اخبار روزفناوری و تکنولوژی

اولین پرواز بمب‌ افکن جدید B-21 رایدر؛ رادارگریز با توان پیمایش ۴ هزار کیلومتر!

خرید فالوور از سایت اینبو

به گزارش سرگرمی روز، هر دستگاه بمب‌افکن B-21 رایدر، ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است. این مدل توسط نورثروپ گرومن به شکل بال پرنده، اولین پرواز خود را روز جمعه انجام داد تا گام دیگری در مسیر راه‌اندازی ناوگان جدید بمب‌افکن‌های دوربرد رادار گریز نیروی هوایی آمریکا با قابلیت حمل بمب‌های اتمی باشد.

B-21 هنگام طلوع آفتاب روز جمعه از تأسیسات نورثروپ، کارخانهٔ ۴۲ نیروی هوایی در کالیفرنیا خارج شد. حالا نمای واضح از بمب‌افکن جدیدی که تحت تدابیر شدید امنیتی ساخته شده، وجود دارد.

این هواپیما در ساعت ۶ و ۵۱ دقیقهٔ صبح جمعه از زمین بلند شده است. البته مقامات نیروی هوایی ایالات‌متحده این پرواز را علنی نکرده‌اند اما چند ده نفر از علاقه‌مندان به هوانوردی روز جمعه در اطراف کارخانهٔ ۴۲ جمع شدند تا به آسمان رفتن این بمب‌افکن را ببینند. B-21 که همان شکل بال پرندهٔ سلف خود B-2 را دارد، می‌تواند بمب‌های معمولی و هسته‌ای را با قابلیت سوخت‌گیری هوایی به سراسر جهان بفرستد. پیش‌بینی می‌شود قیمت هر فروند از این هواپیما حدود ۷۵۰ میلیون دلار باشد. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد حداقل ۱۰۰ فروند B-21 بخرد تا جایگزین بمب‌افکن‌های B-1 و B-2 شود. بر اساس اطلاعات پنتاگون، هر ساعت پرواز B-1 حدود ۶۰ هزار دلار و B-2 حدود ۶۵ هزار لار هزینه دارد.

در حال حاضر، شش فروند نمونهٔ آزمایشی از B-21 در حال ساخت است. نورثروپ با شکست دادن تیمی متشکل از بوئینگ و لاکهید مارتین در سال ۲۰۱۵ در قرارداد با نیروی هوایی برای ساخت این بمب‌افکن برنده شد. پرت ‌اند ویتنی، کالینز آیرواسپیس، GKN آیرواسپیس، BAE سیستمز و اسپریت ایرواسپیس ازجمله ۴۰۰ تأمین‌کنندهٔ مختلفی هستند که در ساخت این بمب‌افکن جدید نقش دارند. پروژه B-21 در دسامبر ۲۰۲۲  رونمایی شد اما سال‌ها گمانه‌زنی در مورد اولین پرواز آن وجود داشت.

در سال ۲۰۱۹، یک ژنرال ارشد نیروی هوایی اظهار داشت که این بمب‌افکن می‌تواند در دسامبر ۲۰۲۱ پرواز کند اما این تاریخ بعداً به اواسط سال ۲۰۲۲ تغییر پیدا کرد و نهایتاً نیروی هوایی اولین پرواز بمب‌افکن جدید خود را تا سال ۲۰۲۳ به تعویق انداخت. به گفتهٔ نیروی هوایی، B-21 هم‌اکنون در فاز توسعهٔ مهندسی و ساخت قرار دارد و در اواسط دههٔ جاری به پایگاه نیروی هوایی الزورث تحویل داده خواهد شد. نورثروپ این بمب‌افکن را با توجه به توانایی اتصال به هواپیماهای دیگر و سهولت ادغام سلاح‌های آینده در معماری سیستم‌های خود، هواپیمای جنگی نسل ششم می‌داند

همچنین در ساخت B-21 از متریال بادوام‌تری استفاده شده و به همین دلیل انتظار می‌رود به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز داشته باشد و هزینه‌های عملیاتی و زمان خرابی‌ها را کاهش دهد. این محصول نسبت به B2 کوچک‌کتر است و توان حمل بار کمتری دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا