و تو سه سالی که PS5 اومده، این کنسول تونسته یکسری بازی فوق‌العاده رو بر خلاف رقیبش داشته باشه، البته درسته یک سری بازی به درد نخور هم داشته ولی خب تعدادشون حیلی کمتر بودش. اگه از بازی‌های شرکت سازندش حرف بزنیم، PS5 با بازی‌هایی مثل Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، Sackboy: A Big Adventure، Astro’s Playroom، و Demon’s Souls شروع کردش. تو سال 2021، بازی‌های جالبی مثل Returnal و Ratchet and Clank: Rift Apart هم اومدن. 2022 سال تازه حتی بهتر هم شدش، با سه‌تا بازی Horizon Forbidden West، Gran Turismo 7، و God of War Ragnarok. و حالا هم که به آخرای سال 2023 رسیدیم، Marvel’s Spider-Man 2 رو داریم که ‌تونست فوق‌العاده عمل کنه.

how-ps5-perfomed-in-the-last-3years

و تازه یک وقت یادمون نره که چقدر بازی دیگه از استودیوهای Third Party روی این کنسول منتشر شدش؛ بازیهایی مثلden Ring، Baldur’s Gate 3، RE4 Remake، It Takes Two، Sifu، Deathloop، Dead Space  Street Fighter 6، Alan Wake 2… و اینا فقط نمونه کمی ازشونه. از روز انتشارش تا حالا، PS5 لذت یه جریان پیوسته از بازی‌های مهم رو داشته که همگی به اتفاق نظر میگن که بهترین بازیهایی بودن که در اون برهه زمانی منتشر شدن.

به نظر میاد که در زمینه مهمترین چیز که میشه گفت لیست بازیهای PS5 هستش، این کنسول یک شروع عالی رو داشته باشه، تا جایی که می‌شه حتی ادعا کرد که سه سال اولیه‌اش بهتر از PS4 بوده (البته مهمه که بگیم که واقعاً در نیمه دوم عمر خودش بود که PS4 واقعاً به مرحله بهبود خودش رسید). ولی خب غیر از بازیهایی که داشته، جنبه های دیگه این کنسول طی 3 سال گذشته چطور بهشون گذشته؟

how-ps5-perfomed-in-the-last-3years

یکی از مهم‌ترین هایی که هر شرکتی باهاش دست و پنجه نرم میکنه، سیاست های درآمدی هستش که به نظر با شروع این نسل، سونی تصمیم گرفتش که یک سری از سیاست‌هاشو عوض کنه و همین هم به نظر تاثیر عکس براشون داشته و در کنارش طرفدارای سونی و پلی‌استیشن هم از این قضیه ناراضی‌ان. مخصوصا با افزایش قیمت بازیها که تونست خیلی از گیمرهارو برای خریدن بازیهای جدید دلسرد کنه و کاری کنه که کسی به اصون صورت سابق رغبتی برای خرید بازیهای جدید نداشته باشه.

آهان، حالا دوباره به سونی برگردیم، فروش بازی‌ها با قیمت بالاتر تنها تصمیم مشکل‌سازش نبوده. خود پلی‌استیشن 5 از اواخر 2020 با قیمت‌های نسبتاً بالایی برای هر دو مدلش عرضه شد، اما در آگوست 2022، سونی افزایش قیمت رو در چند منطقه اعلام کرد، از جمله اروپا، انگلیس، ژاپن و کانادا (و مدل جدید PS5 Slim در ژاپن حتی گرون‌تر هم قراره باشه). در عین حال، به تازگی، شرکت نیز قیمت‌های بالاتری رو برای اشتراک‌های 12 ماهه همه پلن‌های PlayStation Plus اجرا کرد، که مقدار افزایش قیمت برای Essential $20، Extra $35 و Premium $40 بود.

how-ps5-perfomed-in-the-last-3years

ولی خب از طرف دیگه، یک حوزه‌ای که سونی به طور کلی تحسین برانگیز توش عمل کرده، لوازم جانبی‌هایی هستش که برای PS5 ارائه کرده. از دسته کنترلر Access تا لوازم جانبی DualSense Edge، هدست Pulse 3D و حتی پوسته های کنسول PS5 که میتونین بخرین، شرکت یک سری از لوازم جانبی رو منتشر کرده که به واقعاً به تجربه کاربری کمک زیادی کردن. حالا درسته که خیلی‌هاشون از لحاظ قیمتی واقعا گرون هستن، مثل DualSense Edge ولی جوری نبوده که ارزش خرید نداشته باشن. در حالی که هنوز بین علما در مورد کارایی PlayStation Portal که قراره منتشر بشه اختلاف وجود داره، اما به طور کلی، انتخاب ‌های متنوعی از لوازم جانبی PS5 برای گیمرا در دسترس بوده.

how-ps5-perfomed-in-the-last-3years

اگر بخوایم منصفانه به تمام بدی و خوبی هایی که این کنسول به خودش دیده نگاهی بندازیم، متوجه میشیم که سونی میخواسته این نسل هم با قدرت مثل نصل قبل ظاهر بشه و اجازه نده که کسی بتونه مقام بهترین کنسول رو ازش بگیره، پس بله این کنسول تونسته طی 3 سال گذشته عملکرد فوق‌العاده‌ای رو داشته باشه ولی بازهم همه چیز به سونی برمیگرده که ببینه چطور میتونه این مومنتوم رو برای خودش حفظ کنه و جلو بمونه. چیزی که بیشترین اهمیت برای هر کنسول داره، لیست بلند و بالای بازی‌هاست. یک لیست عالی می‌تونه کاربرای فعلی کنسول رو راضی نگه داره و در عین حال با تعریفی که از بازیهاش میشه؛ هر روز بتونه طرفدارای جدیدی رو به اکوسیستم خودش اضافه کنه که همگی دست به دست هم میدن تا سونی بتونه اون سودی که باید رو  به دست بیاره و هر چی قویتر هم از کنسول خودش با عرضه خدمات مختلف پشتیبانی کنه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا