سبک زندگی

به عصر جدید ترسناک خوش آمدید!

خرید فالوور از سایت اینبو

ورود به عصر جدید مطالعه ممکن است به معنای پایان روزهای دنج کتاب، چای و شومینه باشد. پایان رمان های چند جلدی و بعدازظهرهای خسته و ادبیاتی که همیشه پایه های همه دیکتاتوری ها را به لرزه در آورده است. دیکتاتورهای آمریکای جنوبی و سلاطین خاورمیانه و ژنرال های یونانی و اسپانیایی می توانند این را تأیید کنند.

به گزارش روزنامه شاورند، وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران مدتی است که مرحله بحران را پشت سر گذاشته است و همین که تعداد کمی از کتاب ها در چاپ اول با تیراژ بیش از پانصد ششصد نسخه منتشر می شوند، باعث این امر شده است. متاسفانه وضعیت بحرانی بهتر از همیشه همزمانی این بحران عمیق با رشد و تعمیق پدیده‌ای مانند هوش مصنوعی، همراه با محبوبیت کتاب‌های الکترونیکی و صوتی در بین مخاطبان جهانی، موجب لفاظی‌های بی‌پایانی درباره پایان اجتناب‌ناپذیر کتاب و کتاب‌خوانی در آنها شده است. روش های سنتی و کاغذی به عبارت دیگر، کاهش چشمگیر تیراژ کتاب های کاغذی – به ویژه در کشورهایی مانند ایران که گرانی کتاب و وضعیت بد اقتصادی، خرید و مطالعه کتاب را به یک امر تجملی تبدیل کرده است – همراه با افزایش چشمگیر استقبال از الکترونیک. و کتاب‌های صوتی، آینده کتاب‌های چاپی او با نگرانی‌ها و تردیدهای بسیاری مواجه شد و دوستداران کتاب را به این پرسش کلیدی رساند که آیا کتاب‌خوانی در آینده سبک و روند امروزی خواهد داشت یا زمانه و پیشرفت روزافزون در حوزه فناوری. منجر به ناپدید شدن حتمی کتاب های مطالعه سنتی شود و عمل مطالعه به فضای کتابخوان های دیجیتال منتقل شود؟!

این موضوع در ماه های اخیر مورد توجه نشریات و شبکه هایی مانند گاردین، نیویورک تایمز، نیویورکر، بی بی. سایت های C، Palatinite و حتی Futurist را به خود جذب کرد – در این دوره این انتشارات مقالات مختلفی در مورد آینده کتاب و آینده مطالعه در عصر دیجیتال منتشر کردند – که می تواند نشان دهنده عمق نگرانی در جهان در این زمینه باشد. مقاله زیر از دیدگاه ها و نظرات نویسندگان این انتشارات در مورد پرسش کلیدی آینده کتاب در عصر دیجیتال انتخاب شده است…

ترس گسترده از کتاب های بدون کاغذ

اگرچه ترس و نگرانی در مورد آینده کتاب و کتابخوانی ممکن است چندین دهه قدمت داشته باشد، اولین ظهور رسانه ای آن به حدود ده سال پیش یا دقیقاً حدود هشت سال پیش در سال 2016 برمی گردد، زمانی که نویسنده ای به نام پیتر جیمز – که اولین نویسنده است. نویسنده برای پرداختن به وحشت موجود در مورد آینده کتاب، رمان خود را بدون کاغذ منتشر کرد – او در مجله “آینده آینده” از تجربه خود از انتشار کتاب بدون کاغذ نوشت و در واقع ترس همه گیر جهانی از کتاب های بدون کاغذ را توصیف کرد: «وقتی تا سال 1993 به عنوان اولین نویسنده در جهان رمانم را روی فلاپی دیسک منتشر کردم، هرگز تصور نمی کردم که با چنین واکنش منفی شگفت انگیزی روبرو شوم. اما من اشتباه فکر کردم. به خاطر کاری که کرده بودم، مورد سرزنش و محکومیت همه، حتی روزنامه نگاران و نویسندگان همکارم قرار گرفتم و حتی بسیاری من را به کشتن رمان در صفحه اول روزنامه هایشان متهم کردند!»

مرگ رمان

این خاطرات اولین رمان غیرداستانی منتشر شده این نویسنده است. کسی که با مشاهده این واقعیت آماری – که 90 درصد از پسران انگلیسی بین 12 تا 16 سال در طول عمر خود هرگز کتابی نخوانده اند – به این نتیجه رسید که رمان در حال مرگ است و بنابراین می خواهد راهی برای نجات آن بیابد. جالب اینجاست که پیتر جیمز در سال 1993 با این آمار وحشتناک مواجه شد – و امروزه با رشد روزافزون شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، بدون شک وضعیت بسیار بدتر از آن روزها شده است!

ورود به عصر جدید

انتشار یک کتاب غیر رسمی، البته سی و یک سال بعد از آن روزها، شاید امروز به اندازه دهه 1990 ترسناک و مخاطره آمیز نباشد. حداقل این روزها در سال 2024، سی و یک سال پس از انتشار رمان غیررسمی پیتر جیمز، انتشار این رمان در اینترنت مانند آن روزها واکنشی و پرحاشیه نیست و حتی می توان گفت چنین کتاب هایی خوب و زیاد پذیرفته می شوند. مخاطب عام رمان های اینترنتی و شومیز هستند. با این حال، بدیهی است که با توجه به سؤالاتی که در مورد آینده کتاب مطرح می شود، وضعیت، اگر آنقدر حاشیه ساز نباشد، می تواند به همان اندازه نگران کننده باشد. اگر این اتفاق بیفتد و واقعاً شاهد پایان دوره کتابخوانی به شیوه سنتی باشیم، می توان گفت که به معنای ورود به دوره جدید است و می دانیم که ورود به دوره ها و دوره های جدید همیشه یک اتفاق ترسناک و ترسناک بوده است. در تاریخ.

آینده کتاب های کاغذی

بیایید از زاویه ای دیگر به ماجرا نگاه کنیم: با توجه به این واقعیت که در سال های اخیر رشد انتشار کتاب دیجیتال بسیار سریع بوده است – و به وضوح، در دوره پنج ساله بین سال های 2013 و 2018، تقریباً 3 نسخه از هر 10 کتابی که منتشر شده است. آیا می توان گفت ادامه این روند منجر به از بین رفتن کامل کتاب های کاغذی می شود؟ آیا در آینده ای نه چندان دور کتاب های چاپی مانند اشیاء تاریخی، لوح های گلی، کتیبه ها و سنگ نبشته ها فقط در موزه ها و پشت ویترین ها دیده می شوند؟

با این حال، آنچه در چند سال گذشته اتفاق افتاده است; او در مورد روند امیدوار کننده ای صحبت می کند که می تواند برای دوستداران کتاب کاغذی امیدوارکننده باشد. در واقع، پس از رشد سریع مطالعه کتاب های الکترونیکی در یک دهه گذشته، پنج سال گذشته شاهد رکود قابل توجهی در آمارها در این زمینه بوده ایم، تا جایی که انجمن ناشران آمریکایی گزارش داد که خرید و فروش کتاب های الکترونیکی – که حدود سال 2020 به حدود 20 درصد از بازار کتاب رسیده بود – برای مدت طولانی تقریباً در همان سطح متوقف شد. این بدان معناست که کسانی که در برابر خواندن الکترونیکی مقاومت کرده‌اند، در آینده قابل پیش‌بینی به مقاومت خود ادامه می‌دهند و تسلیم خواندن صفحه نمایش نمی‌شوند.

البته این توضیح خوشبینانه مخالفانی نیز دارد و بسیاری از کسانی که معتقدند دشواری‌های صفحه‌خوانی منجر به مخالفت با این رویکرد شده است، از رشد آمار مطالعه کتاب‌های الکترونیکی نیز جلوگیری کرده‌اند. آنها این منطق را ارائه می دهند که در آینده امکانات فناوری جدید آشکار می شود و کارایی صفحه نمایش ها بهبود می یابد و این باعث می شود افراد بیشتری تمایل به مطالعه با استفاده از این صفحه نمایش ها داشته باشند، به این معنی که به زودی شاهد شیب تند آمار مطالعه کتاب های آنلاین خواهیم بود. اتفاقی خواهد بود که می تواند آینده کتاب را نه ناشران معمولی، بلکه مدیران صنعت بازی کند – و این یکی از وحشتناک ترین آینده هایی است که می توان برای کتاب اختراع کرد!

پایان خوش

در بحبوحه داستانی ترسناک درباره آینده مطالعه، بد نیست نتایج امیدوارکننده یک مطالعه جدید در مورد علاقه روزافزون بزرگسالان به کتاب های کاغذی را مرور کنیم. این مطالعه جدید در مورد روش های یادگیری توسط وب سایت Educator Fund بر اساس رای و نظر 2000 پاسخ دهنده انجام شده است که نشان می دهد اکثر مردم همچنان کتاب های کاغذی و روش های یادگیری سنتی را به کتاب های الکترونیکی ترجیح می دهند. در مجموع تنها 16 درصد از پاسخ دهندگان به خواندن کتاب های دیجیتال در این مطالعه ابراز علاقه کردند.

بر اساس این نظرسنجی که با همکاری سازمان بین‌المللی آکسفام تهیه شده است، نیمی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که دوست دارند کتاب‌ها را ورق بزنند و ۴۲ درصد گفته‌اند که دوست دارند کتاب‌ها را در دستان خود لمس و احساس کنند. در همین حال، 32 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که هنگام مطالعه کتاب کاغذی بیشتر در عمق داستان غوطه ور هستند و البته 16 درصد کتاب های کاغذی واقعی را به کتاب های دیجیتال ترجیح می دهند زیرا خرید کتاب های کاغذی آنها را به یاد کتابخانه می اندازد. جالب اینجاست که بیش از 35 درصد از پاسخگویان نیز اعتراف کرده اند که دلیل علاقه خود به خرید کتاب های کاغذی این است که می توان کتابخانه را پایگاه خوبی در جلسات و جلسات آنلاین دانست!

تغییرات بالاخره به ایران خواهد رسید!

حمد رفیع زاده، ناشر و مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب، معتقد است با وجود همه تغییراتی که در حوزه کتاب ایجاد شده، باید توجه داشت که کتاب چاپی همیشه به عنوان یک محصول نوستالژیک جایگاه خود را در ذهن مردم حفظ خواهد کرد. البته نسل های جدید دنیای کتاب را متحول خواهند کرد، این تغییرات در دنیا شروع شده است، هرچند در ایران کمتر تجربه استفاده از آن را داریم، اما تغییرات به ایران هم خواهد رسید. یکی از این تغییرات را در فناوری واقعیت افزوده به عنوان یکی از تغییرات جدید و در حال گسترش در حوزه تولید کتاب شاهد خواهیم بود. فناوری واقعیت افزوده – AR – به معنای افزودن ارزش اضافی به کتاب است. در واقع در 5 تا 10 سال آینده به نظر می رسد که این فناوری در ایران نیز توسعه پیدا کند و ناشران محصولاتی مبتنی بر فناوری AR عرضه کنند و این بدان معناست که مخاطب با چیزی بیش از آنچه در صفحه اول می بیند مواجه خواهد شد. از کتاب .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا